Una dintre cele mai puternice ARME ale lui Vladimir Putin
-
24 Aprilie 2015 10:33
În calitatea sa de fost agent KGB și de șef al FSB președintele rus Vladimir Putin cunoaște valoarea informației, însă viziunea sa despre modul în care ar trebui să funcționeze mass media este departe de 'primul amendament' al Constituției SUA, care interzice îngrădirea libertății de exprimare și a libertății presei.Pentru Putin, este vorba mai degrabă…
În calitatea sa de fost agent KGB și de șef al FSB președintele rus Vladimir Putin cunoaște valoarea informației, însă viziunea sa despre modul în care ar trebui să funcționeze mass media este departe de 'primul amendament' al Constituției SUA, care interzice îngrădirea libertății de exprimare și a libertății presei.
Pentru Putin, este vorba mai degrabă de o tranzacție: cine este proprietarul mass media controlează ceea ce difuzează aceasta, scrie Jill Dougherty, fosta șefă a biroului CNN din Moscova, expertă în spațiul rus, în publicația The Atlantic, citată de money.ro.
Dougherty a stat de vorbă cu purtătorul de cuvânt al lui Putin, Dmitri Peskov, care i-a spus că liderul de la Kremlin procesează cantități imense de informații și de date. Întâi de toate, biroul de presă și cel de comunicare ale administrației prezidențiale pregătesc o revistă a presei interne – federală și regională – pe baza surselor tipărite și online. ‘Avem oameni special desemnați care lucrează 24 de ore din 24, pregătesc rezumate TV. Înregistrăm pentru el (pentru Putin) în timpul zilei jurnalele TV ale posturilor federale (rusești). Evident, este foarte greu pentru el să se uite la știri, așa că facem rezumate, versiuni prescurtate ale știrilor televizate, împărțite pe teme’, pe care Putin le urmărește seara în drum spre casă, explică Peskov. ‘Este foarte convenabil (…) (Putin) poate folosi cele 20 de minute (dedicate examinării acestor rezumate) pentru a înțelege cu adevărat ceea ce s-a întâmplat în timpul zilei în materie de informație’, adaugă Peskov.
Fosta șefă a biroului CNN din Moscova amintește o declarație din 2013 a lui Putin, care spunea că la șefia resurselor de informații ale statului ar trebui să fie oameni patrioți, ‘oameni care apără interesele Federației Ruse. Acestea sunt resurse de stat și așa vor rămâne’. Dougherty comentează că, din prima zi a mandatului său, Putin s-a grăbit să domine peisajul mass media din Rusia, aducând nu doar presa de stat, ci și pe cea privată sub influența Kremlinului.
Dougherty este de părere că Putin urmărește o strategie bicefală. În interior, guvernul său restricționează comunicarea internă – în special la televiziuni, urmărite de cel puțin 90% din populație, dar și la ziare, posturi de radio și, din ce în ce mai mult, pe Internet. Presa proguvernamentală este inundată cu mesaje de la Kremlin, iar presa independentă este împinsă – subtil, dar decisiv – către irelevanță și dispariție. În același timp, în afara țării, Putin se poziționează în postura unui renegat, prin intermediul televiziunii ruse RT – cunoscută în trecut sub titulatura de Russia Today -, a cărei menire este să distrugă monopolul Occidentului asupra ‘adevărului’, explică Dougherty. Kremlinul pare să mizeze pe faptul că informația este cea mai importantă armă a secolului al XXI-lea și că este capabil să folosească această armă mai eficient decât rivalii săi.
Rusia este blocată într-o ‘confruntare informațională, într-o confruntare ideologică’, spune Peskov. ‘Uneori, informația începe să domine realitatea și s-o altereze, la fel ca o oglindă spartă. Iată de ce cu cât îți asiguri mai bine prezența în fluxurile informaționale globale cu atât ai mai mare succes în a livra punctul tău de vedere… Trebuie să ai un foarte sofisticat și foarte dezvoltat sistem de comunicare a propriilor idei și a propriilor puncte de vedere către comunitatea internațională’, susține Peskov, iar RT este cea mai importantă armă a Kremlinului în războiul comunicațional, apreciază Dougherty.
Fosta șefă a biroului CNN la Moscova concluzionează că Vladimir Putin a acționat metodic pentru a face un monopol din controlul Kremlinului asupra mass media ruse, atât în interiorul, cât și în afara țării. Ea citează estimări neoficiale care sugerează că executivul rus cheltuiește aproape un miliard de dolari pe transmisii internaționale, mare parte dintre acești bani fiind destinați RT. Peskov apreciază că cifra este exagerată, dar adaugă: ‘De fapt, am fi bucuroși să cheltuim mai mult și am fi fericiți să cheltuim miliarde de dolari, pentru că întreaga lume este ostatica informației’.