De ce lectura a devenit o practică aproape inexistentă în obiceiurile copiilor
-
31 Decembrie 2018 16:01
Lectura a devenit o practică aproape inexistentă în obiceiurile copiilor. Temele, lecturile impuse sau alegerea unei alte activități, în detrimentul lecturii, sunt principalele motive invocate de copiii și adolescenții pentru care cititul nu mai prezintă interes.
Regizorul și scriitorul Barna Nemethi, organizator al mai multor ateliere dedicate lecturii, explică acest fenomen prin puterea exemplului. Este simplu: atâta timp cât adulții – părinți, bunici – nu citesc, nici copiii lor nu dezvoltă această obișnuință. Barna Nemethi enumeră beneficiile lecturii:
Barna Nemethi: O situație și mai dramatică, și anume aceea că adulții nu citesc. Adică, există motivul pentru care copilul întrerupe acest lucru, e tot din cauza puterii exemplului. Vorbim despre o înțelegere a faptului că o dată ce școala, fie că ea este universitate, liceu sau așa mai departe, se termină, eu nu mai trebuie să citesc. Adică există această cumva înțelegere a faptului că noi citim ca să învățăm, noi citim de plăcere – sunt așa date aceste exemple, și în rest, după aia ne mirăm de ce cititul dispare. Toate studiile care apar, comparative între citit și necitit, toată lumea a ajuns la aceeași concluzie, că efectele benefice ale cititului nu se rezumă la informația pe care eu o primesc. Deci, practic, cititul este ceea ce creează drumul neuronal pe care noi îl folosim în niște activități foarte complexe ulterioare.
Sursa: Radio România Iași