Campanie de informare pentru servicii medicale fără mită
-
05 Mai 2022 14:54
Medicii sunt încurajați să activeze transparent, să nu ia bani în plic de la pacienți și să-i informeze pe aceștia despre serviciile medicale și medicamentele de care pot beneficia gratuit în baza Programul unic al asigurării obligatorii de asistență medicală. Autoritățile în domeniu desfășoară o campanie de informare care pledează pentru integritatea angajaților sistemului de sănătate, transmite IPN.
La evenimentul de prezentare a campaniei, ministrul sănătății, Ala Nemerenco, a spus că, deși salariul mediu al unui medic ea ajuns la 18 mii de lei, „plățile în plic rămân o boală a sistemului de sănătate”. Vor fi întreprinse mai multe măsuri pentru combaterea acestui fenomen, inclusiv prin majorarea salariilor, îmbunătățirea condițiilor de muncă și modernizarea sistemului de sănătate.
„Pacienții trebuie să-și cunoască drepturile, trebuie să insiste asupra accesului liber și fără plată la toate serviciile medicale pe care le oferă polița de asigurare. Pacienții trebuie să fie încurajați să declare plățile neformale. În acest sens, Centrul Național Anticorupție a creat portaluri, diferite raportări online, mesaje electronice. Totodată, poate fi depusă o solicitare la CNA, în instituții sau la Ministerul Sănătății”, a precizat ministrul.
Directorul Centrului Național Anticorupție, Iulian Rusu, a oferit detalii despre campania de informare. „Venim cu explicații simple ce înseamnă influența necorespunzătoare, care trebuie să fie comportamentul unui specialist în sectorul medical și cum să vă protejați de diverse provocări de a fi implicați în diverse scheme de corupție”, a menționat directorul.
Campania de informare este sprijinită de parteneri internaționali. Potrivit directorului adjunct al Biroului de Cooperare al Elveției în Republica Moldova, Veronica Crețu, Guvernul Elveției în proiectele pe care le susține încurajează participarea cetățenilor. „Prin această campanie îndemnăm oamenii să fie mai determinați în a căuta informația necesară, pentru a se informa despre instituțiile la care se pot adresa, mecanismele pe care le pot utiliza atunci când drepturile lor la acces la servicii de sănătate sunt încălcate”, a subliniat Veronica Crețu.
Directorul general al Companiei Naționale de Asigurări în Medicină, Ion Dodon, a remarcat că pacientul trebuie să-și cunoască drepturile și, în particular, pașii care trebuie urmați pentru a beneficia de asistență medicală potrivit Programul unic al asigurării obligatorii de asistență medicală. Este vorba nu numai despre serviciile medicale prestate, dar și despre prescrierea medicamentelor compensate.
Pacienții și lucrătorii medicali care nu-și cunosc drepturile sunt chemați să apeleze la Linia Verde a Companiei Naționale de Asigurări în Medicină: 0-800-99999 sau la Linia Fierbinte a Ministerului Sănătății: 022 721 010.
Campania de informare „Integritate pentru Sănătate” are loc în cadrul proiectului „Echitate în sănătate prin responsabilizare socială”, finanțat de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare.