Deși cred că diplomele nu mai au valoare, părinții își doresc să facă copiii facultate
-
08 Octombrie 2019 13:10
Majoritatea părinților își doresc pentru copiii lor un nivel înalt de studii. Trei din cinci părinți cred că nivelul maxim de educație pe care vor reuși să-l atingă copiii lor este cel de studii superioare. Asta, deși, mulți cred că învățământul din Republica Moldova este de proastă calitate, potrivit unui studiu efectuat de către Institutul de Politici Publice, relatează Radio Chișinău.
Majoritatea părinților își doresc pentru copiii lor un nivel înalt de studii. Trei din cinci părinți cred că nivelul maxim de educație pe care vor reuși să-l atingă copiii lor este cel de studii superioare. Asta, deși, mulți cred că învățământul din Republica Moldova este de proastă calitate, potrivit unui studiu efectuat de către Institutul de Politici Publice.
Datele studiului arată că aproape 60 la sută dintre părinți își doresc pentru copiii lor studii de licență, masterat sau doctorat, în timp ce doar 2,5 la sută optează pentru o școală profesională. Unul din zece părinți vrea să-și dea copilul sau copiii la un colegiu.
Cât privește învățământul din Republica Moldova, fiecare al patrulea părinte consideră că acesta este de proastă calitate. Expertul în educație, Anatol Gremalschi, susține că mulți părinți pun accent pe diploma de studii superioare, în pofida opiniilor pe care le au față de învățământul din țara noastră.
''Diplomele de astăzi nu au nicio valoare. 34% din părinți consideră acest lucru. Raportați această cifră la cele 60% din părinți care vor studii de licență, masterat sau doctorat. După cum vedem, în opinia părinților există o confuzie mare. Diplomele nu au nicio valoare, în general, dar mai bine să le am'', a spus Anatol Gremalschi.
Studiul mai relevă că jumătate dintre părinți și-ar dori studii peste hotare pentru copiii lor. Totodată, doi din trei părinți afirmă că pentru a lua note bune un elev are nevoie și de meditații, iar 23 la sută opinează că învățământul privat este mai bun decât cel de stat. Printre obstacolele în asigurarea calității studiilor, părinții au indicat că statul alocă prea puțini bani pentru învățământ, copii nu sunt motivați să învețe și programul de studii este prea încărcat.
'Condițiile fizice proaste din școli deranjează doar circa 10 la sută din părinți. Prin urmare, strângerea de bani, în general, nu este justificată întrucât părinții sunt mulțumiți, în mare parte, de condițiile fizice din școli'', a precizat Anatol Gremalschi.
Sondajul reflectă și gradul de implicare a administrației publice locale în deciziile din școli. S-a constatat că marea parte a reprezentanților din primării, care fac parte din consiliile școlare, nu vin cu propuneri către administrația locală de a soluționa probleme ce țin de lipsa cadrelor didactice, menținerea profesorilor în școli sau stimularea acestora. Studiul a fost efectuat de către Centrul de Investigații Sociologice și Marketing CBS-AXA la comanda Institutului de Politici Publice. La efectuarea lui au participat 516 părinți. Marja de eroare, conform autorilor, este 4,3 la sută.