Ziua Mondială a bicicletei, marcată pe 3 iunie. România, al doilea cel mai mare producător de biciclete din Uniunea Europeană
-
03 Iunie 2023 14:00
De câțiva ani, Ziua mondială a bicicletei este marcată, anual, la data de 3 iunie, potrivit site-ului oficial al Organizației Națiunilor Unite (ONU), www.un.org, transmite Agerpres.
Conform Eurostat, România se află pe locul doi în topul producătorilor de biciclete din Uniunea Europeană. În 2021, în România au fost produse 2,5 milioane de biciclete.
Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite a adoptat, la 12 aprilie 2018, o rezoluție în cadrul celei de-a 72-a sesiuni ordinare, desfășurate la New York, prin care se sărbătorește la 3 iunie, în toată lumea, Ziua mondială a bicicletei, precizează https://ecf.com, site-ul Federației Europene a Cicliștilor (ECF). Rezoluția a fost adoptată prin consens de 193 de state membre ale ONU, recunoscându-se astfel unicitatea, longevitatea și versatilitatea bicicletei, utilizată de două secole ca un mijloc de transport durabil, simplu, accesibil, fiabil, curat și în conformitate cu mediul înconjurător. Prin Rezoluție, statele membre ONU și părțile interesate sunt invitate să celebreze și să promoveze pentru o mai bună conștientizare publică Ziua mondială a bicicletei. Declarația încurajează statele membre să acorde o atenție deosebită bicicletei în strategiile de dezvoltare și să includă bicicleta în politicile și programele internaționale, regionale, naționale și subnaționale. De asemenea, este încurajată utilizarea bicicletei pentru dezvoltarea durabilă, consolidarea educației, inclusiv a educației fizice, pentru copii și tineri, promovarea sănătății, prevenirea bolilor, promovarea toleranței, înțelegerii și respectului reciproc, precum și pentru facilitarea incluziunii sociale și o cultură a păcii.
Alianța Mondială a Ciclismului (WCA) și Federația Europeană a Cicliștilor au salutat rezoluția adoptată de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite, cele două organizații făcând lobby pentru o Zi mondială a bicicletei încă din 2016. Secretarul General al WCA și ECF, Bernhard Ensink, declara, cu acel prilej, că bicicleta reprezintă „o sursă de beneficii sociale, economice și de mediu – și aduce oamenii împreună”. El a precizat, conform https://ecf.com, că Rezoluția ONU este o recunoaștere a contribuției ciclismului la obiectivele de dezvoltare durabilă.
În același timp, cele două organizații, WCA și ECF, apreciază munca extraordinară a lui Leszek Sibilski, profesor de sociologie la Colegiul Montgomery din Maryland, Statele Unite ale Americii, și a studenților săi, care au făcut o campanie susținută pentru #WorldBicycleDay.
În decembrie 2017, Sibilski a fost îndrumat către Misiunea Permanentă a Turkmenistanului la ONU, iar reprezentanții acesteia au fost de acord să prezinte în fața Adunării Generale ONU propunerea pentru o Zi mondială a bicicletei. Alături de Turkmenistan, inițiativa a mai fost susținută de 56 de state membre ale ONU, conform site-ului Băncii Mondiale, www.worldbank.org.
Alianța Mondială a Ciclismului, lansată ca o inițiativă a Federației Europene a Cicliștilor la conferința Velo-city 2014 din Adelaide, Australia, este o rețea globală de organizații neguvernamentale și ale societății civile, cu un interes substanțial în promovarea ciclismului. Obiectivul principal al rețelei nu este numai să promoveze ciclismul ca mijloc de transport în cadrul instituțiilor internaționale, dar și să promoveze și să sprijine schimbul de cunoștințe, expertiză și cooperare între asociații de ciclism și organizații din întreaga lume.
În prezent, WCA are peste 100 de membri de pe toate continentele, notează www.worldcyclingalliance.org. Federația Europeană a Cicliștilor numără în jur de 80 de membri, cu drepturi depline și asociați, din peste 40 de țări europene și își propune să unească asociațiile cicliștilor din întreaga lume, oferindu-le o structură la nivel internațional.
Conform Planului de acțiune global al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) în perioada 2018-2030, activitatea fizică are beneficii multiplicative pentru sănătate, sociale și economice, iar investițiile în acțiuni de politică pentru creșterea activității fizice pot contribui la atingerea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă (ODD ), notează www.un.org. Pentru cei mai săraci locuitori ai orașelor, care de multe ori nu își pot permite vehicule personale, mersul pe jos și cel pe bicicletă pot oferi o alternativă de transport, reducând totodată riscul de boli de inimă, accident vascular cerebral, anumite tipuri de cancer, diabet și chiar deces. În consecință, un transport activ îmbunătățit nu este numai sănătos, ci și echitabil și rentabil.
Recent, pandemia de COVID-19 a schimbat nevoile și comportamentul de transport, determinând multe orașe să-și regândească sistemele de transport, arată www.who.int. Ca parte a eforturilor de „reconstruire mai bine”, mersul cu bicicleta este prezentat ca o alternativă de transport sănătoasă, verde și economică. O nouă rezoluție a Adunării Generale a ONU, adoptată în 2022, privind „Integrarea bicicletei în general în sistemele de transport public pentru dezvoltare durabilă” consolidează aceste principii. Prin această rezoluție, guvernele se angajează să promoveze bicicleta în rândul tuturor membrilor societății, inclusiv al oamenilor de toate vârstele, din mediile urbane și rurale, și să dezvolte o cultură a mersului cu bicicleta în societate.
De asemenea, conform Forumului Economic Mondial (WEF), citat de site-ul https://ro.morefit.eu, peste două miliarde de biciclete sunt folosite în întreaga lume, iar acest număr ar putea crește la cinci miliarde până în anul 2050. Totodată, 42% dintre gospodăriile din întreaga lume dețin cel puțin o bicicletă, adică peste 580 de milioane de biciclete în întreaga lume, potrivit unui studiu din decembrie 2015 din Journal of Transport & Health.