Toate magazinele din Bulgaria trebuie să afișeze de azi prețurile atât în leva, cât și în euro
-
08 August 17:05

Toți retailerii din Bulgaria sunt obligați, începând din 8 august, să afișeze prețurile bunurilor atât în moneda națională, leva, cât și în euro. Regula se aplică deopotrivă magazinelor fizice și unităților comerciale și face parte din pregătirile acestei țări pentru aderarea la zona euro, de la 1 ianuarie 2026, potrivit agenției bulgare de știri Novinite.
Măsurile anti-speculative sunt menite să limiteze creșterile incorecte de prețuri și vor fi în vigoare până în 8 august 2026, transmite HotNews.
Astfel, de astăzi, ambele prețuri trebuie să apară pe etichete unul lângă altul, cu un font identic, cu aceeași mărime și culoare. De asemenea, ofertele promoționale trebuie marcate separat și să se distingă clar de prețul standard. Excepțiile sunt în cazul taxiurilor, benzinăriilor și la vânzările de țigări, unde nu este necesar sistemul dual de prețuri.
Potrivit Novinite, retailerii au o perioadă de grație de două luni, până pe 8 octombrie, pentru a-și actualiza softurile pentru îndeplinirea reglementărilor. Rata oficială de conversie trebuie să fie exact 1,95583 leva pentru un euro.
Experții juridici și-au exprimat deja îngrijorarea cu privire la faptul că unii retaileri ar putea utiliza scheme diferite de culori, afișând de exemplu prețurile în euro cu font roșu, ceea ce ar da o falsă impresie de discount. Deși legea nu prevede ce monedă trebuie afișată prima, un format neadecvat poate provoca confuzie sau dezinformare a clienților.
O clauză separată interzice majorările de prețuri până la finalul lui 2025 dacă nu sunt justificate de motive obiective economice. Dacă sunt observate majorări de prețuri nejustificate, Guvernul poate acționa fără aprobarea prealabilă a Parlamentului.
Firmele mari, cu o cifră anuală de afaceri de peste 10 milioane de leva, au acum noi obligații. Până la 07:00 AM din ultima zi lucrătoare a fiecărei săptămâni, ele trebuie să publice prețurile finale cu amănuntul la bunurile de consum de bază, cum ar fi alimente, băuturi, tutun și medicamente, pe site-urile lor.
Companiile și-au exprimat opoziția fermă față de aceste modificări ale reglementărilor, considerându-le excesiv de restrictive și împovărătoare. Măsurile actualizate au fost publicate în ultima ediție a Monitorului Oficial din Bulgaria, aceasta fiind a treia ediție consecutivă care conține modificări legate de trecerea la euro.