„Împreună fără Bullying”. 430 de psihologi vor oferi asistență victimelor bullying-ului la nivel național
-
12 Februarie 17:10
O campanie națională, „Împreună fără Bullying”, se va defășura, timp de șase luni, în școlile din Rep. Moldova. Aceasta va include proiecții de filme, spectacole, dezbateri, promovarea mesajelor pe rețele de socializare, asistență și consilierea victimelor, transmite Radio Chișinău.
În cadrul campaniei, 430 de psihologi vor oferi asistență victimelor bullying-ului la nivel național. Totodată, 80 de formatori vor susține cursuri de prevenție, instruind cadrele didactice despre ce înseamnă bullying-ul în școli.
Ultimele date colectate din Republica Moldova și publicate într-un studiu realizat de PISA sunt alarmante, a declarat ministrul Educației, Dan Perciun:
„15% dintre elevi zic că au fost excluși din activități. 31% dintre elevi zic că alți elevi au râs de ei. 18% dintre elevi au fost amenințați. 13% din elevi zic că le-au fost luate și distruse lucrurile personale, 22% dintre elevi spun că au fost loviți sau îmbrânciți. 43% vorbesc despre răspândirea bârfelor despre propria persoană. 16% dintre ei s-au bătut pe teritoriul instituțiilor de învățământ, 11% au rămas acasă pentru că nu se simțeau în siguranță la școală, 3% au dat bani cuiva de la instituția de învățământ pentru că au fost amenințați”, a declarat ministrul Perciun.
O atenție sporită li se va acorda copiilor cu probleme de sănătate mintală, care, de multe ori, sunt ținte ale comportamentului brutal și terorizant al colegilor, a spus psihologul Andrei Eșanu.
„De două ori mai des, copiii care au probleme de sănătate mintală sunt victime ale bullying-ului, comparativ cu ceilalți copii. Rezultă că trebuie să punem accent pe sănătatea mintală. Educația socială și emoțională, legate de interacțiunea socială și învățarea de comportamente sociale, empatia – nu este doar pentru psihologi, ci și pentru toate cadrele didactice, evident”, a declarat Andrei Eșanu.
Chiar dacă astfel de campanii se desfășoară de mai mulți ani, există totuși carențe în nivelul de pregătire a specialiștilor în domeniu, complementar cu lipsa încă a unei toleranțe „zero” față de violență și consecințele bullying-ului în școli, a subliniat directoarea Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică, Virginia Rusnac.
„Multitudinea de cazuri care vin pe adresa Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică scoate în evidență, după o analiză minuțioasă, trei componente esențiale: primul este că avem cunoștințe insuficiente în acest domeniu, cu toate că eforturile sunt considerabile. Doi – nu există încă toleranță „zero” față de violență și bullying, și trei – servicii de suport insuficiente”.
Campania face parte din Proiectul „Împreună pentru Educație de Calitate” susținută de Ministerul Educației și Cercetării, Alianța ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei (APSCF), și finanțată de Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED).