Andrei Spînu a discutat cu directorul Consiliului Național al Aeroporturilor din Europa despre aviația din R. Moldova în contextul noii realități geopolitice
-
10 Septembrie 20:15
Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, s-a întâlnit astăzi, 10 septembrie, cu directorul general al Consiliului Național al Aeroporturilor din regiunea Europa (ACI Europe), Olivier Jankovec, care se află zilele acestea în vizită la Chișinău. Părțile au discutat despre situația geopolitică din regiune, rolul Republicii Moldova pe arena europeană a aviației, precum și provocările cu care se confruntă țara noastră în parcursul său de aderare la UE, potrivit unui comunicat de presă emis de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.
La întrevedere a fost subliniată relevanța strategică a aviației pentru Republica Moldova atât în contextul noii realități geopolitice cu care se confruntă regiunea, precum și al deschiderii oficiale a negocierilor de aderare la UE prin prisma necesității de a asigura o stabilitate macroeconomică și o creștere durabilă.
Ministrul Andrei Spînu a specificat că, din punct de vedere al aviației, Chișinăul devine încet un hub regional.
„Am văzut că numărul pasagerilor crește semnificativ. Doar în luna august al acestui an am înregistrat cu peste 50% mai mulți pasageri decât în 2023. Este un semn bun, dar care ne arată că pentru a face față din punct de vedere al infrastructurii și pentru a deveni și mai competitivi, avem nevoie de un aeroport mai mare, mai încăpător, care să corespundă tuturor standardelor europene. Și la asta muncim”, a relevat Spînu.
La rândul său, directorul general al ACI Europe, Olivier Jankovec, a menționat că aviația moldovenească se află în curs de dezvoltare, cu un potențial semnificativ pentru creșterea dinamică a traficului aerian și a conectivității aeriene. O astfel de creștere este obligată să joace un rol crucial în susținerea economiei sale, deoarece fiecare creștere de +10% a conectivității aeriene directe, generează automat un câștig de +0,5% în PIB pe cap de locuitor. De asemenea, directorul ACI Europe a accentuat că, în ultimii doi ani, aeroportul a reușit să își diversifice rețeaua de rute, prin atragerea unor noi companii aeriene. O astfel de creștere și perspectivele de viitor indică necesitatea modernizării infrastructurii aeroportuare și a dezvoltării capacității, cu accent pe planificarea pe termen lung.
„Fără îndoială că Aeroportul Internațional Chișinău a trecut prin multe schimbări și rolul său în susținerea economiei Republicii Moldova este foarte important. Pe măsură ce traficul continuă să crească și țara se apropie din ce în ce mai mult de UE, acum este momentul să planificăm dezvoltarea pe termen lung a aeroportului. Acest lucru ar trebui să vină cu o reconsiderare a statutului său de întreprindere de stat”, a estimat Olivier Jankovec.
Referindu-se la modul în care aeroporturile europene au evoluat în ultimii 30 de ani, de la simpli furnizori de infrastructură la afaceri cu drepturi depline, Jankovec a subliniat modul în care corporatizarea aeroporturilor aflate în proprietate publică și implicarea operatorilor privați, în special, în modelul de concesiune, a contribuit la realizarea acestei transformări. Acest lucru a asigurat, la rândul său, dezvoltarea solidă a infrastructurii aeroportuare, cu eficiență operațională, experiență îmbunătățită a pasagerilor și accent atât pe durabilitate, cât și pe conectivitate, a rezumat directorul general al Consiliului Național al Aeroporturilor din regiunea Europa.