Transportul din R. Moldova și-a redus activitatea în 2020 cu aproape 50%. „Am pierdut călătorii, am pierdut veniturile și starea companiilor de transport este mizerabilă. În pofida adresărilor pe care le-am avut, nu am primit nicio susținere de la stat”
-
15 Februarie 2021 13:40
Transportul, în special cel de pasageri a fost grav afectat de criza pandemică în anul 2020. Numărul pasagerilor transportați s-a redus aproape în jumătate. Transportatorii spun că multe curse au fost închise, iar șoferii au plecat. În același timp experții vorbesc despre necesitatea unei strategii pe termen lung pentru a menține sectorul viabil.
Numărul pasagerilor transportați s-a redus practic în jumătate în anul 2020, în comparație cu precedentul, potrivit datelor oferite de Biroul Național de Statistică. În anul 2020 de serviciile companiilor de transport public au beneficiat 55,6 milioane de pasageri, cu 46,1% mai puțin față de anul 2019. Și distanța medie parcursă de fiecare persoană a scăzut cu aproape 60 la sută.
Cel mai afectat a fost transportul aerian, unde a fost înregistrată o scădere de peste 75%. În schimb numărul pasagerilor transportați pe cale fluvială a crescut cu peste 55%, dar ponderea lor din numărul total este nesemnificativă.
Cea mai mare pondere, aproximativ 98% o deține în continuare transportul rutier de pasageri. Directorul executiv al Uniunii Transportatorilor și Drumarilor, Eugen Dațco a declarat pentru Radio Chișinău că din cauza crizei pandemice și a reducerii numărului de pasageri s-au închis rute, iar mulți șoferi au plecat din sistem. Transportatorii nu au primit niciun ajutor de la stat, potrivit lui Eugen Dațco.
Mulți s-au stopat, noi am pierdut o sumedenie de șoferi care au plecat. O mare pierdere au avut transportatorii internaționali. În această perioadă noi am pierdut călătorii, am pierdut veniturile și starea companiilor de transport este mizerabilă. Cu părere de rău, în pofida adresărilor pe care le-am avut, nu am primit nicio susținere de la stat.
Transportul interurban de pasageri se confrunta cu probleme și înainte de criză, de aceea este nevoie de o analiză amplă și o strategie pe termen lung, a comentat expertul Institutului pentru Politici și Reforme Europene, Stanislav Ghiletchi.
Până la moment autoritățile nu au venit cu un plan de măsuri foarte clar. În primul trebuia să vedem cum totuși sunt stabilite rutele între centrele urbane, capitală și alte localități. Pe lângă pandemie, care sperăm ca până la sfârșitul anului să treacă, trebuie văzut ce facem pe termen lung cu transportul interurban.
În anul 2020 și transportul de mărfuri a înregistrat o reducere cu 12,5%, cel mai afectat fiind, de asemenea, cel aerian.