Analize preliminare arată că unii compuși chimici din țigările electronice sunt dăunători pentru ADN

• 21 August 2018 17:31

Țigările electronice conțin trei compuși dăunători pentru ADN care pot provoca complicații pentru sănătate pe termen lung, potrivit unui studiu publicat luni de revista de specialitate American Chemical Society, citată de EFE.

Cercetători de la Universitatea Twin Cities din Minnesota (SUA) au identificat trei compuși chimici periculoși pentru ADN - formaldehida, acroleina și metilgliozal - al căror nivel a crescut în saliva fumătorilor acestui tip de țigări.

Pentru a determina expunerea la acești compuși chimici cu care se confruntă cei care "vapează", cercetătorii au analizat cinci utilizatori de țigări electronice într-o analiză preliminară.

Ei au prelevat mostre de salivă înainte și după o ședință de "vapare" de 15 minute și au analizat mostrele în căutarea de substanțe chimice periculoase pentru ADN.

Pentru a evalua posibilele efecte pe termen lung ale ședinței de vapare, echipa a analizat modul în care sunt afectate celulele din cavitatea bucală ale fumătorilor oferiți voluntar, utilizând metode bazate pe spectrometrie.

Comparativ cu persoanele care nu fumează astfel de țigări, patru din cinci utilizatori de țigări electronice au demonstrat o creștere a deteriorării ADN legată de expunerea la acroleină, unul dintre cei trei compuși identificați.

Acest tip de deteriorare a ADN-ului survine atunci când produse chimice toxice, precum acroleina interacționează cu ADN-ul. Dacă celula nu repară deteriorarea pentru a putea interveni replicarea firească a ADN-ului, poate surveni cancerul.

Cercetătorii intenționează să se implice într-un studiu mai extins, cu ajutorul unui număr mai mare de utilizatori de astfel de produse și mai multe teste asupra compușilor din țigărilor electronice.

Potrivit unui raport din 2016 al Ministerului Sănătății din SUA, 13,5 % dintre copiii cu vârste cuprinse între 11 și 13 ani, 37,7 % dintre elevii gimnaziali și 35,8 % dintre adulții tineri (18 - 24 ani) au fumat țigări electronice, față de 16,4 % dintre adulții mai vârstnici care nu au încercat astfel de țigări.

Sursa: Agerpres