Concentrarea mass-media și propaganda rusească - problemele actuale ale mass-media din Republica Moldova

  • 14 Septembrie 2017 22:05
0%
00:00:00
00:00:00

Pluralismul mass-media și combaterea propagandei în Republica Moldova au fost principalele subiectele discutate joi, 14 septembrie, la Chișinău de experții în mass-media, parlamentari și diplomați. Aceștia au atenționat că nu există instrumente de combatere a  propagandei care vine din exterior. 

Problema propagandei și dezinformarea sunt teme foarte actuale în ultima perioadă. Totodată, monopolizarea mass-media este un risc pentru pluralismul de opinie și calitatea jurnalismului, atenționează Directorul pentru Comunicare Strategică al Serviciului European de Acțiune Externă, Silvio Gonzato.

„Este o situație complicată  a jurnalismului independent în Republica Moldova. Încercăm să ajutăm cu diverse activități: organizăm traininguri atât pentru jurnaliștii din Chișinău, cât și pentru cei din mass-media regională, susținem  creării produselor mass-media autohtone.  Concentrarea mass-media, monopolizarea pieței de publicitate, un cadru legislativ permisiv pun în primejdie atât pluralismul, cât și calitatea informației”, a constatat Silvio Gonzato.

Mass-media din Republica Moldova sunt în mare parte concentrate în mâinile a doi politicieni, a semnalat deputatul PLDM, Maria Ciobanu.

„Monopolul în mass-media îl dețin doi oligarhi: unu-i președintele partidului de guvernare, altu-i președintele Republicii Moldova. Anume televiziunile lor transmit 24 din 24 canalele rusești care fac propagandă mai grav decât artileria. Un exemplu: în campania electorală s-a spus că dacă un anumit candidat câștigă aduce 30 de mii de sirieni”, a declarat Maria Ciobanu.

Pe lângă concentrarea mass-media, o altă problemă este și propaganda rusească pe posturile retransmise din Federația Rusă, susține directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu.

„Dacă vorbim despre Pervîî Kanal, comparativ cu acum trei ani avem mai multe emisiuni propagandistice este foarte mare atât în prime tine, cât și în timpul zilei”, a constatat Nadine Gogu.

Educația mediatică în școli, work-shop-urile, dar și sancționarea mass-media care încalcă legislația audiovizuală sunt câteva dintre modalitățile prin care țările baltice luptă cu propaganda, în special cu cea retransmisă din partea Federației Ruse.

În acest context, este necesar de a aduce pe piața mediatică din Republica Moldova mai mult produs european, consideră membrul Consiliului Coordonator al Audiovizualului, Mariana Onceanu-Hadârcă.

„Avem alături o țară care face parte din Uniunea Europeană- România. Avem aceeași limbă și avem șansa de a avea mai multe posturi din acest spațiu. Din punct de vedere legislativ nu există impedimente, problema apare la nivel economic, postul când își extinde emisia urmează a fi plătit. Banul urmează a fi plătit din banii consumatorului, piața noastră este mică, iar consumatorul este sărac”, a precizat Mariana Onceanu-Hadârcă.

Deputatul democrat Sergiu Sârbu recunoaște că Republica Moldova a întârziat cu 20 de ani în a-și securiza spațiul informațional. Conferința „Mass-media din Moldova, audiență și pluralism” a fost organizată la Chișinău de Parlamentul Republicii Moldova și Freedom House.

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Fonograf cu Victor Buruiană
Meteo Chișinău
9,96
Cer senin
Umiditate:64 %
Vint:0 m/s
Sun
16
Mon
16
Tue
18
Wed
18
Thu
19
Arhivă Radio Chișinău