Comercianții de țigări NEGLIJEAZĂ legea
-
26 Februarie 2016 18:35
Legea privind controlul tutunului care interzice, de la începutul anului 2016, publicitatea la țigări, este neglijată de către comercianți.
În special e neglijată de către cei care vând aceste produse în chioșcuri și gherete, arată datele Centrului Național de Sănătate Publică. Agenții economici fac trimitere la inițiativa Guvernului privind moratoriul la controalele de stat, deși această nu este încă în vigoare, și afirmă că nu pot fi verificați nici în privința amplasării publicității la produsele din tutun.
Deși de la începutul anului 2016 publicitatea la țigări, sub orice formă, ar fi trebui să dispară din spațiul public al Republicii Moldova, aceasta poate fi văzută în continuare, în special la gheretele unde se comercializează atât produse de tutun, cât și alte mărfuri, susține vice-directorul Centrului Național de Sănătate Publică, Ion Șalaru.
„În 90 la sută din cazuri nu se respectă legea cu privire la publicitate în gherete. Sunt toate aspectele care se încadrează în publicitate: iluminarea unor mărci specifice, un panou separat iluminat pentru o marcă, publicitatea unor semne grafice care țin de denumirea unei mărci, cutii pentru bani pe care e desenat un pachet de țigări, prețuri cu mărimi de o șchioapă. În celelalte locuri de vânzare, cum sunt super-marketele, aici, plus-minus, noi găsim respectarea amplasării publicității”, a declarat Ion Șalaru.
Solicitat de Radio Chișinău, directorul comercial al unei rețele de chioșcuri, a declarat că publicitatea a fost retrasă, deși elemente de reclamă pot fi observate la gheretele pe care le deține acest agent economic.
„Legea în chioșcuri este respectată, publicitate nu-i.
- Se văd pachetele de țigări
Asta nu e publicitate, este expunerea mărfii pentru a pune pe ea prețurile”, a declarat directorul comercial al rețelei.
Vice-directorul Centrului Național de Sănătate Publică Ion Șalaru a mai menționat că unii comercianți se acoperă cu inițiativa Guvernului de a opri controalele de stat pentru o perioadă, deși legea a fost votată abia ieri în prima lectură și nu este încă în vigoare.
Amintim că de la 1 ianuarie 2016, este interzisă publicitatea la articolele din tutun în mass-media, inclusiv, pe internet, la cinematografe, pe panouri, la locurile de comercializare, în mijloacele de transport, etc. Totodată, este interzisă promovarea acestor produse prin sponsorizare și acțiuni filantropice sau plasarea logo-urilor pe produse promoționale. Centrele de Sănătate Publică din țară au sarcina să monitorizeze respectarea acestor norme și pot aplica amenzi care se ridică până la 10 mii de lei pentru persoanele juridice. Din 31 mai 2016 va intra în vigoare Legea privind controlul tutunului care va interzice fumatul în spații închise.