Cea mai rară Dacie, „interzisă” de Elena Ceaușescu, supraviețuiește și azi
-
24 Aprilie 2018 07:19
O singură Dacia nemaivăzută în ultimii aproape 30 de ani a supraviețuit până astăzi și încă mai poate fi întâlnită circulând pe șoselele din România, fiind vorba de un model D Estafette, o dubiță în care încap opt oameni și care a fost salvată datorită unui pasionat de mașini de epocă, un tânăr inginer mecanic din Brașov, Levente Dudi, se arată într-un reportaj Agerpres.
Cea mai rară Dacia din România, singura astfel de autoutilitară fabricată la uzina de la Mioveni înainte de 1990, a avut ca model de plecare o autoutilitară Renault care mai poate fi întâlnită și acum în Franța, fiind gândită inițial ca o mașină de marfă, însă cea de la Brașov, unde locuiește Levente Dudi, fiind adaptată să poată transporta și persoane.
După ce a cumpărat mașina, Levente a muncit cinci ani la restaurarea ei. Practic, mașina era o rablă cu care nu se putea circula, avea doar acte și caroserie.
Potrivit proprietarului și organizatorului raliului de mașini de epocă de la Sibiu, Sorin Itu, această Dacia este unică în România, fiind singura funcțională din toate 642 de exemplare care au circulat înainte de 1990 pe drumurile de la noi. Pentru că este atât de valoroasă, cel puțin pentru colecționarii de Dacii, Levente a mai cumpărat încă una din acest model, dar doar pentru piese.
Pe timpul comunismului a circulat și o legendă, potrivit căreia Elena Ceaușescu ar fi interzis fabricarea acestui model de Dacia care nu a ajuns niciodată la românii simpli, fiind produsă doar pentru instituții de stat înainte de 1990.
Fabricată la Mioveni, Dacia Estafette de la Brașov a fost înmatriculată prima dată în 1977 la o unitate militară din București, care deservea Comitetul Central.
După Revoluție, mașina a ajuns în curtea unei alte unități militare, la Constanța, de unde a fost cumpărată de un constănțean, de la care a fost achiziționată de brașoveanul Levente Dudi.
Se presupune că această Dacie a fost folosită pentru transportul cadourilor de protocol de la Ministerul Apărării, asta după ce actualul proprietar al mașinii a găsit o carte de vizită a fostului ministru Victor Babiuc atunci când a demontat autovehiculul.
Mașina are acum culoarea roșie, specifică tractoarelor care se fabricau la uzina din Brașov, însă inițial ea a fost vopsită verde și pe urmă gri.
Dacia unicat de la Brașov a făcut anul trecut 3.000 de kilometri, însă este scoasă din garaj doar la reuniuni ale colecționarilor de mașini de epocă sau la parade.
Dacia Estafette va fi vedetă anul acesta în august, la Sibiu Rally România, un raliu al mașinilor de epocă, unde bătrânele mașini vor avea de înfruntat Transfăgărășanul.
Cu mii de kilometri la bord, ultima Dacia Estafette românească restaurată rulează o frumoasă poveste pe patru roți mici, cu două faruri mari și încă trece cu brio testul de supraviețuire pe drumurile din România.