Cercetătorii au calculat momentul în care Calea Lactee se va ciocni de galaxia Andromeda

• 11 Februarie 17:53

Galaxia noastră, Calea Lactee, va supravieţui în forma sa actuală mai mult decât au anticipat unii astronomi, sugerează un studiu recent, citat luni de Live Science, transmite Agerpres.

Monstruoasa coliziune între Calea Lactee, galaxia din care face parte Sistemul Solar, şi vecina sa spiroidală Andromeda va avea loc peste aproximativ 4,5 miliarde de ani, conform unui studiu recent, bazat pe observaţii realizate cu ajutorul satelitului spaţial european Gaia.

Unele voci proeminente estimaseră anterior că această coliziune se va produce mult mai curând, peste circa 3,9 miliarde de ani.

''Această descoperire este deosebit de importantă pentru înţelegerea modului în care galaxiile evoluează şi interacţionează'', a explicat într-un comunicat unul dintre cercetătorii implicaţi în proiectul Gaia, Timo Prusti, care nu a participat la acest studiu.

Lansat în decembrie 2013, satelitul european Gaia îi ajută pe oamenii de ştiinţă să realizeze cea mai precisă hartă 3D a galaxiei Calea Lactee efectuată până în prezent.

Satelitul, care analizează sursele luminoase din galaxia noastră, este poziţionat la o distanţă de 1,5 milioane de kilometri faţă de Terra. Gaia realizează 500 de milioane de măsurători pe zi. Datele sunt transmise la sol şi analizate de un consorţiu din care fac parte 450 de oameni de ştiinţă din 20 de ţări.

Misiunea proiectului este de a stabili poziţiile în care se află peste 1 miliard de stele. Cea mai mare parte dintre acestea sunt situate în Calea Lactee, însă unele fac parte din galaxii vecine.

În cadrul studiului recent, cercetătorii au monitorizat mai multe stele din galaxia noastră, dar şi din Andromeda (M 31) şi în galaxia Triangulum (M 33). Aceste galaxii vecine se află la 2,5 milioane - 3 milioane de ani lumină de Calea Lactee şi pot intra în coliziune, au declarat membrii echipei de cercetătorii.

''Trebuia să explorăm mişcările galaxiilor în 3D pentru a afla modul în care s-au dezvoltat şi au evoluat şi ce anume le creează şi le influenţează caracteristicile şi comportamentul'', a declarat într-un comunicat autor principal Roeland van der Marel de la Institutul de ştiinţe ale telescopului spaţial din Baltimore, Statele Unite.

''Am putut face acest lucru cu ajutorul celui de-al doilea pachet de date de calitate superioară obţinut de Gaia'', a adăugat van der Marel referindu-se la un calup de informaţii publicat în aprilie 2018.

Acesta le-a permis cercetătorilor să determine vitezele de rotaţie atât ale M31 cât şi ale M33 - ceea ce nu s-a mai realizat anterior, după cum au precizat specialiştii.

Cu ajutorul descoperirilor realizate în urma analizării informaţiilor obţinute cu ajutorul Gaia, echipa de cercetători a cartografiat traiectoriile în spaţiu ale M31 şi M33 şi au estimat unde se vor situa acestea în următoarele câteva miliarde de ani.

Pe baza acestor modele, cercetătorii sugerează că momentul ciocnirii între Andromeda şi Calea Lactee va avea loc mai târziu decât se anticipase anterior şi estimează că acest eveniment va fi mai degrabă o ciocnire din laterală decât o coliziune directă.

Studiul a fost publicat luna aceasta în The Astrophysical Journal.

Sursa: Agerpres