Băncile din Republica Moldova, obligate să implementeze noi măsuri de securitate
-
09 Aprilie 2018 09:24
De la finele anului 2017, băncile din Republica Moldova sunt obligate să implementeze, la cererea societății SWIFT, Programul de Securitate a clienților (Customer Security Programme - CSP) care vizează îmbunătățirea partajării informațiilor în întreaga comunicate bancară.
Măsura a fost luată de SWIFT, ca urmare a creșterii "numărului amenințărilor și atacurilor cibernetice la nivel mondial", notează Mold-Street, cu referire la Banca Națională a Moldovei (BNM)
Frauda bancară și SWIFT
În special e vorba o serie de tentative, dar și fraude de la o serie de bănci din lume, inclusiv și de la bănci centrale. Cel mai celebru caz a fost în 2016, când hackerii au reușit să scoată din Banca Centrală din Bangladesh 81 milioane dolari, urma cărora se pierde în cazinourile din Filipine.
Cercetătorii susțin că viramentele frauduloase au trecut printr-o piratare informatică sofisticată a rețelei bancare SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) care leagă între ele miile de bănci din întreaga lume.
Și în cazul furtului miliardului, cele trei bănci implicate au creat datorii false față de terțe părți. Astfel în noiembrie 2014, reprezentanții acestor trei bănci au trimis la SWIFT mesaje false cu privire la punerea în aplicare a anumitor operațiuni, inducând în eroare organele de supraveghere, inclusiv Banca Națională.
În consecință în anul 2017 societatea SWIFT a lansat Programul de Securitate a clienților (Customer Security Programme - CSP) care vizează îmbunătățirea partajării informațiilor în întreaga comunitate SWIFT, îmbunătățirea instrumentelor SWIFT pentru clienți și asigurarea unui cadru de control al securității clienților.
Băncile din Moldova au trecut de prima etapă
"Băncile din Republica Moldova urmau să implementeze acest program conform cerințelor stabilite de către societatea SWIFT.
Prima etapă - efectuarea unei autoevaluări până la finele anului 2017 și identificarea nivelului de conformare la cerințele de securitate SWIFT - a fost finalizată cu succes. Constatarea a fost făcută în cadrul comunicării dintre băncile licențiate și Banca Națională a Moldovei, dar și într-o scrisoare parvenită de la SWIFT", se arată într-un răspuns pentru Mold-Street a autorității bancare.
Cu toate acestea, va trebui în continuare efectuată o activitate semnificativă care să conducă la îmbunătățiri suplimentare în materie de securitate și la creșterea transparenței în cadrul comunității financiare.
De exemplu, toți clienții SWIFT vor trebui să retestă și să confirme respectarea deplină a controalelor de securitate obligatorii până la sfârșitul anului 2018. Totodată de la 1 ianuarie 2019, SWIFT își rezervă din nou dreptul să anunțe autoritățile de supraveghere locale ale utilizatorilor care nu au retestat sau nu au confirmat respectarea deplină a controalelor obligatorii în perioada solicitată. Atestațiile vor trebui, de asemenea, să fie reînnoite anual după aceea, susține SWIFT.
Soluții alese de unele bănci
Unele bănci din Moldova sunt extrem de inovative la acest capitol și au avansat mult în acest sens. De exemplu Moldindconbank a ales soluția FMA de la compania Allevo pentru oglindirea tranzacțiilor SWIFT între platformele de producție și de backup, asigurând integritatea și consistența datelor, precum și continuitatea operațională.
„Am ales soluția FMA pentru a fi pregătiți să facem față cu brio posibilelor evenimente neplanificate. Grație acestei soluții vom ști exact care sunt pașii care trebuie parcurși și cât timp este necesar pentru ca activitățile noastre să revină la normal, fără impact asupra datelor”, spune Mihai Ursu, Director al Departamentului Tehnologii Informaționale din cadrul Moldindconbank.
Or, gestionarea riscurilor și asigurarea continuității operaționale 24/7 în orice condiții sunt două aspecte extrem de importante pentru toate băncile.
De notat că Banca Națională a Moldovei are conexiune directă cu centrul global de procesare SWIFT amplasat în Olanda și nu apelează la serviciile companiilor de intermediere pentru primirea/transmiterea mesajelor SWIFT.
Și băncile comerciale din Republica Moldova, de asemenea, au o conexiune directă, cu excepția uneia mici, care se conectează la sistemul SWIFT prin SWIFT Service Bureau al companiei ProFIX din Ucraina.