FOTO | Caravana Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București și Educația prin Teatru trec Prutul
-
24 Septembrie 2022 14:54
Un proiect menit să instruiască zeci de profesori și învățători din Rep. Moldova în a utiliza tehnici de artă teatrală în pedagogie, cu scopul de a-i ajuta pe elevi să-și gestioneze mai bine emoțiile și a le crește satisfacția față de procesul educațional, a demarat astăzi la Chișinău. Este vorba despre Caravana Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică ”I. L. Caragiale” din București care, până la sfârșitul lunii, va organiza cursuri și ateliere de dezvoltare a creativității, de dezvoltare emoțională, jocuri în școli din Chișinău, precum și din diferite localități din raioanele Criuleni, Orhei, Ialoveni, Anenii Noi și Strășeni.
Caravana, care face parte dintr-un proiect dedicat comunităților istorice românești aflat sub patronajul Administrației Prezidențiale și sprijinit de Ministerul Educației din România, a debutat astăzi la Universitatea de stat ”Ion Creangă” din Chișinău în prezența unor oficiali de pe ambele maluri ale Prutului, Ambasadorului României în Rep. Moldova, cât și a reprezentanților UNATC. Obiectivul de bază al acestei caravane este ca lumea să înțeleagă că teatrul este un instrument de bază în educație, a declarat pentru Radio Chișinău, Liviu Lucaci, rectorul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică ”I.L.Caragiale” din București, inițiator al proiectului.
„Educația prin teatru și prin artă este un obiectiv UNESCO și este un ajutor, un sprijin pentru dezvoltarea psihoemoțională a elevilor. Presupune ateliere pentru elevi, prezentări pentru profesori. Ideea este de a utiliza teatru ca instrument în educație, în pedagogie. Teatrul ajută elevii foarte mult să se cunoască pe ei înșiși, să se integreze în grup, în societate, să fie viitori cetățeni responsabili, să-și gestioneze emoțiile”, a menționat Liviu Lucaci.
Ministrul Culturii, Sergiu Prodan, a salutat demararea acestei inițiative de instruire a profesorilor în deprinderea unor tehnici de artă teatrală în procesul educațional, și în Rep. Moldova.
„Noi slujim uneia și aceleiași culturi. Prin urmare, nici nu apare întrebarea că toate inițiativele, ideile bune, ar putea să nu treacă Prutul. Mă bucur foarte mult că aici ne conjugăm eforturile și vom acționa concertat în această idee minunată”, a spus Sergiu Prodan. Ambasadorul României la Chișinău, Cristian Leon Țurcanu, a declarat pentru Radio Chișinău că prin astfel de proiecte instituția pe care o reprezintă depășește cadrul tradițional politico-diplomatic și se implică și mai mult în zona de educație și cultură.
„Cultura e unul din multele lucruri pe care le împărțim atât în România, cât și în Rep. Moldova. Această Caravană UNATC este, cred, cel mai practic mod prin care putem face transfer de know- how, putem schimba idei, putem îmbunătăți procesul educațional prin adoptarea de metode noi în ceea ce privește educația. Reprezintă, poate, un foarte bun exemplu de îngemănare a procesului de cultură și a procesului educațional, care nu ar trebui să fie niciodată despărțite”, a afirmat Cristian-Leon Țurcanu.
Ambasada României în Rep. Moldova este unul din partenerii proiectului. La eveniment a participat și Liliana Nicolăescu-Onofrei, șefa Comisiei Parlamentare Cultură, Educație și Cercetare care a menționat că educația prin teatru este o necesitate în societatea moldovenească.
„Educația prin teatru poate să-l ajute pe copil să reușească să-și exprime trăirile, emoțiile, sentimentele, ori noi, în societatea noastră, avem nevoie de aceste competențe, avem nevoie de inteligență emoțională pentru a interacționa unii cu alții și pentru a ne sprijini”, a subliniat Liliana Nicolăescu-Onofrei. Yolanda Crețescu, psiholog clinician și psihoterapeut, doctorandă UNATC, este unul din lectori în cadrul proiectului.
Ea spune că în prezent paradigma de educație și abordare a copiilor s-a schimbat. Ca urmare a accesului la internet, copilul ajunge să aibă mai multe informații, mai multe nevoi și mai mulți stimuli de stres. ”Și atunci este foarte important să facem din școală și din educație o situație care să le dea copiilor atât plăcere, cât și responsabilitatea regulilor și normelor pe care instituția de învățământ o cere, și procesul educațional o cere.
Ca să putem să ne ferim de anumite patologii precum anxietate care duce la abandon școlar, depresie, suprasolicitare, conflicte în familie… Ajungem uneori să uităm că soluțiile vin din flexibilitate și adaptabilitate. Aceste două cuvinte sunt cheia. Nu avem cum să le învățăm păstrând o rigoare a clasei, cu materia, cu orele, cu caietele, cu temele. Dacă nu le dăm copiilor niște prerechizite, niște informații anterioare astfel încât să poată să fie un tărâm sănătos pentru a veni acea informație. Așa cum nouă vrem să ne placă acasă, la serviciu, așa și copiii au nevoie să le placă noțiunea de școală și procesul pedagogic.
Copiii au nevoie să aibă autenticitate în procesul de învățare. Exercițiile de artă teatrală, pedagogia teatrală te învață cum să-l ții pe copil în confort ca el să poată să învețe”, consideră Yolanda Crețescu.
Duminică, 25 septembrie, începând cu ora 18:00, la Centrul Național de Educație prin Teatru, str. Serghei Lazo 23 din Chișinău, publicul este invitat la două spectacole ale studenților UNATC, "Iubiri senile" și "Păpuși și marionete".
În perioada săptămânii școlare 26-30 septembrie, Caravana UNATC va susține în raioanele Criuleni, Ialoveni, Orhei, Anenii Noi, Strășeni activități didactice dedicate copiilor între 8 și 14 ani: ateliere de Jocuri teatrale, susținute de o echipă mixtă de la Departamentele UNATC de Pedagogie teatrală și de la Școala Doctorală, ateliere Happy Minds, susținute de Asociația parteneră Happy Minds, ateliere de proiecții și discuții pe marginea filmelor, susținute de Facultatea de Film, precum și ateliere de aplicații digitale interactive, susținute de studenți de la Departamentul UNATC de Cercetare.