Capitala europeană care se laudă cu o statistică rutieră pozitivă: niciun mort în accidente auto în ultimul an
-
02 August 13:37
Capiatala unei țări din nordul Europei se laudă cu o statistică rutieră pozitivă: nu are niciun deces înregistrat în accidente rutiere în ultimul an. Este vorba despre Helsinki, capitala Finlandei, iar datele statistice au fost date publicității săptămâna aceasta autoritățile municipale. Deși numărul deceselor în accidente rutiere este în scădere în întreaga UE, cu o reducere de 3% în 2024, accidentele cu final tragic sunt încă frecvente în zonele metropolitane. A trece un an întreg fără niciun accident este o realizare remarcabilă pentru majoritatea orașelor, cu atât mai mult pentru o capitală europeană.
În 2023, 7.807 de europeni și-au pierdut viața în accidente rutiere în orașele UE, transmite Digi24.
Anul trecut, 55 de persoane au murit în accidente rutiere în Berlin, iar nouă persoane și-au pierdut viața în coliziuni în regiunea Bruxelles în ultimele 12 luni.
Deși Helsinki este una dintre cele mai mici capitale ale UE, cu puțin sub 690.000 de locuitori, aproximativ 1,5 milioane de persoane locuiesc și fac naveta în zona metropolitană.
Roni Utriainen, inginer de trafic în cadrul Diviziei de Mediu Urban al orașului, a declarat presei finlandeze că această realizare se datorează „multor factori, dar limitele de viteză sunt unul dintre cele mai importante”.
Citând date care arată că riscul de deces al pietonilor se reduce la jumătate prin reducerea vitezei de impact a mașinilor de la 40 la 30 de kilometri pe oră, autoritățile municipale au impus limita inferioară în majoritatea zonelor rezidențiale și în centrul orașului Helsinki în 2021.
Limitele au fost aplicate cu ajutorul a 70 de noi radare și al unei strategii a poliției bazate pe politica națională „Vision Zero”, cu scopul de a reduce la zero numărul accidentelor rutiere cu victime sau decese. Datele colectate de Liikenneturva, entitatea finlandeză pentru siguranța traficului, arată că numărul accidentelor mortale din Helsinki este în scădere de atunci.
Autoritățile din Helsinki au petrecut ultimii cinci ani încercând să repete miracolul pe care l-au realizat pentru prima dată în 2019, când niciun pieton sau ciclist nu a murit în accidente rutiere.
Utriainen subliniază că succesul misiunii se bazează pe politici de mobilitate pe termen lung, bazate pe date, și pe strategii de dezvoltare urbană care au transformat capitala, cândva centrată pe mașini. În multe părți ale orașului, drumurile au fost îngustate și s-au plantat copaci cu scopul deliberat de a-i face pe șoferi să se simtă inconfortabil, raționamentul fiind că peisajele urbane complexe îi obligă pe șoferi să circule mai prudent în zonele populate.
Orașul a investit, de asemenea, în infrastructura pentru pietoni și bicicliști, inclusiv într-o rețea cuprinzătoare de piste pentru biciclete care se întinde pe mai bine de 1.500 de kilometri. De asemenea, a fost îmbunătățită rețeaua de transport public cu autobuze ecologice și autonome, iar capitala a primit finanțare de la Banca Europeană de Investiții pentru o nouă linie de tramvai.
Utriainen spune că aceste îmbunătățiri au contribuit la „reducerea utilizării autovehiculelor și, odată cu aceasta, a numărului de accidente grave”.
Statisticile arată că, între 2003 și 2023, numărul accidentelor rutiere din oraș a scăzut de la 727 la doar 14.
Succesul orașului Helsinki este remarcat la Bruxelles, unde Comisia Europeană face presiuni pentru reducerea numărului de accidente mortale pe șosele. La începutul acestui an, comisarul pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a remarcat că majoritatea țărilor membre nu sunt pe cale să îndeplinească obiectivul UE pentru 2018 de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidentele rutiere până în 2030.

