Unde s-ar putea muta noul El Dorado al industriei auto
-
16 Aprilie 2019 19:39
Cu o Chină obosită și cu perspectiva unor bariere tarifare spre piața americană, industria auto își caută noul potențial. Și el poate fi Africa. Are un potențial fantastic care se poate duce la patru milioane de vehicule pe an. Regulile sunt mai simple, piața nu este desțelenită. E drum anevoios, dar poate fi extrem de profitabil pe termen lung.
Când grupurile Volkswagen și General Motors au pătruns pe piața chineză în anii '80 și '90, oficialii din spatele acestor decizii au fost considerați nebuni. Intrau în țara bicicletelor, acolo unde rata de pătrundere a mașinilor raportat la populație era mai mică chiar și decât cea din Africa. Acum, vânzările cumulate ale celor două companii pe piața chineză sunt de peste 3 milioane și jumătate de vehicule. Curajul a fost răsplătit.
Recompense la fel de mari promite și Africa actuală. Deocamdată continentul este un mare cimitir de mașini. Se fac importuri uriașe de mașini rulate din Japonia sau Orientul Mijlociu și acesta este marele obstacol în calea industriei automotive în Africa.
„E foarte ușor pentru noi să aducem mașini din alte uzine, să le importăm pentru diverse piețe africane, dar dacă vrem să creăm o industrie sustenabilă, e esențial să coagulăm o formă de industrializare locală”, spune Mike Whitfield, director Nissan Africa.
Dezavantaje și... avantaje
Planurile trebuie găsite în așa fel încât să fie creat un ecosistem care să genereze bunăstare. Veniturile sunt mici în Africa, ceea ce îngustează piața pentru mașini noi. Infrastructura este precară și ca efect, uzura asupra unei mașini noi este accentuată, ceea ce face o astfel de investiție neviabilă. Sistemele de finanțare sunt limitate.
Este nevoie de un program investițional, public și privat, care de fapt să ridice nivelul de trai, astfel încât oamenii să se îndrepte spre mașini noi și să și le permită.
Marii constructori au format o asociație, în urmă cu patru ani, care acum începe să-și arate roadele. În țări precum, Nigeria, Kenya sau Ghana, constructorii care fac uzine sunt exceptați de la plata taxelor timp de zece ani și scutiți de taxe vamale la importurile de tehonlogie și subansamble.
În același timp, companiile fac lobby pe lângă guverne să restricționeze importurile de mașini rulate.
„Am început să analizăm piețele și să ne uităm la modalități de deschidere pentru că acum nu funcționează așa cum trebuie din cauza importurilor de mașini rulate. E un adevărat cimitir”, spune Thomas Schaefer, director Volkswagen Africa.
Africa subsahariană are un potențial mare, de peste 3 milioane de unități, de la vânzări actuale de 420 de mii de unități. Regulile de mediu nu sunt la fel de stricte ca în piețe dezvoltate și atunci investițiile constructorilor sunt mai puțin costisitoare.
sursa: digi24