UE propune un mecanism prin care Ucraina să utilizeze active rusești înghețate pentru dezvoltarea industriei naționale de apărare și achiziții de armament
-
18 Octombrie 15:25

Comisia Europeană a sugerat, vineri, ca o parte dintr-un „împrumut pentru reparații” în valoare de 140 miliarde de euro, finanțat din lichiditățile obținute din active rusești înghețate în UE, să fie folosit de guvernul de la Kiev pentru susținerea industriei sale de apărare și pentru a achiziționa arme și muniții, potrivit unui document consultat de AFP și Reuters și transmis statelor membre înaintea summit-ului european din 23–24 octombrie, relatează Agerpres.
Documentul detaliază mecanismul împrumutului, însă propunerea se lovește de rezerve din partea unor capitale, din cauza riscurilor juridice și politice care ar fi generate de utilizarea activelor suverane rusești. Bruxelles-ul propune ca împrumutul să fie împărțit în două direcții: prima dedicată dezvoltării industriei ucrainene de apărare și achizițiilor din statele UE, iar a doua destinată achizițiilor din afara blocului și finanțării deficitului bugetar al Ucrainei.
Mai multe state membre, în special cele cu industrii naționale de apărare puternice, sprijină ideea ca o pondere semnificativă din fonduri să fie alocată achizițiilor din Europa. În schimb, există și capitale, între care Belgia, unde este gestionată o parte substanțială din activele rusești prin depozitarul central Euroclear, care sunt reticente față de o soluție ce poate fi calificată ca de facto confiscare și care ridică semne de întrebare privind compatibilitatea cu dreptul internațional.
Comisia explică că o parte a rezervelor rusești, estimate la aproximativ 300 miliarde de euro la nivelul G7, dintre care circa 200 miliarde sunt înghețate de UE, ajung la scadență sau pot fi transformate în lichidități prin intermediul Euroclear, ceea ce creează o oportunitate de a mobiliza resurse imediat disponibile. Propunerea include și mecanismul prin care activele rusești folosite temporar pentru crearea lichidităților ar fi înlocuite cu obligațiuni garantate de statele membre, astfel încât să fie diminuat riscul unei reacții negative a piețelor financiare sau destabilizarea monedei euro, susține Comisia.
Criticii proiectului atrag, însă, atenția că, în practică, dacă Rusia nu acceptă să plătească „reparații de război”, scenariu considerat puțin probabil sub actuala conducere de la Kremlin, mecanismul ar echivala cu o confiscare a activelor, cu implicații juridice și diplomatice serioase. Pentru Belgia, ca jurisdicție gazdă a multor dintre aceste active gestionate de Euroclear, riscurile legale și reputaționale sunt un argument puternic pentru prudență.