Un adevărat „titan” al dinozaurilor din Cretacic, dezgropat în Spania

• 05 Octombrie 2023 19:53
Un adevărat „titan” al dinozaurilor din Cretacic, dezgropat în Spania

Un titanozaur gigantic cu gâtul lung, nemaivăzut până acum, a cutreierat ceea ce este acum Spania în urmă cu aproximativ 122 de milioane de ani, arată noi fosile, scrie descopera.ro.

Forma neobișnuită a oaselor sale sugerează că „titanul” nou descris a fost destul de primitiv, ceea ce i-ar putea ajuta pe oamenii de știință să înțeleagă mai bine evoluția acestui titanozaur gigantic cu gâtul lung.

Specia nou identificată, numită Garumbatitan morellensis, a fost dezgropată în timpul săpăturilor de la situl de fosile Sant Antoni de la Vespa, din apropierea orașului Morella, între 2005 și 2008. Cercetătorii au descoperit rămășițe a cel puțin trei indivizi, printre acestea numărându-se vertebre masive, oase lungi ale picioarelor și două seturi aproape complete de oase ale labei piciorului, ceea ce este o descoperire extrem de rară pentru sauropode. Fosilele datează din perioada Cretacicului timpuriu (cu 145-66 de milioane de ani în urmă).

Cercetătorii l-au descris pe G. morellensis într-un nou studiu publicat în Zoological Journal of the Linnean Society.

Un titanozaur gigantic cu gâtul lung străbătea Europa cu zeci de milioane de ani în urmă

Sauropodele, inclusiv Diplodocus și Brachiosaurus, sunt dinozauri erbivori cu patru picioare și cu gât și cozi alungite, care puteau atinge dimensiuni colosale. G. morellensis aparține unui subgrup de sauropode cunoscut sub numele de titanozauri, care au fost cele mai masive sauropode și singura descendență care a supraviețuit până la venirea asteroidului care a ucis dinozaurii, în urmă cu aproximativ 66 de milioane de ani.

Pe baza oaselor disponibile, cercetătorii nu pot spune exact cât de mare putea crește G. morellensis. Dar unul dintre indivizi „se remarcă prin dimensiunea sa mare, cu vertebre late de peste un metru și cu un femur care ar putea atinge doi metri”, declară autorul principal al studiului, Pedro Mocho, paleontolog la Universitatea din Lisabona (Portugalia).

Pe baza dimensiunii acestor oase, G. morellensis a fost probabil cel puțin de dimensiune medie pentru titanozauri, care deseori au crescut până la dimensiunea unui teren de baschet, scrie Live Science.

Extremele din lumea dinozaurilor

Cei mai mari titanozauri cunoscuți (și cei mai mari dinozauri, în general) sunt Argentinosaurus huinculensis și Patagotitan mayorum. Oamenii de știință dezbat care specie era cea mai grea, dar ambele aveau probabil cel puțin 63,5 tone. Cu toate acestea, în 2021, cercetătorii au descoperit rămășițele unei noi specii necunoscute de titanozaur din Argentina, care ar fi putut fi mai mare decât A. huinculensis și P. mayorum.

Deși titanozaurii erau cele mai grele sauropode, nu erau cele mai lungi. Acest titlu îi aparține probabil speciei de sauropode neidentificate poreclit „Supersaurus”, care se întindea până la 39 m lungime.

Forma oaselor picioarelor și a labelor sugerează că G. morellensis a fost una dintre cele mai primitive sauropode din subgrupul Somphospondyli, care include titanozauri, precum și alte sauropode mai alungite, cum ar fi Brachiosaurus, au scris cercetătorii.

Fosilele de Somphospondylan se găsesc pe fiecare continent modern, dar până acum nu a fost clar de unde provin. Descoperirea acestui Somphospondylan în Spania sugerează că Europa ar putea fi locul unde au trăit pentru prima dată, sugerează cercetătorii. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe dovezi pentru a demonstra acest lucru.

Echipa de studiu consideră, de asemenea, că Sant Antoni de la Vespa, precum și alte situri din Peninsula Iberică, ar putea fi cheia pentru a afla mai multe despre evoluția sauropodelor. În 2022, oamenii de știință au dezvăluit rămășițele unui sauropod enorm neidentificat în Portugalia, care este un candidat pentru cea mai mare fosilă de dinozaur cunoscută din Europa, care datează de 150 de milioane de ani.