Alexandru Molcosean, profesor de istorie: Pe suprafața unei monede, a unei bucățele de metal este redată istoria unui stat sau a unei personalități. În felul acesta, putem face ca obiectul „Istoria” să fie învățat cu pasiune, cu interes de elevi

  • 28 Martie 2021 13:20
Alexandru Molcosean, profesor de istorie: Pe suprafața unei monede, a unei bucățele de metal este redată istoria unui stat sau a unei personalități. În felul acesta, putem face ca obiectul „Istoria” să fie învățat cu pasiune, cu interes de elevi

Cartea „Utilizarea surselor numismatice în predarea istoriei elevilor din ciclul liceal”, semnată de profesorul de istorie, Alexandru Molcosean, a văzut lumina tiparului recent, fiind cartea de debut a autorului. Alexandru Molcosean predă istoria la Liceul Teoretic „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din mun. Bălți și este unul dintre puținii tinerii specialiști care a ales o carieră didactică în R. Moldova, pe care o profesează cu atâta dăruire. Nu în zadar, pasiunea lui pentru numismatică a transpus-o într-o carte dedicată profesorilor de istorie și liceenilor.

-Dat fiind faptul că este prima carte scrisă de dumneavoastră, o să încep prin a vă întreba, de unde vine ideea unei cărți de predare a istoriei pentru clasele liceale bazată pe numismatică?

- Ideea de a realiza o carte adresată ciclului preuniversitar bazată pe numismatică vine din contextul urmării programului de masterat la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău. De fapt, subiectul cercetării a fost axat, în linii generale, asupra utilizării surselor numismatice în demersul didactic. Practic, aceasta a fost tema tezei mele de master. Și, totodată, am abordat sursele numismatice, deoarece sunt și colecționar de monede.

-Ce sunt, de fapt, sursele numismatice și care ar fi motivul utilizării lor în demersul didactic?

-Sursele numismatice sunt, de fapt, monedele. Monedele sunt foarte interesante și sunt însoțite de o serie de informații, care pot fi utilizate cu succes în demersul didactic, în special la ora de istorie. Moneda vine însoțită de o mulțime de date, informații. Moneda spune o istorie, prezintă biografia unor personalități, moneda prezintă un eveniment istoric, printr-o modalitate foarte interesantă, și anume: pe suprafața unei bucățele de metal este redată aproape întreaga istorie a unui stat, au întreaga biografie a unei personalități. În felul acesta, putem face ca obiectul „Istoria” să fie învățat cu pasiune, cu interes de către elevii noștri.

-Care este legătura dintre sursele numismatice și istoria predată în școală? Cum îi poate ajuta pe elevi sau pe tineri niște monede?! Ce pot povesti acestea, de fapt?

-Legătura dintre sursele numismatice și istoria predată în școală, vine în strânsă concordanță cu cerințele actuale ale Curriculumului Național. Și anume din anul 2019, începutul anului 2020 s-a implementat un proiect, ce vizează studierea unei noi discipline, opționale desigur, educația financiară a elevilor. Ceea ce presupune instruirea și învățarea elevilor cum să-și gestioneze proprii bani de buzunar. În felul acesta, vedem că numismatica, studierea monedelor, vine în strânsă concordanță cu acest element. Totodată, studierea monedei îl ajută pe elev să-și dezvolte gândirea critică, să fie atent la detalii, să extragă informații de acolo de unde, la prima vedere, pare că nu poate să afle nimic, și, totodată, moneda sau mai bine zis banul, este atrăgător pentru toată lumea. El nu va ieși niciodată din uz și tot timpul moneda va fi acel mic povestitor al istoriei.

-Care ar fi beneficiile dacă s-ar preda numismatica în școală, la lecțiile de istorie?

-În primul rând, vorbim despre aspectul interdisciplinar pe care îl oferă modalitatea de predare a istoriei prin intermediul numismaticii, și anume monedele fac legătură cu foarte multe arii de învățare. De exemplu, dacă vorbim de aria limbă și comunicare aici, monedele noastre vor face legătura dintre istorie și texte, cuvinte, care sunt scrise în diferite limbi și, elevul nostru va trebui să descifreze mesajul. Monedele fac legătură cu matematica, putem antrena elevii în sistemul acesta de convertire, dintr-o monedă națională în altă monedă sau valută. Totodată, putem să aflăm prețul: cât costau diferite produse achiziționate în baza unei aceeași monede. În diferite perioade ale timpului, putem face legătură cu arta plastică. Monedele sunt inscripționate cu diferite realizări artistice. Elevul nostru o să fie profund interesat ca să dezlege ce redau acele prezentări din punct de vedere artistic. Monedele vin însoțite și de elemente ale religiei. Dacă apelăm la monedele antice,  ele au reprezentate foarte multe zeități. În felul acesta, prin intermediul monedelor, face interconexiunea dintre istorie și o sumedenie de obiecte care sunt, de fapt, cerințele, stipulările noului curriculum din 2020.

-Pe final, domnule Molcosean, aș vrea să vă întreb, unde putem găsi această carte?

- Această carte o să fie disponibilă în biblioteci. Dat fiind faptul că nu a fost realizată în tiraj foarte mare, adică nu a fost elaborată cu scop comercial, este doar cu scop de informare și în calitate de ghid pentru profesorii de istorie. Nu va putea fi găsită în librăriile din țară, dar în biblioteci, în colecțiile private vor putea fi găsite, voi face niște donații de carte, va fi ușor de identificat.

-Vă mulțumim pentru timpul acordat, vă dorim succes și așteptăm cu nerăbdare următoarea carte.

 

 

 

 

-Dat fiind faptul că este prima carte scrisă de dumneavoastră, o să încep prin a vă întreba, de unde vine ideea unei cărți de predare a istoriei pentru clasele liceale bazată pe numismatică?

- Ideea de a realiza o carte adresată ciclului preuniversitar bazată pe numismatică vine din contextul urmării programului de masterat la Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău. De fapt, subiectul cercetării a fost axat, în linii generale, asupra utilizării surselor numismatice în demersul didactic. Practic, aceasta a fost tema tezei mele de master. Și, totodată, am abordat sursele numismatice, deoarece sunt și colecționar de monede.

-Ce sunt, de fapt, sursele numismatice și care ar fi motivul utilizării lor în demersul didactic?

-Sursele numismatice sunt, de fapt, monedele. Monedele sunt foarte interesante și sunt însoțite de o serie de informații, care pot fi utilizate cu succes în demersul didactic, în special la ora de istorie. Moneda vine însoțită de o mulțime de date, informații. Moneda spune o istorie, prezintă biografia unor personalități, moneda prezintă un eveniment istoric, printr-o modalitate foarte interesantă, și anume: pe suprafața unei bucățele de metal este redată aproape întreaga istorie a unui stat, au întreaga biografie a unei personalități. În felul acesta, putem face ca obiectul „Istoria” să fie învățat cu pasiune, cu interes de către elevii noștri.

-Care este legătura dintre sursele numismatice și istoria predată în școală? Cum îi poate ajuta pe elevi sau pe tineri niște monede?! Ce pot povesti acestea, de fapt?

-Legătura dintre sursele numismatice și istoria predată în școală, vine în strânsă concordanță cu cerințele actuale ale Curriculumului Național. Și anume din anul 2019, începutul anului 2020 s-a implementat un proiect, ce vizează studierea unei noi discipline, opționale desigur, educația financiară a elevilor. Ceea ce presupune instruirea și învățarea elevilor cum să-și gestioneze proprii bani de buzunar. În felul acesta, vedem că numismatica, studierea monedelor, vine în strânsă concordanță cu acest element. Totodată, studierea monedei îl ajută pe elev să-și dezvolte gândirea critică, să fie atent la detalii, să extragă informații de acolo de unde, la prima vedere, pare că nu poate să afle nimic, și, totodată, moneda sau mai bine zis banul, este atrăgător pentru toată lumea. El nu va ieși niciodată din uz și tot timpul moneda va fi acel mic povestitor al istoriei.

-Care ar fi beneficiile dacă s-ar preda numismatica în școală, la lecțiile de istorie?

-În primul rând, vorbim despre aspectul interdisciplinar pe care îl oferă modalitatea de predare a istoriei prin intermediul numismaticii, și anume monedele fac legătură cu foarte multe arii de învățare. De exemplu, dacă vorbim de aria limbă și comunicare aici, monedele noastre vor face legătura dintre istorie și texte, cuvinte, care sunt scrise în diferite limbi și, elevul nostru va trebui să descifreze mesajul. Monedele fac legătură cu matematica, putem antrena elevii în sistemul acesta de convertire, dintr-o monedă națională în altă monedă sau valută. Totodată, putem să aflăm prețul: cât costau diferite produse achiziționate în baza unei aceeași monede. În diferite perioade ale timpului, putem face legătură cu arta plastică. Monedele sunt inscripționate cu diferite realizări artistice. Elevul nostru o să fie profund interesat ca să dezlege ce redau acele prezentări din punct de vedere artistic. Monedele vin însoțite și de elemente ale religiei. Dacă apelăm la monedele antice,  ele au reprezentate foarte multe zeități. În felul acesta, prin intermediul monedelor, face interconexiunea dintre istorie și o sumedenie de obiecte care sunt, de fapt, cerințele, stipulările noului curriculum din 2020.

-Pe final, domnule Molcosean, aș vrea să vă întreb, unde putem găsi această carte?

- Această carte o să fie disponibilă în biblioteci. Dat fiind faptul că nu a fost realizată în tiraj foarte mare, adică nu a fost elaborată cu scop comercial, este doar cu scop de informare și în calitate de ghid pentru profesorii de istorie. Nu va putea fi găsită în librăriile din țară, dar în biblioteci, în colecțiile private vor putea fi găsite, voi face niște donații de carte, va fi ușor de identificat.

-Vă mulțumim pentru timpul acordat, vă dorim succes și așteptăm cu nerăbdare următoarea carte.

 

 

 

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Cadre sonore cu Andrei Mîțu
Meteo Chișinău
3,85
Ceață
Umiditate:99 %
Vint:5,14 m/s
Tue
6
Wed
4
Thu
3
Fri
2
Sat
1
Arhivă Radio Chișinău