DOCUMENTAR | Transfăgărășanul – drumul prin paradis

  • 20 Septembrie 2018 08:54
DOCUMENTAR | Transfăgărășanul – drumul prin paradis

Data de 20 septembrie marchează împlinirea a 44 de ani de la intrarea în exploatare a Transfăgărășanului (Drumul Național 7C), considerat cea mai spectaculoasă șosea din România și una dintre cele mai captivante din întreaga lume. Drumul leagă Muntenia de Transilvania, străbătând zone înalte din Munții Făgăraș (cel mai înalt lanț muntos din România), oferind călătorilor peisaje absolut magnifice.

Transfăgărășanul este un drum asfaltat, care ajunge în apropierea tunelului de lângă Lacul Bâlea la altitudinea de 2042 m, fiind al doilea ca altitudine din România, după Transalpina (DN67C) din Munții Parâng, care urcă până la 2145 m, în Pasul Urdele.

Până la construirea barajului și lacului de acumulare Vidraru, în 1965, de-a lungul căruia DN7C se desfășoară pe aproape 20 de km., a existat un drum de pământ și o linie de mocăniță ce lega comuna Căpățâneni de vechiul sat Cumpăna (astăzi acoperit de ape, în apropierea căruia s-a construit actuala Cabană Cumpăna).

Pe 10 decembrie 1969, a apărut o hotărâre a Consiliului de Miniștri prin care se aprobă indicatorii tehnico-economici pentru „obiectivul strategic Transfăgărășan”. Inițiativa a aprținut lui Nicolae Ceașescu și avut ca primă motivație securitatea națională în contextul invaziei Cehoslovaciei din 1968 de către trupele sovietice. Astfel Transfăgărășanul urma, conform notelor de fundamentare, să lege în mod strategic unitățile militare din Pitești și Sibiu. De asemenea, printre elementele avute în vedere în realizarea proiectului au fost și deschiderea bazinelor forestiere din masivul Făgăraș, folosirea mai rațională a pășunilor alpine și realizarea unui centru turistic montan în zona Lacului Bâlea.

Proiectul a fost executat de Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și Aeriene (IPTANA) și construit de Întreprinderea Construcții Drumuri Poduri și Lucrări Speciale Transporturi București, iar sectorul Contur Lac – Tunelul Bâlea a fost atribuit Ministerului Economiei Forestiere, proiectul fiind executat de Institutul de Cercetare și Proiectare în Industria Lemnului (ICPIL) și construirea delegată Întreprinderii de Construcții Forestiere (ICF) Râmnicu Vâlcea.

Transfăgărășanul a fost construit între anii 1970 – 1974, iar lucrările sunt atribuite trupelor de geniu ale Armatei Române.

Astfel, pe 10 martie 1970, Regimentul 52 Alba-Iulia începe să lucreze dinspre nord, iar Regimentul 1 Râmnicu-Vâlcea dinspre sud, în zonele montane înalte.

Pentru porțiunile de drum unde urmau să fie construite tuneluri, lucrările au fost atribuite Trustului de Construcții Hidroenergetice, iar sectorul Lacului Vidraru a fost atribuit Ministerului Transporturilor.

Inițial, priectul Transfăgărășanului prevedea construirea unui tunel de circa 7 km, care ar fi evitat zona de gol alpin, pornind din zona cabanei Bâlea-Cascadă, trecând pe sub Căldarea Glaciară Bâlea și creasta Făgărașului, și ieșind în zona Piscul Negru. Acesată soluție tehnică ar fi permis menținerea deschisă a drumului pe tot parcursul anului, însă a fost abandonată datorită costurilor mari și dificultăților de realizare.

Continuarea pe rador.ro.

 

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Istoria la pachet cu Gheorghe Cojocaru
Meteo Chișinău
6,07
Cer acoperit de nori
Umiditate:93 %
Vint:4,63 m/s
Sun
3
Mon
1
Tue
1
Wed
3
Thu
3
Arhivă Radio Chișinău