DIALOG EUROPEAN | Deputatul român Daniel Gheorghe: România este poarta de intrare a Republicii Moldova în Europa (AUDIO)

  • 30 Noiembrie 2023 08:31
0%
00:00:00
00:00:00

Senatul României a adoptat pe 23 octombrie propunerea legislativă prin care se înființează Institutul pentru Sprijinirea Integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană, pe perioada negocierilor de aderare. Potrivit proiectului, inițiat de un grup de parlamentari PNL, este vorba de o instituție administrativă autonomă cu personalitate juridică, rolul ei fiind de a acorda asistență tehnică instituțiilor și autorităților publice din Republica Moldova. Propunerea legislativă va fi dezbătută de Camera Deputaților, for decizional în acest caz. Discutăm în această ediție a Dialogului European cu deputatul român Daniel Gheorghe, co-președinte al Comisiei Comune pentru Integrare Europeană dintre Parlamentul României și Parlamentul Republicii Moldova. R

Senatul României a adoptat pe 23 octombrie propunerea legislativă prin care se înființează Institutul pentru Sprijinirea Integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană, pe perioada negocierilor de aderare. Potrivit proiectului, inițiat de un grup de parlamentari PNL, este vorba de o instituție administrativă autonomă cu personalitate juridică, rolul ei fiind de a acorda asistență tehnică instituțiilor și autorităților publice din Republica Moldova. Propunerea legislativă va fi dezbătută de Camera Deputaților, for decizional în acest caz.

Discutăm în această ediție a Dialogului European cu deputatul român Daniel Gheorghe, co-președinte al Comisiei Comune pentru Integrare Europeană dintre Parlamentul României și Parlamentul Republicii Moldova.

Radio Chișinău: Domnule deputat Daniel Gheorghe, Senatul României a adoptat, luni 23 octombrie, propunerea legislativă prin care se înființează Institutul pentru Sprijinirea Integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană, pe perioada negocierilor de aderare. Acesta a fost un proiect inițiat de un grup de parlamentari PNL din care faceți parte. De unde a venit ideea și   necesitatea creării unei astfel de structuri?

Daniel Gheorghe: Necesitatea creării unei asemenea structuri este absolut evidentă și bine cunoscută pentru toți în contextul procesului de aderare a Republicii Moldova la UE. Ținând cont de complexitatea și provocările inerente deschiderii negocierile de aderare cât și asupra a ceea privește implementarea IQ-ului comunitar și racordarea din punct de vedere legislativ, juridic și administrativ a instituțiilor și structurilor administrativ statale din Republica Moldova la Uniunea Europeană  - acesta reprezintă un aspect foarte important și esențial.

Dat fiind faptul că România – statul frate a avut experiența sa cu privire la aderarea la Uniunea Europeană și în momentul de față, România după o perioadă care nu a fost atât de simplă, a fost destul de sinuoasă, cu numeroase  încercări pentru că această implementare a IQ-ului comunitar cât și capacitatea de a face față negocierilor pe capitole de aderare, capacitate de a putea răspunde la toate cerințele care vor veni de la Bruxelles și din partea instituțiilor europene, nu este una care se poate învăța peste noapte sau pe  care  o putem deprinde foarte rapid. Și România a avut probleme destul de serioase de prin 1999 până prin 2004 în tot acest proces.   Și cred că din experiența României, ținând cont că astăzi avem experți bine pregătiți în ceea ce privește implementarea legislației europene și drept european, România poate să fie un furnizor de expertiză neașteptat de bună pentru RM din mai multe puncte de vedere. Suntem cu toții români, suntem o singură națiune, deși suntem încă separați în două state, vorbim cu toții aceeași limbă română, avem experiențe comune  din toate punctele de vedere. Din fericire Republica Moldova este astăzi tot mai interconectată la România și România nu este doar statul-frate, ci principalul partener al Republicii Moldova nu doar european, ci la nivel mondial și România este poarte de intrare a RM către Europa  - un lucru foarte important și pe care nu trebuie să-l pierdem din vedere sub nicio formă. Această decizie cu privire la propunerea privind înființarea Departamentului, acum a fost redenumit Institut, dar are aceleași atribuții și este foarte bine pus în bazele legii românești, vine din  deciziile pe care le-am luat la nivelul Comisiei Comune pentru Integrare Europeană dintre Parlamentele României și RM, în cele două reuniuni importante pe care le-am avut. În aceste întâlniri importante am dezbătut în detaliu tot ce presupune problematica aderării RM la UE și principalele provocări și obstacole care pot apărea în această perioadă încercând să găsim soluții care să vină din partea României pentru a putea deschide calea europeană a RM. Ultima reuniune în care am punctat acest aspect și l-am dezbătut a fost cea din martie de la Chișinău, exact după ziua Unirii Basarabiei cu Țara Mamă la 27 martie 1918

Radio Chișinău: Și iată deja se realizează înființarea acestui Institut pentru sprijinirea  integrării RM în UE. La modul practic, cum va funcționa acest institut? În ce regim?

Daniel Gheorghe: Această Instituție va fi una cu caracter autonom, cu personalitate juridică, subliniez acest aspect și își va putea gestiona activitatea în regim autonom în subordinea Parlamentului României. Obiectivele instituției reprezintă chestiuni precum: asistența tehnică instituțiilor și autorităților publice din RM pe tot ce privește parcursul pe tot ce înseamnă integrarea europeană. Pe lângă aceasta asistență tehnică  foarte importantă cu caracter practic, juridic, legislativ care presupune formarea și pregătirea pentru acest întreg parcurs. De asemenea la cererea autorităților din Republica Moldova, Institutul ar trebui în vederea viitoarelor sale atribuții odată cu, sperăm noi, cât mai rapida adoptare  definitivă în Camera Deputaților, să facă și monitorizări, studii, analize pe capitole de negociere, lucrări tehnice ori științifice, va putea să delege experți, va putea să facă transfer de cunoaștere și expertiză către RM și către autoritățile publice centrale și locale din RM. Institutul se va baza pe un corp de experți, care vor fi detașați pe un termen de câte 6 luni, aceștia putând să-și deruleze pe termen de 60 de zile  activitatea în Republica Moldova la solicitarea autorităților de la Chișinău. Și credem că acesta este lucrul pe care România îl poate face foarte mai bine: să ofere analiză, susținere, suport și un sprijin direct pentru frații noștri din RM. Avem experiență, avem oameni bine pregătiți. România este țară membră a Uniunii Europene deja din 2007, nu mai putem vorbi acum că suntem la marginea Europei, așa cum vor unii sau alții să ne proiecteze. Așa dar, cred că este foarte important ca toată procedura legislativă din Parlamentul României să fie parcursă  într-un timp util, iar în câteva luni de zile de acum încolo, acest institut să-și înceapă funcționarea. Cred că va fi profund util, atât RM cât și României și Europei în ansamblu pentru că a aduce Republica Moldova în Uniunea Europeană și a deschide capitolele de negocieri  și a le putea negocia în niște termeni favorabili și care să nu presupună un orizont de timp foarte îndepărtat, ori o serie de obstacole ori reluări de la capăt, cred este o prioritate pentru noi toți mai ales în noul context internațional. De aceea sper că se va lua în sfârșit o decizie   care să ducă la deschiderea capitolelor de negociere în cazul RM. Republica Moldova merită acest lucru. Frații noștri români din RM sânt oameni care au înțeles foarte bine care sunt prioritățile lor. Și cred că există și la nivelul societății de la Prut și Nistru u consens asupra parcursului european, care este până la urmă în avantajul tuturor cetățenilor indiferent de origine, de opțiuni politice. Până la urmă toată lumea va avea de beneficiat în ceea ce va reprezenta o aderare la Uniunea Europeană a Republicii Moldova rapidă, fără blocaje inutile și care să permită Republicii Moldova să funcționeze avantajos în această perspectivă de timp scurt și mediu.

Radio Chișinău: Această propunerea legislativă va fi dezbătută și de Camera Deputaților, for decizional în acest caz. Va fi un vot fără probleme?

Daniel Gheorghe: Eu așa sper. Sper că dezbaterea de la camera deputaților va decurge fără mari probleme, într-un orizont de timp rezonabil. De regulă procedurile în Parlamentul României durează câteva luni. Sper că deja la începutul anul viitor această procedură va fi încheiată prin adoptarea de Camera Deputaților ca for decizional a acestei legi. De asemenea ai pot interveni o serie de amendamente, mai pot interveni modificări la lege, dar principiile și ideile fundamentale structurate și tot ce vizează în fapt acest proiect comun, un obiectiv strategic nu doar pentru Republica Moldova, ci și pentru România, vor rămâne în mare măsură astfel. Eu am încredere că Parlamentul României va înțelege necesitate vitală a ceea ce presupune în acest moment apropierea RM de UE și acest rol pe care România îl joacă în mod fundamental, dat fiind faptul că suntem cu toții aceeași națiune, avem același trecut și sunt convins că vom avea același viitor împreună.   Cred că se va crea masa critică la nivelul Camerei Deputaților, în așa măsură încât acest proiect să fie adoptat și să devină viabil în perspectiva anului viitor. 

Radio Chișinău: Vă întrebam despre dacă această inițiativă va fi aprobată și de Camera Deputaților pentru că România se află și ea într-un context excepțional. Se discută despre comasarea unor instituții din subordinea ministerelor pentru a diminua cheltuielile publice. Ce înseamnă din acest punct de vedere asumarea unei astfel de decizii?

Daniel Gheorghe: Până la urmă, România și-a asumat niște priorități, iar pentru noi, cel de-al doilea stat românesc, statul frate - Republica Moldova, este o prioritate fundamentală. Cred că atunci când vedem tragedia pe care Rusia a provocat-o prin această agresiune criminală pe care o desfășoară în Ucraina acum, ar trebui să ne gândim mai mult, să nu ne mai facem că nu vedem problema. Este foarte important ca noi toți să înțelegem complexitatea timpurilor pe care le parcurgem. Republica Moldova trebuie să se regăsească în Europa, tocmai de aceea ar fi foarte trist ca noi astăzi să ne pierdem în tot felul de proceduri și să nu înțelegem un lucru fundamental: procesul de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană este unul ireversibil, fără cale de întoarcere. Spun acest lucru din perspectiva a tot ceea ce înseamnă stabilitatea și securitatea Europei. Cred că, la București, se înțelege complexitatea acestui obiectiv și faptul că pentru noi toți Republica Moldova este parte din sufletul nostru românesc și nu putem să ne pierdem în astfel de detalii mărunte. Din toate analizele pe care le avem și din tot ceea ce știm, impactul bugetar va fi unul foarte limitat și incomparabil, nesemnificativ în raport cu beneficiile pe care le poate aduce o astfel de instituție care să ajute cu adevărat Republica Moldova în aceste momente dificile. Nu cred că cetățenii din Republica Moldova au nevoie acum de semnale prin care să vadă că pur și simplu ei nu sunt văzuți ca o prioritate reală sau să vadă că acest proiect al integrării europene tinde să se îndepărteze. Vreau să subliniez aici un aspect, cel mai important lucru care trebuie să se întâmple este deschiderea capitolului de negociere pe parcursul acestui sfârșit de an. Sper că în decembrie se va obține o decizie favorabilă asupra acestui fapt și cred că nimeni în Europa nu își permite să se piardă în acea birocrație pe care o cunoaștem cu toții și să abordeze în acest context integrarea europeană a Republicii Moldova precum se întâmpla, de exemplu, acum 20 de ani într-un context geo-politic radical diferit de cel de astăzi. Până la urmă, trebuie să gândim strategic, național și în perspectiva lucrurilor care ne unesc pe toți românii de pe ambele maluri ale Prutului. Totodată, noi, europenii, avem datoria să înțelegem care sunt acele lucruri și obiective care pot păstra pacea, liniștea și securitatea pe continentul European tulburat de evenimente pe care acum doi ani nu și le putea imagina nimeni și par a fi cumva evadate din negura celor mai negre și teribile file din istoria umanității a secolului XX.

Radio Chișinău: Domnule Daniel Gheorghe, care credeși că sunt șansele ca RM să deschidă negocierile de aderare la sfârșitul acestui an în decembrie când va avea loc Consiliul European?

Cred că ar fi un gest riscant, îmi permit să spun, în contextul internațional pe care îl cunoaștem, ca Comisia Europeană să nu înțeleagă cât de important este, nu doar pentru Republica Moldova, nu doar pentru cei din spațiul de cultură și civilizație românească, ci pentru întreaga Europă. Spun acest lucru cu gândul că prin integrarea europeană a Republicii Moldova se îndepărtează pentru totdeauna riscurile căderii Republicii Moldova, a Basarabiei pe care rușii au furat-o acum două secole, iar apoi sovieticii au ocupat-o în mod barbar, în sferele de influență a Rusiei. Cred că în Europa de astăzi nimeni nu-și dorește ca Republica Moldova să fie lăsată într-o zonă gri și să devină o minge de ping-pong între est și vest. Cred cu tărie că este nevoie acum de asumare europeană, pentru că Republica Moldova nu poate fi lăsată în afara spațiului european, în bătaia viscolului siberian. Cred cu tărie că se va lua o decizie cu o mare componentă de înțelepciune și la fel cum am văzut, autoritățile parlamentare, guvernamentale, cât de ancorate sunt în acest proiect european și care sunt eforturile pe care le depun. Nu pot decât să felicit Republica Moldova pentru eforturile pe care le face, pentru rezultatele pe care le-a avut până acum în acest parcurs european și cred că cetățenii Republicii Moldova merită pe deplin să primească această mână întinsă din partea comunității europene. Cred că lucrurile vor evolua în direcția cea bună. Este timpul să meargă în direcția cea bună. Este timpul ca Republica Moldova să se înlăture pentru totdeauna de această zonă gri care atrage după sine tot felul de pericole și, îmi permit să spun, blesteme ale istoriei.

Radio Chișinău: Încă o întrebare de precizare. Care sunt procedurile de mai departe, după votul din camera deputaților? Când va începe să funcționeze acest Institut pentru Sprijinirea Integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană?

Daniel Gheorghe: Conform actului normativ, punerea în aplicare a legii va începe odată cu publicarea în Monitorul Oficial. Iar atunci lucrurile vor porni destul de rapid. Este o instituție din subordinea Parlamentului. Conducerea va fi aleasă de Parlament. Deci, după promulgarea legii de către președintele României și publicarea în Monitorul Oficial vor începe practic procedurile care să dea viață  din punct de vedere instituțional și funcțional acestui institut.

Radio Chișinău: Sunteți Copreședinte al Comisiei pentru Integrare Europeană dintre Parlamentul României și Parlamentul Republicii Moldova, din partea României.  Când urmează să se întrunească această comisie  și ce va fi pe agendă?

Daniel Gheorghe: Comsia noastră se va reuni la începutul lunii decembrie la București, având ca principal punct de agenda perspectiva deschiderii negocierilor de aderare a RM la UE. Am încredere că această reuniune va deschide noi orizonturi atât pe planul susținerii politice și diplomatice a proiectului European al RM, cât și al proiectelor commune care leagă cele două maluri ale Prutului și care ne leagă pe noi toți ca frați.

Și de această data reuniunea va avea o componentă de cooperare bilaterală, de diplomație parlamentară, de politici europene și integrare europeană și o component culturală.

Radio Chișinău: Va fi o reuniune simbolică pentru că la 1 decembrie este ziua Națională a României.

Daniel Gheorghe: Imi doresc și voi discuta și cu partenerii noștri de la Chișinău, cu domnul copreședinte Petru Frunze pentru a găsi un interval temporal în zona de 1 decembrie. Sper să-i dăm o încărcătură simbolică, să fie o reuniune care să lase urmări benefice și să ne aducă mai aproape pe noi toți.  

Radio Chișinău: Domnule deputat Daniel Gheorghe, Senatul României a adoptat, luni 23 octombrie, propunerea legislativă prin care se înființează Institutul pentru Sprijinirea Integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană, pe perioada negocierilor de aderare. Acesta a fost un proiect inițiat de un grup de parlamentari PNL din care faceți parte. De unde a venit ideea și   necesitatea creării unei astfel de structuri?

Daniel Gheorghe: Necesitatea creării unei asemenea structuri este absolut evidentă și bine cunoscută pentru toți în contextul procesului de aderare a Republicii Moldova la UE. Ținând cont de complexitatea și provocările inerente deschiderii negocierile de aderare cât și asupra a ceea privește implementarea IQ-ului comunitar și racordarea din punct de vedere legislativ, juridic și administrativ a instituțiilor și structurilor administrativ statale din Republica Moldova la Uniunea Europeană  - acesta reprezintă un aspect foarte important și esențial.

Dat fiind faptul că România – statul frate a avut experiența sa cu privire la aderarea la Uniunea Europeană și în momentul de față, România după o perioadă care nu a fost atât de simplă, a fost destul de sinuoasă, cu numeroase  încercări pentru că această implementare a IQ-ului comunitar cât și capacitatea de a face față negocierilor pe capitole de aderare, capacitate de a putea răspunde la toate cerințele care vor veni de la Bruxelles și din partea instituțiilor europene, nu este una care se poate învăța peste noapte sau pe  care  o putem deprinde foarte rapid. Și România a avut probleme destul de serioase de prin 1999 până prin 2004 în tot acest proces.   Și cred că din experiența României, ținând cont că astăzi avem experți bine pregătiți în ceea ce privește implementarea legislației europene și drept european, România poate să fie un furnizor de expertiză neașteptat de bună pentru RM din mai multe puncte de vedere. Suntem cu toții români, suntem o singură națiune, deși suntem încă separați în două state, vorbim cu toții aceeași limbă română, avem experiențe comune  din toate punctele de vedere. Din fericire Republica Moldova este astăzi tot mai interconectată la România și România nu este doar statul-frate, ci principalul partener al Republicii Moldova nu doar european, ci la nivel mondial și România este poarte de intrare a RM către Europa  - un lucru foarte important și pe care nu trebuie să-l pierdem din vedere sub nicio formă. Această decizie cu privire la propunerea privind înființarea Departamentului, acum a fost redenumit Institut, dar are aceleași atribuții și este foarte bine pus în bazele legii românești, vine din  deciziile pe care le-am luat la nivelul Comisiei Comune pentru Integrare Europeană dintre Parlamentele României și RM, în cele două reuniuni importante pe care le-am avut. În aceste întâlniri importante am dezbătut în detaliu tot ce presupune problematica aderării RM la UE și principalele provocări și obstacole care pot apărea în această perioadă încercând să găsim soluții care să vină din partea României pentru a putea deschide calea europeană a RM. Ultima reuniune în care am punctat acest aspect și l-am dezbătut a fost cea din martie de la Chișinău, exact după ziua Unirii Basarabiei cu Țara Mamă la 27 martie 1918

Radio Chișinău: Și iată deja se realizează înființarea acestui Institut pentru sprijinirea  integrării RM în UE. La modul practic, cum va funcționa acest institut? În ce regim?

Daniel Gheorghe: Această Instituție va fi una cu caracter autonom, cu personalitate juridică, subliniez acest aspect și își va putea gestiona activitatea în regim autonom în subordinea Parlamentului României. Obiectivele instituției reprezintă chestiuni precum: asistența tehnică instituțiilor și autorităților publice din RM pe tot ce privește parcursul pe tot ce înseamnă integrarea europeană. Pe lângă aceasta asistență tehnică  foarte importantă cu caracter practic, juridic, legislativ care presupune formarea și pregătirea pentru acest întreg parcurs. De asemenea la cererea autorităților din Republica Moldova, Institutul ar trebui în vederea viitoarelor sale atribuții odată cu, sperăm noi, cât mai rapida adoptare  definitivă în Camera Deputaților, să facă și monitorizări, studii, analize pe capitole de negociere, lucrări tehnice ori științifice, va putea să delege experți, va putea să facă transfer de cunoaștere și expertiză către RM și către autoritățile publice centrale și locale din RM. Institutul se va baza pe un corp de experți, care vor fi detașați pe un termen de câte 6 luni, aceștia putând să-și deruleze pe termen de 60 de zile  activitatea în Republica Moldova la solicitarea autorităților de la Chișinău. Și credem că acesta este lucrul pe care România îl poate face foarte mai bine: să ofere analiză, susținere, suport și un sprijin direct pentru frații noștri din RM. Avem experiență, avem oameni bine pregătiți. România este țară membră a Uniunii Europene deja din 2007, nu mai putem vorbi acum că suntem la marginea Europei, așa cum vor unii sau alții să ne proiecteze. Așa dar, cred că este foarte important ca toată procedura legislativă din Parlamentul României să fie parcursă  într-un timp util, iar în câteva luni de zile de acum încolo, acest institut să-și înceapă funcționarea. Cred că va fi profund util, atât RM cât și României și Europei în ansamblu pentru că a aduce Republica Moldova în Uniunea Europeană și a deschide capitolele de negocieri  și a le putea negocia în niște termeni favorabili și care să nu presupună un orizont de timp foarte îndepărtat, ori o serie de obstacole ori reluări de la capăt, cred este o prioritate pentru noi toți mai ales în noul context internațional. De aceea sper că se va lua în sfârșit o decizie   care să ducă la deschiderea capitolelor de negociere în cazul RM. Republica Moldova merită acest lucru. Frații noștri români din RM sânt oameni care au înțeles foarte bine care sunt prioritățile lor. Și cred că există și la nivelul societății de la Prut și Nistru u consens asupra parcursului european, care este până la urmă în avantajul tuturor cetățenilor indiferent de origine, de opțiuni politice. Până la urmă toată lumea va avea de beneficiat în ceea ce va reprezenta o aderare la Uniunea Europeană a Republicii Moldova rapidă, fără blocaje inutile și care să permită Republicii Moldova să funcționeze avantajos în această perspectivă de timp scurt și mediu.

Radio Chișinău: Această propunerea legislativă va fi dezbătută și de Camera Deputaților, for decizional în acest caz. Va fi un vot fără probleme?

Daniel Gheorghe: Eu așa sper. Sper că dezbaterea de la camera deputaților va decurge fără mari probleme, într-un orizont de timp rezonabil. De regulă procedurile în Parlamentul României durează câteva luni. Sper că deja la începutul anul viitor această procedură va fi încheiată prin adoptarea de Camera Deputaților ca for decizional a acestei legi. De asemenea ai pot interveni o serie de amendamente, mai pot interveni modificări la lege, dar principiile și ideile fundamentale structurate și tot ce vizează în fapt acest proiect comun, un obiectiv strategic nu doar pentru Republica Moldova, ci și pentru România, vor rămâne în mare măsură astfel. Eu am încredere că Parlamentul României va înțelege necesitate vitală a ceea ce presupune în acest moment apropierea RM de UE și acest rol pe care România îl joacă în mod fundamental, dat fiind faptul că suntem cu toții aceeași națiune, avem același trecut și sunt convins că vom avea același viitor împreună.   Cred că se va crea masa critică la nivelul Camerei Deputaților, în așa măsură încât acest proiect să fie adoptat și să devină viabil în perspectiva anului viitor. 

Radio Chișinău: Vă întrebam despre dacă această inițiativă va fi aprobată și de Camera Deputaților pentru că România se află și ea într-un context excepțional. Se discută despre comasarea unor instituții din subordinea ministerelor pentru a diminua cheltuielile publice. Ce înseamnă din acest punct de vedere asumarea unei astfel de decizii?

Daniel Gheorghe: Până la urmă, România și-a asumat niște priorități, iar pentru noi, cel de-al doilea stat românesc, statul frate - Republica Moldova, este o prioritate fundamentală. Cred că atunci când vedem tragedia pe care Rusia a provocat-o prin această agresiune criminală pe care o desfășoară în Ucraina acum, ar trebui să ne gândim mai mult, să nu ne mai facem că nu vedem problema. Este foarte important ca noi toți să înțelegem complexitatea timpurilor pe care le parcurgem. Republica Moldova trebuie să se regăsească în Europa, tocmai de aceea ar fi foarte trist ca noi astăzi să ne pierdem în tot felul de proceduri și să nu înțelegem un lucru fundamental: procesul de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană este unul ireversibil, fără cale de întoarcere. Spun acest lucru din perspectiva a tot ceea ce înseamnă stabilitatea și securitatea Europei. Cred că, la București, se înțelege complexitatea acestui obiectiv și faptul că pentru noi toți Republica Moldova este parte din sufletul nostru românesc și nu putem să ne pierdem în astfel de detalii mărunte. Din toate analizele pe care le avem și din tot ceea ce știm, impactul bugetar va fi unul foarte limitat și incomparabil, nesemnificativ în raport cu beneficiile pe care le poate aduce o astfel de instituție care să ajute cu adevărat Republica Moldova în aceste momente dificile. Nu cred că cetățenii din Republica Moldova au nevoie acum de semnale prin care să vadă că pur și simplu ei nu sunt văzuți ca o prioritate reală sau să vadă că acest proiect al integrării europene tinde să se îndepărteze. Vreau să subliniez aici un aspect, cel mai important lucru care trebuie să se întâmple este deschiderea capitolului de negociere pe parcursul acestui sfârșit de an. Sper că în decembrie se va obține o decizie favorabilă asupra acestui fapt și cred că nimeni în Europa nu își permite să se piardă în acea birocrație pe care o cunoaștem cu toții și să abordeze în acest context integrarea europeană a Republicii Moldova precum se întâmpla, de exemplu, acum 20 de ani într-un context geo-politic radical diferit de cel de astăzi. Până la urmă, trebuie să gândim strategic, național și în perspectiva lucrurilor care ne unesc pe toți românii de pe ambele maluri ale Prutului. Totodată, noi, europenii, avem datoria să înțelegem care sunt acele lucruri și obiective care pot păstra pacea, liniștea și securitatea pe continentul European tulburat de evenimente pe care acum doi ani nu și le putea imagina nimeni și par a fi cumva evadate din negura celor mai negre și teribile file din istoria umanității a secolului XX.

Radio Chișinău: Domnule Daniel Gheorghe, care credeși că sunt șansele ca RM să deschidă negocierile de aderare la sfârșitul acestui an în decembrie când va avea loc Consiliul European?

Cred că ar fi un gest riscant, îmi permit să spun, în contextul internațional pe care îl cunoaștem, ca Comisia Europeană să nu înțeleagă cât de important este, nu doar pentru Republica Moldova, nu doar pentru cei din spațiul de cultură și civilizație românească, ci pentru întreaga Europă. Spun acest lucru cu gândul că prin integrarea europeană a Republicii Moldova se îndepărtează pentru totdeauna riscurile căderii Republicii Moldova, a Basarabiei pe care rușii au furat-o acum două secole, iar apoi sovieticii au ocupat-o în mod barbar, în sferele de influență a Rusiei. Cred că în Europa de astăzi nimeni nu-și dorește ca Republica Moldova să fie lăsată într-o zonă gri și să devină o minge de ping-pong între est și vest. Cred cu tărie că este nevoie acum de asumare europeană, pentru că Republica Moldova nu poate fi lăsată în afara spațiului european, în bătaia viscolului siberian. Cred cu tărie că se va lua o decizie cu o mare componentă de înțelepciune și la fel cum am văzut, autoritățile parlamentare, guvernamentale, cât de ancorate sunt în acest proiect european și care sunt eforturile pe care le depun. Nu pot decât să felicit Republica Moldova pentru eforturile pe care le face, pentru rezultatele pe care le-a avut până acum în acest parcurs european și cred că cetățenii Republicii Moldova merită pe deplin să primească această mână întinsă din partea comunității europene. Cred că lucrurile vor evolua în direcția cea bună. Este timpul să meargă în direcția cea bună. Este timpul ca Republica Moldova să se înlăture pentru totdeauna de această zonă gri care atrage după sine tot felul de pericole și, îmi permit să spun, blesteme ale istoriei.

Radio Chișinău: Încă o întrebare de precizare. Care sunt procedurile de mai departe, după votul din camera deputaților? Când va începe să funcționeze acest Institut pentru Sprijinirea Integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană?

Daniel Gheorghe: Conform actului normativ, punerea în aplicare a legii va începe odată cu publicarea în Monitorul Oficial. Iar atunci lucrurile vor porni destul de rapid. Este o instituție din subordinea Parlamentului. Conducerea va fi aleasă de Parlament. Deci, după promulgarea legii de către președintele României și publicarea în Monitorul Oficial vor începe practic procedurile care să dea viață  din punct de vedere instituțional și funcțional acestui institut.

Radio Chișinău: Sunteți Copreședinte al Comisiei pentru Integrare Europeană dintre Parlamentul României și Parlamentul Republicii Moldova, din partea României.  Când urmează să se întrunească această comisie  și ce va fi pe agendă?

Daniel Gheorghe: Comsia noastră se va reuni la începutul lunii decembrie la București, având ca principal punct de agenda perspectiva deschiderii negocierilor de aderare a RM la UE. Am încredere că această reuniune va deschide noi orizonturi atât pe planul susținerii politice și diplomatice a proiectului European al RM, cât și al proiectelor commune care leagă cele două maluri ale Prutului și care ne leagă pe noi toți ca frați.

Și de această data reuniunea va avea o componentă de cooperare bilaterală, de diplomație parlamentară, de politici europene și integrare europeană și o component culturală.

Radio Chișinău: Va fi o reuniune simbolică pentru că la 1 decembrie este ziua Națională a României.

Daniel Gheorghe: Imi doresc și voi discuta și cu partenerii noștri de la Chișinău, cu domnul copreședinte Petru Frunze pentru a găsi un interval temporal în zona de 1 decembrie. Sper să-i dăm o încărcătură simbolică, să fie o reuniune care să lase urmări benefice și să ne aducă mai aproape pe noi toți.  

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Muzică
Meteo Chișinău
19,24
Cer senin
Umiditate:42 %
Vint:2,57 m/s
Mon
15
Tue
15
Wed
14
Thu
17
Fri
17
Arhivă Radio Chișinău