Virtualul a fost transformat în realitate, la salonul de tehnologie de la Las Vegas

  • 08 Ianuarie 17:24
Virtualul a fost transformat în realitate, la salonul de tehnologie de la Las Vegas

La salonul anual de tehnologie Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas, numeroase start-up-uri și-au prezentat săptămâna aceasta inovațiile menite să construiască ''metaversul'', un univers paralel în care realitatea umană, cea augmentată și cea virtuală ar trebui să fuzioneze, relatează MOLDPRES cu referire la AFP și Agerpres.

''Ce este metaversul fără senzații? Doar avataruri'', a declarat José Fuertes, a cărui vestă haptică, dotată cu senzori, permite utilizatorului să simtă atât îmbrățișări, cât și pumni în realitate virtuală.

Vesta mulată include benzi care se lipesc de piele, cu senzori conectați la o aplicație mobilă. Înainte de a-și pune o cască de realitate virtuală (VR), utilizatorul poate alege intensitatea fiecărei senzații, de la cea de mușcătură de insecte până la cea de rană deschisă în urma unei împușcături.

''Misiunea noastră este de a transforma virtualul în realitate cu o a doua piele; de a adăuga simțul tactil în metavers sau jocuri video'', a explicat Fuertes, fondatorul companiei spaniole Owo.

Îmbrăcămintea, care va fi comercializată cu mai puțin de 400 de euro la sfârșitul anului, evocă romanul ''Ready Player One'', în care oamenii trăiesc, se joacă și studiază într-o lume distopică, virtuală, unde trăiesc vieți paralele cu ajutorul dispozitivelor haptice.

Acest orizont științifico-fantastic pare îndepărtat, când lățimea de bandă este încă de multe ori prea mică în numeroase regiuni ale lumii, inclusiv în California, chiar dacă doar pentru apeluri video.

Facebook, însă, redenumit recent Meta, a dat un impuls fără precedent vastului proiect metavers când fondatorul său, Mark Zuckerberg, a decretat, anul trecut, că acesta este viitorul internetului și a anunțat investiții colosale în acest domeniu.

Inevitabil?

Numeroase cărămizi sunt necesare pentru a-l face să apară la scară largă, dincolo de variantele existente în jocurile video, precum Roblox sau Fortnite.

Ochelarii de realitate virtuală vor trebui să devină confortabili și accesibili, iar situațiile de utilizare imersivă vor trebui să se multiplice.

Se pune și problema interoperabilității, pentru a putea trece dintr-o lume virtuală în alta, ceea ce nu este încă posibil.

''Sunt unul dintre cei mai mari fani ai realității augmentate și celei virtuale, dar nu cred că suntem nici măcar pe aproape de ceva interesant în metavers pentru încă 5-10 ani'', a declarat Paddy Cosgrave, directorul Web Summit, un salon european de tehnologie.

Edo Segal, fondatorul și directorul TouchCast, specializată în evenimente VR, a estim

at că ''nimic nu poate opri'' metaversul. Miercuri, el a lansat o platformă colaborativă în realitatea virtuală destinată companiilor, care au posibilitatea să-și creeze acolo adresa sub forma ''.metaverse'', precum ''.com'' pe web, cu diferența că domeniile lor vor fi înregistrate pe blockchain, nu pe servere.

''În 1999, era greu de crezut că vom cumpăra lucruri online'', a subliniat Segal, adăugând că ''în prezent, asistăm la migrarea de la web 2.0 la web 3.0, internetul descentralizat''.

''Ca un cyborg''

Pandemia a popularizat deja VR. În al patrulea trimestru din 2020, un milion de exemplare ale căștilor Oculus Quest 2 (Meta) au fost vândute în întreaga lume, potrivit Statista.

Ca urmare a restricțiilor sanitare, Takuma Iwasa își petrece weekendurile pe VRChat, o platformă în care avatarurile pot crea lumi 3D în care pot discuta și organiza petreceri.

La sfârșitul anului 2020, tânărul antreprenor japonez a decis să proiecteze echipamente adaptate: senzori atașați de corp și picioare pentru ca mișcările avatarului să fie redate într-o formă mai fidelă, un accesoriu care dă senzația de temperatură și un microfon ce izolează de lumea reală. În plus, start-up-ul său Shiftall (Panasonic) lansează în primăvară ochelari VR mai ușori, mai sofisticați - și mai scumpi - comparativ cu modelele actuale.

''În Ready Player One au combinezoane cu toate sistemele încorporate. Deocamdată ele trebuie purtate separat, ca un cyborg'', a spus el râzând, demonstrând mișcări de dans reproduse pe ecran de avatarul său, un personaj manga feminin.

Start-up-ul israelian Wearable Devices lucrează la o brățară care detectează semnalele electrice trimise de creier către mână - utilizatorul poate controla obiectele conectate cu ajutorul degetelor, o funcție ce s-ar putea dovedi utilă în viitor în special pentru cei care utilizează ochelari de realitate augmentată și care pot selecta astfel opțiunile de pe afișaj.

''Vom testa o mulțime de lucruri cu totul nebunești, cam ca primele avioane și mașini'', a spus Marc Carrel-Billiard, responsabil de inovație la Accenture.

Dar, pe măsură ce metaversul câștigă teren, la fel vor fi de găsit și ciudățenii din societate, de la hărțuire la dezinformare, a notat el. ''Utilizatorii vor trebui educați cu privire la riscuri, de exemplu în ceea ce privește faptul că este proiectată o 'realitate falsă' pe ochelari'', a subliniat Carrel-Billiard.

Cel mai mare salon de tehnologie din lume - Consumer Electronics Show (CES) - și-a deschis miercuri porțile în Las Vegas în format mixt, online și cu participare fizică, fiind al doilea an consecutiv când acest eveniment suferă impactul pandemiei de COVID-19.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Muzică
Meteo Chișinău
16,24
Cer senin
Umiditate:36 %
Vint:4,63 m/s
Thu
13
Fri
17
Sat
19
Sun
16
Mon
14
Arhivă Radio Chișinău