Aeroportul Otopeni va avea 6 porți de control automat al pașapoartelor, care vor permite pasagerilor cu acte biometrice să nu mai stea la cozi

  • 30 Iunie 2019 17:56
Aeroportul Otopeni va avea 6 porți de control automat al pașapoartelor, care vor permite  pasagerilor cu acte biometrice să nu mai stea la cozi

Compania Națională Aeroporturi București va instala șase porți de control automat al pașapoartelor - Automatic Border Control (ABC) - care permit pasagerilor cu pașapoarte biometrice să treacă fără să mai stea față în față cu un polițist de frontieră, iar până la jumătatea lunii iulie cele două zone de control de frontieră vor fi comasate, a declarat, pentru AGERPRES, purtătorul de cuvânt al CNAB, Valentin Iordache.

"Împreună cu colegii de la Poliția de Frontieră, vom instala o baterie de șase porți de control automat al pașapoartelor, acele Automatic Border Control (ABC), care permit celor care au pașaport biometric să treacă fără să mai stea față în față cu un polițist de frontieră. Este o facilitate pe care eu o caut de câte ori merg pe un aeroport din străinătate, pentru că, de regulă, acolo nu se mai stă la coadă", a spus Iordache.

Purtătorul de cuvânt al CNAB a vorbit și despre o serie de reparații și intervenții care s-au făcut în ultimul timp la Aeroportul Internațional Henri Coandă.

"Am avut o acțiune de igienizare acum o lună în care s-au zugrăvit și s-au asfaltat anumite zone, s-au zugrăvit zone din interior, s-au schimbat ușile de la parcare, s-a schimbat signalistica. De asemenea, parcarea de la Sosiri, etajul acela care era cel mai afectat, a fost reasfaltat și se cunoaște și, bineînțeles, s-a făcut marcarea din nou. S-au înlocuit banchete, s-a înlocuit gresie, s-au cumpărat în sfârșit acele 150 de cărucioare - e adevărat că a durat puțin mai mult, dar s-au achiziționat în regim de urgență, urmând să se achiziționeze și altele într-un regim de licitație normală, ceea ce presupune derularea unei proceduri un pic mai ample Analizăm dacă vorbim de 200 sau 300 de cărucioare, astfel încât să existe un număr suficient. Acum, cu aceste 150, cu cele aproximativ 100 pe care le aveam dinainte suntem undeva la limită și singurul efort important este de a le recupera și a le pune din nou la dispoziția pasagerilor care le lasă prin cele mai neașteptate locuri - mă refer aici la colțuri ascunse prin parcare, zone din parcările îndepărtate, pe drumurile de acces către aeroport etc. Situația este asemănătoare și la marile centre comerciale unde putem găsi cărucioare aproape oriunde", a detaliat el.

Iordache a adăugat că s-au făcut reparații în anumite zone unde au existat infiltrații de apă - infiltrații destul de masive.

"Desigur că nu s-au putut identifica toate zonele pe unde se produc aceste infiltrații, dar cele mai multe dintre ele au fost eliminate. Sunt lucrări pe care le-am făcut pe reparații curente și nu putem vorbi de cifre foarte mari. Este mai mult efortul care s-a făcut. Au fost contracte obișnuite de câteva zeci de mii de euro sau erau contractele care erau în curs de semnare. S-au semnat și imediat s-a și trecut la treabă. Era un disconfort în primul rând și pentru noi și pentru pasageri", a subliniat reprezentantul CNAB.

Un alt proiect al Companiei de Aeroporturi este comasarea celor două zone de control de frontieră, astfel încât să se evite situațiile actuale de aglomerație doar la unele ghișee.

"Avem în curs un alt proiect care, la fel, nu pare foarte important, dar care ne va scuti pe noi - și mai ales pe pasageri - de niște timpi suplimentari de așteptare la controlul de frontieră. Mă refer la faptul că cele două zone de control de frontieră vor fi cumva comasate într-una singură foarte mare, astfel încât să evităm situațiile actuale în care pasagerii vin și se înghesuie foarte mulți la un număr foarte mic de ghișee, în timp ce pe cealaltă latură sau pe celălalt punct de control sunt mai puțini pasageri sau nu sunt deloc și, de asemenea, se flexibilizează și alocarea resurselor colegilor de la poliția de frontieră. Deci, vom avea o singură zonă, toți pasagerii vor merge acolo, vor fi alocați dinamic în mod egal pe toate ghișeele, astfel încât timpul de așteptare să fie mai mic și să evităm și aceste neplăceri cu scări rulante care funcționează, care duc pasagerii într-un loc unde erau deja foarte mulți și apare riscul acesta să se întâmple accidente", a explicat Valentin Iordache.

Acesta a precizat că proiectul nu presupune modificări, ci se mută unele ghișee, însă sunt necesare lucrări importante la rețelele de curent.

"(Proiectul - n. r.) nu presupune modificări foarte importante aparent, pentru că până la urmă se mută niște ghișee, dar ca să mutăm aceste ghișee au trebuit relocate niște ghișee ale poliției de frontieră, iar relocarea lor și relocarea acestor ghișee presupune lucrări destul de importante pe zona de rețele de curent slab, de rețele de alimentare și toate celelalte care odată instalate nu se mai văd. În prima jumătate a lunii iulie acest proiect ar trebui să fie finalizat și, ulterior, în colaborare cu colegii de la poliția de frontieră, vom realiza și o oarecare modernizare pe partea de control de frontieră pe ieșiri. Și acolo vor apărea câteva ghișee noi - avem o achiziție în curs și așteptăm să vină noile ghișee - pentru că acum doar mutăm niște ghișee existente", a menționat el.

În ceea ce privește extinderea aeroportului este în faza finală proiectul de Hotărâre de Guvern pentru exproprieri.

"Este pe linia finală, să spunem, HG pentru expropriere, astfel încât exproprierea să poată fi pusă în aplicare, noi să putem demara procedura de licitație pentru proiectare și execuție a noii infrastructuri de terminal - și nu numai terminal, ci și platformă și căi de rulare și toate celelalte prevăzute în prima fază a proiectului de dezvoltare și modernizare a infrastructurii de la Aeroportul Henri Coandă, dar, până atunci, săptămâna trecută s-a semnat contractul pentru modernizarea pistei 2 și a unor căi de rulare aferente. Este în curs de adjudecare procedura de achiziție pentru calea de rulare Delta care este o cale de rulare crucială pentru buna funcționare a aeroportului. Fără ea se operează foarte greu și capacitatea de operare pe pistă scade foarte mult și, desigur, lansăm și procedura de moderrnizare la pista nr. 1, astfel încât într-un interval de un an și jumătate aproximativ - poate ceva mai mult - să avem două piste modernizate și sistemul de căi de rulare modernizat. Exproprierea va permite și continuarea căii de rulare paralelă cu pista 1, până la capătul pistei 1, deci va crește foarte mult capacitatea celor două piste, astfel încât va exista o coroborare directă între capacitatea pistelor și noile capacități de terminal care vor fi date în folosință", a subliniat Iordache.

Potrivit acestuia, în prezent este vorba despre o capacitate de 39 de mișcări/oră (aterizări și decolări) pentru ambele piste.

"Capacitatea asta, la un moment dat, poate să scadă în funcție de existența unor lucrări pe una dintre piste și se lucrează cu prag decalat. Poate să scadă dacă o cale de rulare nu e în funcțiune sau este blocată din indiferent ce motiv, dacă se intervine la balizaj sau la asfalt sau la structura de beton etc., poate să scadă până către 20 mișcări/oră. Nu s-a calculat încă, dar cu două căi de rulare paralele, probabil că vom trece lejer de 50 de mișcări pe oră. Este o estimare grosieră pe care o fac acum, mai mult pe baza experienței, nu a calculelor care se fac", a arătat purtătorul de cuvânt al CNAB.

Oficialul companiei a subliniat că sunt multe proiecte "pe care încercăm să le urnim".

"Cele mai multe dintre ele s-au deblocat în ultimele două luni - noul director general e foarte dinamic și e foarte dedicat pentru a reuși să deblocheze aceste proiecte care trenau de multă vreme. Sper să aibă și succes. Sunt multe proiecte, inclusiv pentru grupurile sanitare, care sunt așa cum sunt și sunt blamate de toată lumea. Există un proiect de modernizare a tuturor acestora, dar, până atunci, cele existente vor trece printr-o revizie, astfel încât să nu mai apară probleme cu lavoare defecte, baterii nefuncționale și altele care pot fi reparate lejer și rapid", a spus Valentin Iordache.

Toate aceste proiecte au fost prinse în proiectul de buget pe anul acesta al companiei și se fac cu fonduri proprii.

"Toate aceste proiecte sunt prevăzute pe proiectul de buget de anul acesta. Au fost bugetate din timp. Probabil că acesta este lucrul cel mai important de spus: tot ce se face, se face din surse proprii. Compania de Aeroporturi are bani să-și finanțeze inclusiv investițiile și are bani ca ceea ce avem să ajungă la standardul la care ar trebui să fie. Din păcate, o vreme destul de lungă nu s-a mers în ritmul care trebuia și fiecare dintre problemele nerezolvate la timpul ei a devenit mai mare și mai mare și acum este mai greu de rezolvat", a subliniat Iordache.

Referitor la proiectul conexiunii Aeroportului Internațional Henri Coandă cu Gara de Nord, acesta a afirmat că au avut loc două întâlniri cu reprezentanții CFR SA și ai constructorului și urmează să fie găsită cea mai bună soluție pentru a nu fi afectată activitatea aeroportului.

"În ceea ce privește conexiunea cu Gara de Nord, colegii mei au avut două întâlniri până acum cu reprezentanții de la CFR și cu constructorul. Urmează să găsim cea mai bună soluție, astfel încât, pe de o parte, aeroportul să funcționeze în continuare și să poată să mențină numărul de pasageri pe care îl are - pentru că orice altă variantă ar însemna declasificarea lui din punct de vedere comercial față de companiile aeriene, iar, pe de altă parte, evident, și constructorul să poată să își facă treaba - are de amplasat niște piloni pe zona de acces către aeroport. Probabil acolo se vor modifica puțin fluxurile de acces. Noi vom urmări foarte atent ca, pe de o parte, lucrările să poată fi executate fără să aibă întârzieri din cauza noastră, dar și pasagerii să poată ajunge la aeroport la fel ca înainte și să nu creăm un disconfort pentru aceștia sau pentru derularea traficului ori pentru siguranța și securitatea zborurilor", a dat asigurări Iordache.

Potrivit datelor CNAB, programul strategic de dezvoltare a infrastructurii la Aeroportul Internațional Henri Coandă a fost lansat încă din 1990, printr-o hotărâre de guvern (HG 64/1999) și o lungă perioadă de timp lucrurile s-au mișcat încet sau foarte încet. De aceea, Capitala se află azi într-o situație relativ dificilă din punct de vedere al capacității aeroportului, atât pe zona de terminal, cât și pe cea de operațiuni aeriene.

Odată aprobată Hotărârea de Guvern privind exproprierea suprafețelor necesare derulării acestui proiect, se va putea trece la organizarea licitațiilor pentru proiectarea și execuția lucrărilor din prima fază. Această fază va include două module de terminal de pasageri, fiecare cu o capacitate de 1500 pasageri pe oră pe flux, 25 porți de îmbarcare - dintre care 13 prevăzute cu pasarelă - 56 de locuri de parcare pentru aeronave și 9.600 pentru autoturisme. Suprafețele nou construite se ridică la 100.000 mp pentru terminalele de pasageri, 266.000 mp extindere sistem de căi de rulare, 22.000 mp construcții anexă. Astfel, atât suprafața ocupată de aeroport se va dubla, iar capacitatea de procesare va crește cu mai mult de 100%. Suma ce va fi investită depășește 800 milioane de euro și provine din sursele proprii ale CNAB. 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Lumina cuvântului * Muzică
Meteo Chișinău
22
Cer fragmentat
Umiditate:83 %
Vint:4,6 m/s
Mon
25
Tue
24
Wed
20
Thu
21
Fri
21

Curs oficial BNM 05 Iulie 2020

MDL RATĂ TREND
EUR 19.4339 -0.0000
USD 17.2272 -0.0000
RON 4.0205 -0.0000
UAH 0.6337 -0.0000
RUB 0.2448 -0.0000
Arhivă Radio Chișinău