Aurel Vlaicu – românul supranumit Făt Frumosul Văzduhului

  • 07 Octombrie 2015 18:22
Aurel Vlaicu – românul supranumit Făt Frumosul Văzduhului

Radio Romania Regional vă prezintă proiectul Eu Aleg Romania, 100 de români pentru istoria lumii. O sută de personalități din cultură sau știință care au marcat dezvoltarea lumii și au îmbogățit cunoașterea universală.

Recent s-au împlinit 105 ani de la primul zbor cu un aparat mai greu decât aerul.
 
Era primul avion realizat de un român pe pământul României și a fost pilotat de creatorul; său, inginerul Aurel Vlaicu, supranumit Făt Frumosul Văzduhului.
 
Deși n-a zburat deacât vreo 50 de m la o înălțime de 3-4 m, Vlaicu a fost peste măsură de bucuros, după cum afirmă pentru revista Flacăra: „Nici Alpii nu mi-i închipuiam mai înalți ca înălțimea la care mă ridicasem eu, fiindcă 4 m erau pentru mine un record care îmi consacra mașina! Zburasem, și aceasta era principalul. Mă menținusem singur în aer, făcusem evoluții neșovăielnice”
 
Inventator, pionier al aviației române, Aurel Vlaicu s-a născut la 19 noiembrie 1882, la Bintinti, langa Orastie.
 
Copil isteț și curios, a dovedit de mic un interes aparte pentru zbor. După terminarea studiilor liceale, Aurel Vlaicu și-a continuat instruirea în străinatate, la Budapesta, München, Viena și Paris, unde-și uimea colegii și profesorii cu priceperea sa în domeniul fizicii. Diploma de inginer a primit-o în anul 1907 la Școala Politehnică Bavareză din München.
 
În toamna lui 1909, la îndemul prietenului său Octavian Goga, Vlaicu s-a mutat la Bucuresti, unde a început construcția primului său aparat de zbor. Sprijinit de Casa Regală și de Armata Română, inginerul construiește la atelierele de la Arsenalul Armatei avionul Vlaicu I, primul avion construit pe teritoriul actual al României. Cu acest avion Aurel Vlaicu a decolat prima oară pe data de 17 iunie 1910 deasupra câmpului Cotroceni. Importanța avionului construit de Vlaicu se dovedește și în decizia de a folosi monoplanul pentru observații aeriene pe timp de război. Astfel, România s-a situat pe locul II în lume, după Franța, în utilizarea avionului cu destinație militară.
 
Un an mai târziu, inginerul Vlaicu își construiește un al doilea avion, celebrul Vlaicu II, cu care face mai multe turnee de prezentare a aparatului de zbor în diverse orașe din regat.
 
Cu Vlaicu II, pionierul aviației românești a câștigat, în 1912, cinci premii memorabile la mitingul aerian de la Aspen, Austria, stârnind entuziasmul publicului și admirația competitorilor.
 
În 1913, Aurel Vlaicu decide să participe la Serbările Astra de lângă Orastie, cu avionul Vlaicu II.
 
Decolat din București pe data de 13 septembrie, după ce a realimentat fără probleme la Ploiești, avionul lui Aurel Vlaicu s-a prăbușit lângă Câmpina, se pare, din cauza unui atac de cord. Atunci, părăsindu-ne, Aurel Vlaicu intră definitiv în istoria aeronauticii mondiale.
 
Am evocat astăzi personalitatea lui Aurel Vlaicu în cadrul proiectului “Eu aleg Romania – 100 de români pentru istoria lumii.
 
Acesta nu este un clasament, iar lista rămâne deschisă. Așteptăm propunerile voastre pe site-ul eualegromania.ro.
 
Radio România Regional vă invită mâine să cunoașteți o nouă personalitate care a marcat știința sau cultura mondială.
 
Documentare și Redactare Text: Sergiu Galis
Scenariul și regia episodului: Radu Micu și Sergiu Galis
Imagine și sunet pe coloana video: Ovidiu Novac
Interpretarea: Radu Micu
Voiceover: Sergiu Galis
Corecții Audio: Ovidiu Novac
Editare Video: Radu Micu
Supervizor: Aurelian Teculescu
 
Sursa: eualegromania.ro
Tags

Alte Noutati

LIVE: Radiojurnalul de seară București
Meteo Chișinău
24,24
Cer fragmentat
Umiditate:60 %
Vint:5,14 m/s
Wed
17
Thu
16
Fri
20
Sat
22
Sun
23
Arhivă Radio Chișinău