Va ajunge sau nu portul Giurgiulești la ruși (Mold-street)
-
13 Decembrie 2019 13:00
De ceva timp, tot mai mult se vehiculează că Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) ar putea ajunge sub controlul unor investitori din Rusia. O serie de evenimente, care au avut loc în acest an, denotă că acest lucru devine tot mai real, scrie Mold-street.com.
Or actualul investitor general și operator al portului, compania Danube Logistics SRL, se confruntă cu grave probleme și este în căutare de investitori sau parteneri, anunța încă câteva luni în urmă președintele Igor Dodon, notează sursa citată. Tot Dodon susținea că portul ar putea ajunge pe mâinile unui investitor rus.
Soluția: modificarea Acordului de investiții
Pentru înlocuirea actualului investitor cu altul, ar fi însă nevoie de acordul Guvernului și, mai ales, a Parlamentului Republicii Moldova. Or ar fi necesară și o modificare a Legii pentru aprobarea Acordului de investiții «Cu privire la Portul Internațional Liber "Giurgiulești"» dintre Guvernul Republicii Moldova și "Azpetrol" - S.R.L., "Azertrans" - S.R.L., "Azpetrol Refinery" - S.R.L.”, ratificat de Parlament la începutul anului 2005.
Și în acest sens sunt întreprinși pași concreți atât de Danube Logistics, cât și de autorități. În primul rând, conducerea Danube Logistics (fosta Azertrans – parte a Acordului) s-a adresat președintelui Parlamentului, Zinaida Greceanîi, cu solicitarea ca legislativul să examineze posibilitatea de a revizui Acordul de investiții în PILG.
Motivul invocat este faptul că Danube Logistics nu ar mai avea nicio legătură cu celelalte două companii care sunt părți a Acordului de investiții – Bemol Retail (fosta Azpetrol) și Bemol Refinery (Azpetrol Refinery).
În plus managerul solicită, în scrisoarea adresată șefei legislativului, ca Parlamentul să ofere și o interpretare a anumitor prevederi din Legea pentru aprobarea Acordului de investiții din 2005.
E vorba de interpretarea dacă subvențiile acordate de Guvern, prin scutirea de la plata TVA la importul de produse petroliere de către Bemol Retail, sunt destinate doar pentru dezvoltarea rețelei de benzinării sau și pentru a finanța investițiile în Portul Internațional Liber Giurgiulești ce urmau a fi efectuate de Danube Logistics și Bemol Refinery.
La fel, șeful operatorului PILG solicită să fie specificate angajamentele investiționale ale Danube Logistics, Bemol Retail și Bemol Refinery în conformitate cu art.6, 7 și 8 din Legea pentru aprobarea Acordului de investiții.
În cazul în care Parlamentul va accepta să ofere o interpretare a Acordului de investiții, Republica Moldova riscă să devină parte într-un proces internațional. Prevederea din art 14 pct.1 al Acordului nu lasă loc de interpretări și specifică clar: „Prezentul Acord (inclusiv clauzele de arbitraj) vor fi guvernate și interpretate în conformitate cu dreptul material englez, cu excepția normelor și principiilor dreptului englez care (i) exclud examinarea tranzacțiilor cu participarea statelor suverane sau le acordă o forță juridică prezumtivă sau (ii) necesită aplicarea prevederilor altei legislații în privința prezentului Acord”.
Astfel, dacă Parlamentul va interveni între părțile care se judecă, Republica Moldova va deveni automat și ea parte în proces.
Mișcări tectonice la Giurgiulești
Solicitarea a fost făcută la începutul lunii iulie 2019, dar până la demisia Guvernului condus de Maia Sandu lucrurile au bătut pasul pe loc, deoarece modificările nu pot fi efectuate fără acordul Executivului.
După venirea noului Guvern, însă, au început mișcările. Astfel, Danube Logistics a semnat un contract de transmitere în arendă a unei părți din teritoriul PILG firmei Danube Oil Company, ce face parte din grupul Trans Oil, controlat de Vaja Jhashi. Această decizie ar contravine prevederilor din Acordul de investiții (art.13).
Citiți integral materialul pe Mold-street.com