Directoarea Liceului „Minerva”, Ana Macarevici: Notarea prin descriptori și motivarea zilnică vor crește „eul” fiecărui elev
-
03 Septembrie 2018 14:50
Noul an școlar începe cu unele modificări în programul de studii și activitatea pedagogilor. Astfel, elevii vor avea mai puține teme pentru acasă, volumul acestora fiind reglementat printr-o instrucțiune a Ministerului Educației, Culturii și Cercetării. De asemenea, la unele discipline, precum educația plastică sau educația pentru societate, nu vor mai fi puse note, dar eforturile elevilor vor fi apreciate prin descriptori.
În același timp, cadrele didactice vor beneficia din această lună de o majorare cu 8 la sută a salariilor. Profesorii sunt, însă, în așteptarea unei revizuiri a sistemului de salarizare și a unor majorări mai semnificative, spune directoarea Liceului ”Minerva” din capitală, Ana Macarevici, în cadrul unui interviu realizat de Radio Chișinău.
Reporter: Vor fi mai puține teme pentru acasă, conform acestei noi instrucțiuni?
„Ce este nou, spre exemplu, este că în clasa a cincea, în primele două săptămâni de studiu nu se dau teme pentru acasă și timpul estimat zilnic pentru teme nu va depăși, pentru clasele V-VI, o oră și jumătate. Se revede volumul temelor pentru acasă și timpul care trebuie să li se acorde temelor pentru acasă de către elevi.
Reporter: Va fi posibil de aplicat în mod practic aceste prevederi?
„Desigur. Problema din ultimul timp este supraîncărcarea și suprasolicitarea elevilor. Practic, elevilor nu le rămâne timp pentru odihnă. Așteptăm și o decongestionare a curriculei, pentru că într-adevăr sunt suprasolicitați elevii. În primul rând, trebuie să ne gândim la sănătatea lor.”
Reporter: La unele discipline nu se vor mai pune note.
„Nu va fi notare cu note, dar prin descriptori, așa cum este în învățământul primar. E bine, copilul nu va fi atât de stresat, pentru că toți punem problema notelor, și părinții îi întreabă mereu ce note au luat. Copilul trebuie să fie motivat să învețe și să fie încurajat pentru a învăța. De aceea, notarea prin descriptori și încurajarea zilnică și motivarea, cred că vor crește ”eul” fiecărui elev și noi mizăm că ei vor crește niște personalități integre, fără să fie subestimate sau subapreciate.”
Reporter: Spuneați că nu aveți o problemă cu lipsa cadrelor didactice. Cum reușiți să îi mențineți pe pedagogi în școală? Pentru că e o problemă la nivel național. Poate în Chișinău e diferit?
„Probabil că au prins rădăcini cadrele didactice și nu au plecat. Am avut numai două cadre didactice care au plecat, dar am angajat în loc.”
Reporter: Se majorează și salariile...
„Acum se asigură acele procente care se dau anual, iar despre o reformă a salarizării s-a anunțat că va fi începând cu anul 2019.”
Reporter: Este necesară o revizuire în acest domeniu al salarizării?
„Este necesară, da. Vom vedea care este noua formulă de salarizare. Acum se majorează cu 8 procente, așa că suntem în așteptare.”
Reporter: Este suficient 8 procente?
„Nu este suficient, să zic așa, dacă -i directă întrebarea. Nu este suficient. Pentru volumul de muncă pe care îl depune pedagogul, e necesar mult mai mult. Pedagogul nu trebuie să se gândească zilnic la salariu sau că nu-i ajunge. Trebuie să se gândească numai cum să se pregătească pentru ore. De aceea, un salariu decent este necesare cadrelor didactice și noi îl așteptăm.”