ANRE va stabili zilnic prețul de comercializare doar pentru benzină COR 95 și motorină. Proiect de lege în consultări publice

  • 27 Iulie 10:26
ANRE va stabili zilnic prețul de comercializare doar pentru benzină COR 95 și motorină. Proiect de lege în consultări publice

Prețul maximal de comercializare cu amănuntul a produselor principale de tip standard (benzină COR 95 și motorină) va fi calculat și publicat zilnic pe pagina web al ANRE. Legea privind piața produselor petroliere va fi modificată. Un grup de deputați a elaborat și a prezentat pentru consultări publice un proiect de lege în acest sens scrie Bizlaw.

Conform sursei citate autorii propun ca art. 4 din Legea privind piața produselor petroliere nr. 461/2001, ce reglementează formarea prețurilor, să fie expus într-o redacție nouă și anume să fie indicat expres și fără echivoc că prețurile maxime de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere principale se stabilesc de către Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) în baza Metodologiei de calcul și aplicare a prețurilor la produsele petroliere. Această propunere vine să repare viciile conceptuale admise la redacția actuală a articolului 4 al Legii, care pe de o parte, în lipsa unei specificări exprese a tipului de comerț supus plafonării (angro sau amănunt) include sub incidența reglementării metodologice ambele tipurile de comercializare pe piața produselor petroliere prevăzute Capitolului VI, iar pe de altă parte, nu oferă Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică dreptul de a plafona nemijlocit aceste prețuri, sarcina fiind pusă pe agenții economici. În aceste condiții s-au conturat mai multe situații de risc pe piața produselor petroliere și anume:

-        Formarea prețurilor pornind de la evidența fiecărei partide de produs petrolier importat. Redacția actuală a legii, eronat aplică produselor fungibile modalitatea de evaluare a valorii contabile conform ”metodei FIFO (primul intrat – primul ieșit)”, acestora fiindu-le caracteristică, de fapt, ”metoda costului mediu ponderat”, care presupune că toate bunurile de același fel în cantități diverse, dar de prețuri diferite sunt evaluate la același preț, fiindu-le atribuite un cost mediu ponderat;

-        Nu toți agenții economici au acces la cotațiile Platts și nu toți agenții economici au capacitatea internă de a calcula de sine stătător prețurile maximale de comercializare a produselor petroliere;

-        Plafonarea prețurilor de comercializare cu ridicata pune într-o poziție dezavantajoasă fie comercianții angro, fie cumpărătorii cu ridicata care vând ulterior produsele petroliere la stațiile de alimentare;

-        Aplicarea cotațiilor Platts pentru gazul lichefiat în situația în care toate tranzacțiile sunt bazate pe cotațiile Argus în diversitatea acestora și în diverse formule proporționale: Argus DAF Brest Propan-Butan; Argus DAF Ukrainian-Romanian; Argus FOB Black Sea; Argus North Sea Index;

-        Dispariția din comerț a unor tipuri de carburnați prin plafonarea prețurilor pentru produsele petroliere care au proprietăți superioare celor stipulate în specificațiile tehnice europene și naționale și care reprezintă mai mult o diversitate de sortiment sau tactici de marketing decât o necesitate de bază pentru consumatori.

În consecință proiectului înaintat propune ca doar prețul maximal de comercializare cu amănuntul a produselor principale de tip standard (benzină COR 95 și motorină)  să fie calculat și publicat zilnic pe pagina web al ANRE. În rezultat piața angro a carburanților, precum și prețurile de comercializare cu amănuntul a gazului lichefiat și a tuturor celorlalte tipuri de produse cu excepția celor de bază vor deveni complet libere. Comercializarea cu amănuntul a altor tipuri de produsele petroliere principale decât cele pentru care sunt stabilite prețurile maxime va fi permisă doar cu condiția vânzării la aceeași stație și a produselor de tip standard. În aceste condiții statul va asigura consumatorul cu produse petroliere de strictă necesitate la prețuri reglementate, rezonabile, transparente, nediscriminatorii și ușor de comparat, cu respectarea parametrilor de calitate stabiliți, iar pe de altă parte va oferi acestora posibilitatea alegerii libere a produselor de alternativă.

Autorii mai spun că, prin proiect se repară o greșeală comisă de către autorul Legii nr. 54/2021, care în loc să relaxeze condițiile speciale de obținere a licenței pentru importul și comerțul cu ridicata a produselor petroliere principale, a abrogat un alineat de la articolul 13 al Legii care de fapt prevedea drepturile de bază ale importatorului oferite de licența pentru acest gen de activitate.

Astfel, pentru a relaxa condițiile de obținere a licenței de propune micșorarea de 5 ori a capacității obligatorii de depozitare pe care trebuie să o îndeplinească un importator și anume de la 5 mii m3 la 1.000 m3, precum și reducerea cuantumului capitalului propriu obligatoriu de la 8 milioane lei la 2 milioane lei. 

Prin proiect se stabilește că Agenția poate ajusta marja comercială în cazul apariției unor factori care nu puteau fi prevăzuți la momentul aprobării precedente și că aceasta poate interveni în structura marjei nu mai mult de 10% din media efectiv înregistrată de operatori.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Muzică
Meteo Chișinău
12,74
Cer senin
Umiditate:83 %
Vint:0,45 m/s
Tue
10
Wed
9
Thu
9
Fri
12
Sat
16

Curs oficial BNM 20 Septembrie 2021

MDL RATĂ TREND
EUR 20.7697 0.0003
USD 17.6283 -0.0238
RON 4.1967 -0.0002
UAH 0.6610 -0.0001
RUB 0.2427 -0.0008
Arhivă Radio Chișinău