Andrei Spînu | Republica Moldova își dorește să facă parte din două mari proiecte mari de interconectare europene în domeniul - Via Carpathia și Rail2Sea

  • 07 Septembrie 2023 16:54
Andrei Spînu | Republica Moldova își dorește să facă parte din două mari proiecte mari de interconectare europene în domeniul - Via Carpathia și Rail2Sea

Republica Moldova își dorește să facă parte din cele două mari proiecte mari de interconectare europene în domeniul - Via Carpathia și Rail2Sea. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova, Andrei Spînu, a declarat, astăzi, 7 septembrie, în marja Forumului de Afaceri a Inițiativei celor Trei Mări, că aceste proiecte ar trebui regândite, astfel încât să includă Republica Moldova și Ucraina scrie Agerpres, citat de Radio Chișinău.

Rail2Sea este un proiect de modernizare a căii ferate Gdansk-Constanța, iar autostrada Via Carpathia va face legătura între Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria, Grecia.

R. Moldova nu are o altă ieșire decât spre România și spre Uniunea Europeană. Și de acum încolo sper că această Inițiativă (Inițiativa celor Trei Mări), atunci când va propune și va discuta noi proiecte, va lua obligatoriu în calcul conectarea Moldovei și a Ucrainei la aceste inițiative. Domnul ministru al Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a menționat despre inițiativele României: Rail2Sea și Via Carpathia. Aceste două inițiative trebuie regândite în așa fel încât să apară pe harta lor și Moldova și Ucraina. Pe calea ferată de la Pașcani putem veni la Iași, la Ungheni, la Chișinău și putem ajunge la Odesa. Pe Via Carpathia România știu că se construiește și a 7-a autostradă care va uni Moldova, regiunea Moldovei din România, dar A7 și proiectul trebuie să se unească și la nord, și la centru și la sud cu Republica Moldova. 

Prin aceste inițiative putem să ne asigurăm că noi putem să ne detașăm odată și pentru totdeauna și să ne conectăm odată și pentru totdeauna cu Uniunea Europeană prin România, a spus ministrul. El a subliniat că autoritățile de la Chișinău sunt determinate de data asta să mergem până la capăt, să rupă Moldova de trecutul sovietic și pro-rusesc. Integrarea în Uniunea Europeană deja este făcută în mare parte la nivel valoric și legislativ, dar lipsește conectarea infrastructurilor de transport, digitală, energetică”, a spus Andrei Spînu.

El a mai spus că din mai 2022, până în ianuarie 2023, 1,7 milioane de tone de bunuri au tranzitat Republica Moldova din Ucraina'. Potrivit oficialului, acest tranzit a pus o presiune enormă pe infrastructura de transport din Republica Moldova, atât pe calea ferată, pe port, cât și pe transportul rutier.

Totodată, Spînu a precizat că, în perioada interbelică, peste Prut existau 27 de poduri, dar în prezent sunt doar patru, cu câte două benzi pe sens, iar după începerea războiului din Ucraina au apărut cozi, iar timpii de așteptare au urcat și la 3-4 zile.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Matinal cu Victoria Cușnir și Sergiu Scânteian
Meteo Chișinău
16,63
Cer senin
Umiditate:63 %
Vint:2,57 m/s
Fri
18
Sat
14
Sun
15
Mon
17
Tue
14
Arhivă Radio Chișinău