STUDIU | Vestigii ce atestă prezența omului de Neanderthal pe o insulă greacă, descoperite de cercetători

• 17 Octombrie 2019 19:44

Oamenii de știință au adus pentru prima dată dovezi în sprijinul prezenței omului de Neanderthal pe insula greacă Naxos, fapt care atestă activitatea umană în regiunea Mării Egee cu mult înainte de ceea ce preconizaseră anterior cercetătorii, potrivit unui nou studiu preluat de AFP.

'Săpăturile au scos la iveală date fiabile necesare pentru atestarea unei activități culturale mai vechi decât perioada paleolitică în bazinul egeean', potrivit acestui studiu publicat miercuri în revista Science Advances.

'Datele arată că umanitatea arhaică și modernă a pătruns în Egeea cu zeci de milenii mai devreme'' decât se preconizase până acum, au precizat antropologii și arheologii care au făcut descoperirile.

'Datarea paleodosimetrică', care utilizează efectele radiației asupra mineralelor, sugerează că oamenii de Neanderthal erau prezenți în această regiune cel mai devreme 'acum 200.000 de ani'', adaugă studiul.

Oamenii de Neanderthal ar fi pătruns în această regiune în urma unei scăderi a nivelului mării din timpul unei perioade de glaciațiune, când Anatolia era legată de continent în partea de sud-est a Europei sau prin intermediul navigației, mai explică studiul.

Începând din 2013, experții canadieni, greci, francezi, sârbi și americani din această echipă de cercetători au făcut săpături pe o colină cu înălțimea de 152 de metri, la Stelida, în vestul insulei Naxos.

Cercetătorii au descoperit răzuitoare, vârfuri de săgeți și alte unelte din piatră, conforme celor utilizate de omul din Neanderthal.

Naxos este cea mai mare insulă din arhipelagul Ciclade, în Marea Egee.

'Până în prezent, locul cu cea mai mare vechime din Naxos era Peștera lui Zas, care datează de acum 7.000 de ani. Am prelungit istoria insulei cu 193.000 de ani', a declarat pentru agenția de presă greacă ANA directorul proiectului Tristan Carter, antropolog al Universității McMaster din Ontario, transmite AGERPRES