SUA | Donald Trump prezintă luni un plan de 1.500 de miliarde de dolari pentru infrastructură
-
12 Februarie 2018 08:27
Administrația Trump urmează să contureze luni principalele direcții ale planului său de investiții de 1.500 de miliarde de dolari în favoarea infrastructurilor, printre care numeroase în stare deplorabilă au nevoie urgentă de a fi renovate, relatează AFP.
Bugetul președintelui Donald Trump, care va fi publicat luni, va include 200 de miliarde de dolari consacrate drumurilor, autostrăzilor, podurilor și altor infrastructuri importante pentru economia Statelor Unite, potrivit unor responsabili de la Casa Albă.
"Va trebui să degajăm cele 200 de miliarde de dolari economisind în alte domenii ale bugetului federal", a explicat unul dintre aceștia.
Statele și investitorii privați vor fi solicitați pentru a acoperi restul de 1.300 de miliarde de dolari.
Administrația Trump intenționează să utilizeze cele 200 de miliarde de dolari ca pârghie prin acordarea de garanții de împrumut, împrumuturi directe și alte stimulente în cadrul unor programe ca TIFIA pentru infrastructurile de transport (Transportation Infrastructure Finance and Innovation).
"Zece miliarde de dolari în TIFIA ar putea strânge până la 400 de miliarde de dolari din cauza modului în care funcționează TIFIA", a dat asigurări un responsabil.
La sfârșitul lui ianuarie, în discursul său privind Starea Națiunii, Donald Trump a cerut Congresului să sprijine un plan de investiții de cel puțin 1.500 de miliarde de dolari pentru a dezvolta infrastructura din Statele Unite, fără să ofere detalii asupra modalității de a concretiza această dorință.
Construite în majoritate între anii 1950 și 1970, autostrăzile, drumurile, podurile, căile ferate, aeroporturile și alte infrastructuri se află în stare foarte proastă, "în ruină" după spusele președintelui american, pentru că nu au fost întreținute și modernizate de-a lungul timpului.
Casa Albă urmează să anunțe luni simplificarea procedurilor pentru autorizațiile de construcție pentru a le reduce la doi ani, în timp ce în prezent obținerea lor poate dura până la zece ani.
"În mod evident, infrastructurile sunt o componentă esențială a funcționării economiei noastre, succesul american este în mare parte rezultatul infrastructurilor de calitate pe care le-am avut de-a lungul timpului", a comentat un responsabil de la Casa Albă.
"Subinvestim în infrastructurile noastre și avem proceduri care iau atâta timp, încât chiar și atunci când avem fondurile necesare, poate dura un deceniu pentru a construi o infrastructură esențială", a adăugat el.
Administrația Trump subliniază că întreaga infrastructură are nevoie de o autorizație din partea guvernului federal, deși acesta din urmă joacă un rol minor în finanțarea sa. Aproximativ 14% din costul infrastructurii se află în sarcina guvernului federal, restul de 86% fiind repartizat între state și guvernele locale, pe de o parte, și sectorul privat, pe de altă parte, au detaliat responsabilii de la Casa Albă.
Congresul SUA va trebui să ia în discuție propunerea președintelui. În această perspectivă, Donald Trump se va întâlni miercuri cu parlamentarii celor două partide.
Șeful statului va fi întrebat pe larg despre ce poate finanța efectiv administrația și în ce mod. Chestiunea noilor infrastructuri răspunzând problemelor schimbărilor climatice va fi, de asemenea, discutată.
Până atunci, experții își pun întrebări cu privire la sursele de finanțare a celor 200 de miliarde de dolari din bugetul federal, în contextul în care deficitul public riscă deja să se adâncească din cauza reformei impozitelor adoptate la sfârșitul lui 2017.
Administrația Trump pariază pe principiul realității pentru a convinge statele, guvernele locale, firmele private și chiar pe utilizatori pentru a deschide portofelul: îmbătrânirea infrastructurii costă scump economia Statelor Unite.
Ambuteiajele, care afectează în principal sectorul transportului rutier, costă anual peste 120 de miliarde de dolari, potrivit cercetătorului Henry Petroski de la Universitatea Duke.
Sursa: Agerpres