Cu cât au crescut vânzările de vitamine și suplimente în ultimii 10 ani?
-
21 Decembrie 2022 18:50
Vânzările de vitamine și suplimente alimentare s-au triplat într-un deceniu, până la 2,7 mld. lei. Cel mai rapid ritm de creștere al pieței suplimentelor alimentare și vitaminelor a fost în 2021, de aproape 18% față de anul anterior, transmite descopera.ro.
Piața vitaminelor și a suplimentelor alimentare vândute în România a crescut de la 922 mil. lei în 2012, până la peste 2,7 miliarde de lei în 2022, ceea ce înseamnă o triplare într-un deceniu, potrivit datelor oferite de compania de cercetare Euromonitor International, la solicitarea ZF.
În ultimii trei ani, odată cu debutul pandemiei, piața a crescut constant cu două cifre, iar cel mai bun an pentru vânzările acestor produse a fost 2021, când ritmul de creștere a fost de aproape 18% față de anul anterior. Această creștere semnificativă s-a suprapus și cu cel mai agresiv val al pandemiei, lucru care a determinat pacienții să cumpere produse pentru întărirea imunității.
„În ultimii zece ani a fost o creștere semnificativă în segmentul vitaminelor, cu subcategoria de multivitamine cu cel mai rapid ritm de creștere în 2022, de până la 15%, ceea ce duce piața la 780 mil. lei“, potrivit specialiștilor de la Euromonitor International.
Din datele care au reieșit din cercetarea Euromonitor, multivitaminele care se adresează bărbaților sau femeilor și formulele speciale pentru vârstnici sau persoanele cu diabet, de exemplu, sunt printre cele unde vom vedea cele mai multe inovații, ca un trend din piață. Consumatorii preferă să cumpere multivitamine în detrimentul unei singure vitamine din comoditate, dar și din motive economice.
În plus, un alt trend menționat de Euromonitor International este creșterea vânzării online a acestor produse, pe măsură ce mai mulți retaileri online adaugă vitaminele în portofoliile lor de produse. Acest lucru va duce la creșterea vânzărilor, mai ales în funcție de sezon, cum este cazul celui de iarnă, când sunt promovate vitaminele pentru imunitate sau vitamina D.
Ziarul Financiar a scris despre intrarea retailerului online eMAG pe segmentul medicamentelor eliberate fără rețetă, încă din 2019. În prezent, eMAG are listate peste 3.000 de produse în categoria vitamine și minerale, potrivit sinformațiilor de pe site-ul companiei.
Un alt trend care începe să prindă contur, mai ales în zonele urbane din România, este cel al formulelor „verzi“ din spatele vitaminelor, consumatorii căutând ca aceste produse să provină din plante organice. Aceste trenduri duc la creșterea cererii și încurajează evoluția cererii din retail, mai adaugă specialiștii Euromonitor International.
Piața a crescut semnificativ în ultimii ani, pe fondul unui ritm agitat de viață. Cele mai mari companii care pun pe piața locală suplimente și vitamine sunt majoritar reprezentanțe ale unor giganți internaționali, care aduc direct sau prin distribuitori produsele în farmacii, fără capacitate de producție în țară.
În ultimii ani însă, în urma cererii din partea pacienților și a creșterii apetitului pentru vitamine, producătorii s-au orientat spre diversificarea portofoliului pe această zonă, mai ales că sunt produse care nu au prețul reglementat.
Atenția din ce în ce mai mare a românilor spre prevenție, un trend care a evoluat în pandemie, atrage companiile din domeniul suplimentelor alimentare, care caută prezența locală.
„România este cea mai mare piață în Europa de Sud-Est. Este, de asemenea, foarte dinamică, este foarte interesantă pentru majoritatea companiilor, de aceea sunt prezente pe piața românească“, spunea recent într-un interviu pentru ZF Bedros Kalfayan, CEO, Sun Wave Pharma. Și compania USP, fondată în America în urmă cu aproape 30 de ani, dar cu o prezență puternică în Polonia, a decis în 2020 să intre și în România cu cinci branduri de suplimente alimentare.
Un studiu al Consiliului Concurenței a arătat că românii fac confuzie între medicamentele eliberate fără rețetă medicală (OTC) și vitamine și suplimente alimentare. Concurența spune că este nevoie de reglementări prin care consumatorul să poată identifica rapid și clar un supliment alimentar și un medicament. Soluțiile expuse de autoritatea de Concurență includ crearea unei baze de date cu aceste produse care să fie ușor accesibilă, iar consumatorul să poată accesa detalii despre suplimentul alimentar pe care dorește să îl cumpere.
Un medicament are în componență o substanță activă care tratează sau previne bolile. Însă, suplimentele alimentare nu tratează sau vindecă boli, ci sunt surse concentrate de vitamine sau minerale, care au efect nutritiv. Dacă medicamentele cu sau fără rețetă medicală pot fi cumpărate doar din farmacii, suplimentele alimentare sau vitaminele sunt disponibile oricui chiar în magazinele alimentare.