Containerele maritime încep să cadă peste bord pe fondul presiunilor pentru urgentarea livrărilor
-
27 Aprilie 2021 11:03
Containerele maritime puse unele peste altele pe navele uriașe care transportă orice, de la anvelope la telefoane mobile, încep să cadă peste bord într-un ritm alarmant, astfel că mărfuri în valoare de milioane de dolari ajung pe fundul mării odată ce intensificarea presiunilor pentru urgentarea livrărilor crește riscul unor greșeli, transmite Bloomberg, preluat de Agerpres.
Industria de shipping se confruntă cu cea mai mare creștere a containerelor pierdute pe mare din ultimii șapte ani. Peste 3.000 de containere au căzut în mare anul trecut și peste 1.000 au avut aceeași soartă de la începutul acestui an. Accidentele de acest fel perturbă lanțurile de aprovizionare pentru sute de retaileri și producători americani precum Amazon și Tesla.
Sunt mai multe motive pentru această creștere explozivă a accidentelor. Vremea devine din ce în ce mai imprevizibilă, navele devin din ce în ce mai mari, iar containerele pot fi astfel puse unele peste altele până la înălțimi fără precedent. Însă ceea ce agravează problema este explozia comerțului electronic, care crește urgența pentru companiile de shipping să livreze produsele cât mai rapid posibil.
"Din cauza utilizării accelerate a containerelor, aceste mari nave port-container sunt mult mai aproape de capacitatea maximă decât în trecut. Există presiuni comerciale asupra navelor să ajungă la timp și, în consecință, să efectueze mai multe curse", spune Clive Reed, fondatorul firmei Reed Marine Maritime Casualty Management Consultancy.
Această nevoie pentru viteză creează condiții periculoase care se pot transforma rapid într-un dezastru, susțin experții în shipping. Pericolele variază de la docherii care poziționează incorect containerele unele peste altele până la căpitanii navelor care nu vor schimba cursul navei pentru a evita o furtună deoarece în acest fel economisesc combustibil și timp. O singură mișcare greșită poate pune navele și echipajele în pericol.
În luna noiembrie a anului trecut vântul puternic și valurile mari au făcut ca nava One Apus, cu o lungime de 364 de metri, să piardă peste 1.800 de containere. Acesta a fost cel mai grav accident de după 2013, când nava MOL Comfort s-a rupt în două și a pierdut întreaga încărcătură de 4.293 de containere în Oceanul Indian.
La un preț mediu de 50.000 de dolari pentru fiecare container, One Apus a pierdut mărfuri în valoare de 90 de milioane de dolari, cel mai ridicat nivel din ultimii ani susține Jai Sharma, partener la firma de avocatură Clyde & Co. din Londra. Pierderile din acest an s-au ridicat la 54,5 milioane de dolari, arată datele culese de Bloomberg.
Aproape toate incidentele recente s-au întâmplat în Oceanul Pacific, o regiune unde cel mai aglomerat trafic coincide cu vremea nefavorabilă. Această rută conectează economiile din Asia cu consumatorii din America de Nord și anul trecut a fost cea mai profitabilă pentru companiile de shipping.
În condițiile în care anual la nivel global sunt transportate 226 milioane de containere, pierderea a 1.000 de containere poate părea o picătură într-un ocean. "Procentual, este o pierdere foarte mică. Dar este vorba de aproape 60% din valoarea monetară a tuturor incidentelor în care sunt implicate containere", subliniază Jacob Damgaard, director asociat la Britannia P&I.
Vulnerabilitatea industriei de shipping a fost scoasă la lumină luna trecută când nava Ever Given a rămas blocată în Canalul Suez. Uriașa navă de 400 de metri a paralizat traficul, timp de aproape o săptămână, prin această arteră vitală de navigație iar impactul asupra comerțului mondial se resimte și acum.
Mulți experți susțin că situația a devenit și mai periculoasă din cauza presiunilor asupra lanțurilor de aprovizionare create de pandemia de coronavirus. În condițiile în care, din ce în ce mai multe containere sunt amplasate unele peste altele, o navă poate deveni mai instabilă pe mare. Un alt risc este cel al echipajelor suprasolicitate. Din cauza numărului mare de containere de pe punte, este din ce în ce mai dificil pentru echipaje să verifice dacă fiecare șurub este strâns cum trebuie.
"Atunci când combini toate acestea cu posibilitatea unei întrețineri precare a dispozitivelor de fixare și a cablurilor necesare pentru asigurarea containerelor, ai un accident care așteaptă să se întâmple", spune Jonathan Ranger director pentru regiunea Asia Pacific la American International Group Inc.
Sursa:Agerpres