„Acesta este riscul”. Ucraina stabilește o nouă rută temporară pentru cereale prin apele României și Bulgariei
-
19 Iulie 2023 17:15
Ucraina stabilește o rută temporară de transport maritim, care trece prin apele teritoriale ale României, pentru a menține transporturile de cereale pe Marea Neagră, după ce Rusia a renunțat la acordul care permitea exporturile ucrainene printr-un coridor maritim sigur susținut de ONU, a anunțat Kievul într-o scrisoare oficială datată 19 iulie și transmisă agenției ONU pentru transportul maritim, relatează Reuters, citat de News.ro.
În scrisoarea datată 19 iulie, transmisă Organizației Internaționale pentru Transport Maritim, Ucraina spune că „a decis să stabilească temporar o rută maritimă recomandată”.
„Scopul său este de a facilita deblocarea transporturilor maritime internaționale în partea de nord-vest a Mării Negre”, declară în scrisoare Vasil Șkurakov, ministrul interimar al comunităților, teritoriilor și dezvoltării infrastructurii din Ucraina.
Ucraina precizează în scrisoare că ruta suplimentară de trafic pe care o stabilește duce către apele teritoriale și zona economică maritimă exclusivă a României.
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a declarat că acordul pentru transportul cerealelor pe Marea Neagră ar putea continua fără participarea Rusiei, iar Ucraina lucrează la opțiuni pentru a-și păstra angajamentele privind aprovizionarea cu alimente.
La rândul său, ambasadorul Ucrainei la Ankara, Vasil Bodnar, a declarat miercuri la televiziunea publică ucraineană Suspilne că după retragerea Rusiei din Inițiativa pentru cereale de la Marea Neagră, Ucraina ia în considerare posibilitatea unui „culoar pentru cereale” prin apele teritoriale ale României și Bulgariei.
De când Rusia a decis să renunțe la acord, asigurătorii ezită să asigure navele care transportă cereale din Ucraina. O unitate de asigurare a mărfurilor care a asigurat acoperirea transporturilor din acordul precedent, pe coridorul securizat, a fost suspendată, a declarat marți pentru Reuters brokerul poliței, Marsh.
Primele suplimentare de asigurare pentru riscul de război, care se percep la intrarea în zona Mării Negre, trebuie reînnoite la fiecare șapte zile. Acestea costă deja mii de dolari și este de așteaptat să crească, în timp ce armatorii s-ar putea dovedi reticenți în a permite navelor lor să intre într-o zonă de război fără acordul Rusiei. În plus, există și riscul minelor plutitoare.
Rusia, care a ieșit luni din acordul pentru cereale, a atacat marți și miercuri portul ucrainean Odesa, cel mai apropiat de România.
În plus, Kremlinul a spus că navele care traversează Marea Neagră fără garanțiile sale de securitate ar fi în pericol.
Rusia susține că s-ar putea întoarce la acordul pentru cereale stabilit anul trecut cu ONU și Turcia, dar numai dacă cererile sale sunt îndeplinite, prin relaxarea regulilor pentru propriile exporturi de alimente și îngrășăminte. Țările occidentale spun că în acest fel Moscova se folosește de o pârghie pentru a determina o slăbire a sancțiunilor financiare, deși acestea nu vizează în mod direct transportul de alimente.