Ucraina a reținut o navă ce transporta orz din Giurgiulești. Anterior a navigat în Crimeea
-
12 Iulie 11:43
Autoritățile ucrainene au confiscat o navă de marfă generală în timpul călătoriei sale pe Dunăre, pretinzând că a trecut ilegal granițele naționale ale Ucrainei și a transportat marfă în și din Sevastopolul ocupat de Rusia.
Nava de marfă generală Usko Mfu (IMO: 7919781), sub pavilion Camerunez, naviga pe Dunărea din Portul Internațional Giurgiulești, când a fost forțată să ancoreze în portul Reni al Ucrainei, potrivit agentului Avalon Shipping, scrie Lloyds list, potrivit mold-street.com.
A încărcat orz din Giurgiulești
Agentul și brokerul navei spun că Usko Mfu a fost interceptat de o ambarcațiune militară în timp ce s-ar fi aflat în apele românești, doar că fluviul Dunărea este o cale navigabilă îngustă, iar porțiunea pe care o naviga Usko Mfu este mărginită atât de România, cât și de Ucraina.
Usko Mfu este încărcat cu orz, iar destinația sa este portul Souda, Grecia. Un document judecătoresc ucrainean, citat de Lloyd’s List, arată că sechestrarea lui Usko Mfu a fost solicitată de Parchetul Republicii Autonome Crimeea și orașuluiui Sevastopol.
Documentul este un proiect inițial, care acoperă sechestrul din cauza timpului necesar pentru redactarea unei hotărâri judecătorești complete, care este așteptată în zilele următoare.
„Partea principală a acuzației este cea mai recentă călătorie a navei la Sevastopol, unde a descărcat marfă din Turcia, dar este, de asemenea, vizată pentru trecerea ilegală a frontierelor naționale ale Ucrainei”, a declarat consultantul geopolitic Bosphorus Observer Yörük Ișik, care are cunoștințe directe despre problemă.
Usko Mfu a încărcat ceea ce probabil era gips în portul Eregli în mai, care a fost livrat direct la Sevastopol. Datele de urmărire a navelor Lloyd’s List Intelligence arată un decalaj în datele Sistemului de identificare automată al Usko Mfu din 22 mai până pe 5 iunie, după plecarea sa din Eregli din Turcia.
Nava poate fi văzută descarcându-se în golful Komyshova din Sevastopol, în imaginile din satelit furnizate de Planet Labs PBC, în timpul acestui interval.
„Parchetul din Crimeea urmărește această navă de ceva vreme, pentru că este un infractor recidivat”, explică Ișik.
Cine este proprietarul navei
Potrivit Lloyd’s List, Usko Mfu a fost depistată exportând cereale din Sevastopol în Turcia, în noiembrie 2023. Documentul instanței și baza de date GISIS a IMO spun că proprietarul Usko Mfu este Med Voyager Shipping Inc.
Lloyd’s List înțelege că nava a fost achiziționată de Usko Shipping înainte de izbucnirea războiului. Ibrahim Kaptan de la Usko Shipping a declarat pentru Lloyd’s List că nava a ajuns în Crimeea doar când era deținută de Med Voyager și neagă orice călătorie, în timp ce era proprietatea Usko Shipping.
Nu este prima dată când Ucraina reține o navă pentru că a intrat în porturile din Crimeea. Nava generală Sky Moon (IMO: 7525334), sub pavilionul Tanzaniei, a fost confiscată în 2016 la Reni și rămâne acolo până în prezent.
Autoritățile ucrainene au acuzat în repetate rânduri Rusia că folosește porturi precum Sevastopol pentru a exporta cereale originare din teritoriile ocupate și au emis recent mandate de arestare pentru 24 de nave, despre care susțin că sunt implicate în aceste operațiuni.
În cel puțin două ocazii, nava Usko MFU a intrat în Sevastopol, principalul port din peninsula ucraineană, după ce și-a dezactivat Sistemul de Identificare Automată (AIS) ce permitea urmărirea acesteia, potrivit parchetului general al Ucrainei, care precizează că prima dată, în noiembrie 2023, nava a plecat încărcată cu 3.000 de tone de produse agricole, în numele unei companii turcești.
„La sfârșitul lunii mai 2024, nava a intrat pentru a doua oară în portul Sevastopol, unde a descărcat mărfuri din Turcia. Apoi a părăsit portul, indicând Istanbulul ca destinație. Cu toate acestea, după reactivarea sistemului AIS, pe 2 iulie, nava a intrat într-un port din Republica Moldova”, a detaliat parchetul ucrainean.
Parchetul Republicii Autonome Crimeea și orașului Sevastopol a anunțat că a fost reținut căpitanul navei Usko MFU, cetățean al Azerbaidjanului, care a fost înștiințat cu privire la suspiciunea de încălcare a procedurii de intrare și ieșire din teritoriul ocupat temporar al Ucrainei.
De notat că, începând cu 15 iulie 2014, Ucraina a oprit oficial funcționarea tuturor porturilor din teritoriul ocupat temporar al Crimeei și orașul Sevastopol.