Directorul Societății Române de Radiodifuziune, Răzvan-Ioan Dincă: „Radio România este o mică Românie”

  • 01 Noiembrie 14:50
Directorul Societății Române de Radiodifuziune, Răzvan-Ioan Dincă: „Radio România este o mică Românie”

Radio România împlinește astăzi 96 de ani de existență neîntreruptă. La 1 noiembrie 1928, la ora 17:00, era difuzată în eter prima emisiune a Societății de Difuziune Radiotelefonică din România. La începuturile sale, Radioul național avea doar 17 angajați și emitea câteva ore pe zi, programul fiind alcătuit preponderent din știri, inclusiv sportive, muzică de dans și clasică, dar și buletine meteo.

În prezent, Radio România emite informație diversificată, non-stop, 24 de ore din 24, 7 zile din 7, la nivel național. Despre perspectivele instituției a vorbit, astăzi, președintele director general al Societății Române de Radiodifuziune, Răzvan Ioan-Dincă, în cadrul Apelului matinal, la Radio România Actualități.

RRA: Cum arată Societatea Română de Radiodifuziune la sfârșit de an 2024, de 1 noiembrie 2024?

Răzvan-Ioan Dincă: Din fericire, nu arată rău. De atâția ani continuă să emită și o face relevant, ceea ce, fără să folosim cuvinte mari, e foarte important, pentru că în povestea aceasta contribuie foarte mult ascultătorul. Câtă vreme în continuare avem peste 3 milioane de ascultători pe zi, înseamnă că Radio România nu arată rău. Și acești ascultători ne urmăresc activ multe ore pe zi. Prin urmare, ceea ce faceți voi, cei care lucrați acolo, unii dintre voi de foarte mulți ani, faceți bine. De asemenea, nu putem să ignorăm faptul că publicul nostru îmbătrânește și din urmă vin niște copii, care, probabil, în viitor, va trebui să facem eforturi pentru a-i învăța ce înseamnă radioul, pentru că eu cred că, cel puțin copiii mei deocamdată nu ascultă radioul. Înțeleg ceva cu povestea Radioului, dar nu, nu înțeleg ce înseamnă noțiunea. Și atunci trebui să ne gândim cum reinventăm radioul și pentru publicul tânăr. Iar un pas, zic eu esențial, e acela să coborâm conținutul din on air în digital, lucru pe care în anul acesta cred că l-am definitivat prin faptul că am terminat acum toate site-urile Radio România, inclusiv cele de la regionale, și urmează să le reintegrăm pe toate într-un singur portal care să cuprindă toate știrile pe care voi le faceți în on air, ceea ce cred eu că va aduce un plus și o atracție pentru un public mai tânăr. Bineînțeles că nu pentru copii, n-au ei nevoie de informație clară deocamdată, dar pentru un public mai tânăr, un public mai mult obișnuit să stea în mediul online, radioul trebuie să-și diversifice formele de expresie, și cred că aici e principal provocare pe care noi, eu vremelnic, voi pe termen lung, trebuie să o avem atunci când lucrăm pentru și despre radio.

RRA: Ați intuit cumva întrebarea ce urma să o adresăm, ce perspective sunt în era digitalizării?

Răzvan-Ioan Dincă: Da, pentru că vorbim de video-radio, nu mai este aparatul magic de altădată, pe când eram noi copii.

RRA: Da, nu e suficient că am făcut niște site-uri. Despre digital trebuie vorbit puțin mai complex și, într-adevăr, site-urile sunt un prim pas, dar urmează social media, urmează modul în care știm să ne facem atractivi și prin mediul digital, atât de dinamic, în care trebuie să fii up-to-date tot timpul și în care, de asemenea, trebuie să transmiți în timp scurt informații relevante pentru a putea fi captat publicul de acolo. Sunt secvențe care se derulează cu rapiditate în momentul în care navighezi în zona digitală și atunci radioul trebuie să-și adapteze produsul într-un fel, fără să facă rabat la calitate, pentru că în ceea ce privește partea de video digital, partea de radio digital partea de expresie nouă trebuie să rămână într-o formă oarecum apropiată cu ceea ce este acum, pentru că altfel ne-am pierde într-un mod substanțial ascultătorii ce au nevoie nu numai de informații, dar și de dezbateri, și de cultură. Eu în continuare sunt mândru că există două canale importante Radio România - Radio România Muzical și Radio România Cultural, care furnizează conținut cultural relevant. Iar eu când spun relevant, nu mă refer numai la conținutul cultural pe care noi îl emitem, ci la faptul că cineva îl ascultă, relevant devii în momentul în care, nu numai că-ți faci tu bine treaba din punct de vedere al conținutului, dar că e apreciată de cei cărora te adresezi. Și cred că nevoia aceasta va rămâne în continuare, adică nu cred că se va schimba în ceea ce privește on air-ul foarte mult, dar va trebui într-adevăr să diversificăm tot ceea ce înseamnă modul de expresie extra on air, iar încetul cu încetul și voi veți fi filmați și voi veți apărea ca un fel de podcast filmat în permanență. Nu știu dacă în mandatul pe care îl mai am eu și care mai e de un an de zile, nu știu dacă apucăm să facem toate aceste lucruri, dar în mod cert numai acesta e viitorul în care imaginea, împreună cu imaginea vizuală, cu imaginea sonoră se vor uni, fără să avem pretenția că vom fi o televiziune digitală, dar în mod cert oamenii au nevoie să empatizeze și cu fața celui care vorbește, vor urmări cu multă atenție și gesturile voastre și cred că și voi, în felul acesta, veți avea o satisfacție poate și mai mare prin faptul că puteți să transmiteți oamenilor ceva din ceea ce sunteți, frumoși și talentați.

(...)

Răzvan-Ioan Dincă: Uitați-vă și voi cum arată acum anumite... Dacă deschideți Youtube, dacă deschideți TikTok, oamenii se filmează făcând lucruri banale și au milioane, absolut milioane de urmăritori. Eu nu înțeleg încă fenomenul la nivel psihologic, dar el există. D'apăi voi? Adică chiar cred că au ce să vadă la voi.

RRA: Da, am încercat astăzi cu un filmuleț pe care l-am postat pe pagina de Facebook România Actualități. Valorile radioului vor rămâne același. Aminteați ceva de cultură, de artă, de sport, de toate celelalte.

Răzvan-Ioan Dincă: Păi, ce să spun, anul acesta voi ați fost plecați la două competiții sportive mari. Totodată, în permanență conținutul sportiv de la Radio România este relevant. Formațiile muzicale radio au avut anul acesta... au beneficiat atât de niște investiții semnificative în ceea ce înseamnă instrumentele muzicale, dar și, ca să zic așa, am reușit să aliniem formațiile muzicale în peisajul din București și să repunem Sala Radio acolo unde este îi este locul. Avem și site nou, salaradio.ro, omul identifică de obicei în momentul în care merge undeva conținutul cu spațiul. Și atunci a fost mai simplu să-l numim salaradio.ro decât formații muzicale. La formații muzicale nu vine nimeni, vine la Sala Radio, unde formațiile muzicale se exprimă și avem săli pline la concertele Orchestrei Naționale Radio, ale big band-ului, ale orchestrei populare. Suntem mândri de artiștii noștri, suntem mândri de conținutul pe care ei îl creează în fiecare zi, pentru că, spre deosebire de alte instituții de același gen, orchestrele noastre sunt înregistrate, deci ei au presiunea aceasta, a rămâne în posteritate prin înregistrare în permanență și atunci nu-și prea permit să greșească când abordează o notă muzicală. Lucrurile arată bine, sunt complexe. Anul acesta, editorial, am avut și avem patru rânduri de alegeri. Mesajul pe care îl dau celor care participă, din punct de vedere al candidaților, la aceste alegeri e un mesaj pe de o parte serios, prin care spun că noi suntem echidistanți și în același timp avem o platformă ce distribuie către trei milioane, trei milioane și jumătate de oameni pe zi mesajele lor. Pe de altă parte, într-o notă mai puțin serioasă, să ținem cont că de fiecare dată când sunt alegeri, după ce calculăm studiul de audiență, vedem că audiențele scad un pic. Și așa că îi rugăm frumos pe cei care participă atât la parlamentare, cât și la prezidențiale să-și facă clipurile de promovare pe care noi suntem obligați să le dăm prin lege, timpii de antenă pe care i-o alocăm, să facă relevant acel conținut, să ne spună lucruri la radio care ne interesează și lucruri care vor crește audiența, n-o vor scădea.

RRA: Care ar fi în această zi mesajul președintelui director general Răzvan-Ioan Dincă pentru oamenii din radio?

Răzvan-Ioan Dincă: În primul rând, am fost pus într-o situație anul acesta să țin foarte mult cu oamenii din Radio și să-i apăr de tot ceea ce a însemnat o presiune externă ce n-avea niciun fel de legătură cu obiectivul Radioului și cu misiunea sa și cred eu că cei care au știut să vadă din interior au înțeles că, după aproape 3 ani de când sunt aici, nu numai că țin la Radio România, dar țin și la angajații Radio România și credeți-mă, probabil că detaliile le veți afla mai târziu, am aflat tot ce stă în spatele acestor mici excese sindicaliste din cadrul Radio România și am aflat, din păcate, că cei care încearcă să manipuleze oamenii, o dată, că n-au succes, iar cei care se lasă un pic manipulați nu o fac decât dintr-un tip de inocență, iar eu îi apăr pe toți. Adică interesul pe care îl am eu ca președinte director general este ca această societate să funcționeze bine și cei care poate nu mă plac, și cei care, poate, nu înțeleg uneori demersurile mele, și pe aceia eu îi asigur că tot ceea ce fac fac și spre binele lor și spre binele Radio România în ansamblu. Îi asigur că voi continua să fac același lucru, spre un spirit pe care îl am în general, de a face bine și cred că până acum, prin acțiunile pe care le-am făcut, s-a dovedit acest lucru. Nu cred că trebuie să spun în mod public de câte ori s-au majorat salariile Radio România în 3 ani de zile sau de câte ori am încercat să facem fel de fel de lucruri până în miezul nopții pentru a surmonta anumite elemente exterioare care au putut să afecteze Radioul, uneori, niște decizii pe care inclusiv Guvernul, anul trecut, le-a luat și care ne-au pus în niște situații dificile, pe care ulterior le-am surmontat prin acțiuni proprii, deci lucruri care până la urmă fac parte din administrarea Radioului public. Și să nu uităm, suntem 1.800 și ceva de oameni, asta înseamnă, din punct de vedere sociologic, o marjă semnificativă. Suntem o mică Românie. Radio România este o mică Românie.

(...)

Dumitru Prunariu: Un gând bun pentru Radio România. Este cel mai complet post de radio pe care l-am ascultat, îl ascult și-l voi asculta atât din punct de vedere al știrilor, al informațiilor, al conținutului foarte divers. Fie că e vorba de Radio România Actualități, fie că e vorba de Radio România Cultural sau alte posturi ale Radio România, toate sunt foarte profesional realizate și transmisiunile sunt la fel de profesional primite de ascultători. Ținând cont că și Radio România Brașov are o aniversare de 5 ani, eu fiind brașovean, dați-mi voie să vă urez tuturor la mulți ani, la multe bune emisiuni și să aveți cât mai mulți ascultători.

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Bună dimineața, România!
Meteo Chișinău
3,85
Ploaie puternică
Umiditate:99 %
Vint:5,14 m/s
Fri
4
Sat
3
Sun
2
Mon
1
Tue
0
Arhivă Radio Chișinău