STUDIU | Prezența militară rusă influențează decisiv instituțiile și structurile locale care încalcă drepturile omului în Transnistria
-
22 Noiembrie 2019 12:38
Asociația Promo-LEX din Moldova, Helsinki Citizens’ Assembly-Vanadzor din Armenia și East European Research Initiative Foundation din Ucraina au elaborat un raport privind impactul trupelor ruse din țările lor asupra drepturilor omului.
Referitor la R.Moldova, experții susțin că prezența militară rusă influențează decisiv deciziile instituțiilor și a grupurilor de persoane, ce nemijlocit conduc structurile locale, adică cele ce încalcă drepturile omului în regiunea transnistreană (presupusul control asupra ”puterilor publice”).
În limbajul CtEDO acest tip de control corespunde modelului personal de control asupra unui teritoriu. Astfel în cauza Al-Skeini v. Marea Britanie, Curtea a păstrat atât principii de competență personală, cât și teritorială prin instituirea noțiunii de „puteri publice” care au fost exercitate de stat în mod extraterritorial.
De asemenea, Curtea a susținut legătura clară stabilită între o persoană și guvernul pârât dacă acesta din urmă își exercită competențele în cadrul agenților lor. Deci, prezența militară poate implica exercitarea „puterilor publice”. Folosirea ilegală a prezenței militare în regiune are drept scop asigurarea controlului asupra ”puterilor publice”, ce gestionează activitatea instituțiilor din subordine, sau cu alte cuvinte ale ”statului paralel”.
Cercetarea actelor publice locale arată că o subordonare între armata rusă și structurile care ar administra și controla Transnistria a existat din start și aceasta continuă, existând numeroase circumstanțe ce demonstrează afirmația. O acțiune relevantă în acest sens, potrivit autorilor studiului, este calificarea drept infracțiune a „negării rolului Misiunii de pacificare a Federației Ruse în Transnistria”. „Norma respectivă prevede posibilitatea aplicării unei sancțiuni penale pentru orice acțiune sau declarație ce exprimă lipsa evidentă de respect față de Misiunea de pacificare a Federației Ruse în ”RMN” și care vizează denaturarea rolului pozitiv al acestei misiuni sau afectează cumva meritele Federației Ruse în menținerea păcii. Astfel această normă pe lângă faptul că reprezintă o sfidare a libertății de exprimare, impune o singură ideologie. Astfel administrația regiunii recunoaște rolul vital al armatei ruse în crearea șimenținerea enclavei separatiste și o transformă în ideologie. Situația de fapt relevă existența intereselor Federației Ruse, de ordin geopolitic și de securitate proprie, extinderea și menținerea sferei de influență, plus poziționarea strategică a forțelor sale armate”, subliniază experții.
Totodată, în opinia autorilor studiului, devine cel puțin foarte straniu ca pentru un teritoriu, în care administrația de facto pretinde că peste 95% din populație dorește anexarea la Federația Rusă, să existe norme penale care să condamne prezența militară rusă în regiune. Or, administrația secesionistă a pregătit aceste modificări special pentru cei din afara regiunii ca mecanism de control și presiune, ori în teritoriul controlat situația reală este diferită de cea la care se fac declarațiile, fiind și voci ce scot la iveală anumite ilegalități ale armatei ruse.
Regiunea transnistreană a Republicii Moldova, în ultimii 27 de ani este un beneficiar constant al resurselor și fondurilor rusești. Totodată, la rândul său, populația regiunii reprezintă și o resursă pentru Statul rus. Spre exemplu, Federația Rusă a oferit generos cetățenia sa, iar acum tinerii cu vârsta de înrolare pot fi înrolați în armata rusă, concomitent cu înrolarea forțată în structurile militarizate ale regiunii. Monitorizarea acestor aspecte importante pentru securitatea regională nu este posibilă sub nici o formă. Astfel, astăzi este practic imposibil să delimităm clar cine și de unde sunt militarii structurilor paramilitare și ai celor rusești, deoarece gradul de integrare a acestora este foarte mare. Aceste structuri militare pe lângă faptul că reprezintă o amenințare a securității naționale, mai reprezintă și o amenințare regională. În acest sens putem menționa faptul că analizând Legea RM privind prevenirea și combaterea terorismului, Comisia de la Veneția a întrebat dacă noțiunea de activitate teroristă acoperă și regiunea transnistreană, ori administrația secesionistă, inclusiv structurile militarizate susținute de armata rusă ar putea fi tratate drept formațiuni teroriste.
„Astfel, în contextul protecției drepturilor omului, inclusiv ale persoanelor înrolate, nu putem decât să afirmăm că respectarea acestora trebuie asumată de către Federația Rusă. În susținerea afirmațiilor vin probele disponibile în spațiul public. De exemplu exercițiile militare ale GOTR continuă cu regularitate în pofida criticilor autorităților constituționale moldovenești. Începând din martie 2018, acestea deja sunt anunțate pe pagina web a Statului Major al Districtului Militar Vest al Federației Ruse,95în timp ce militarii ruși din cadrul GOTR continuă să promoveze și să implice populația regiunii înactivități cu caracter militar. Un exemplu ar fi deschiderea în iulie 2018, a primei tabere militar-patriotice ”Steaua Roșie” pentru copii ce vor studia discipline militare. În perioada august -octombrie 2018, GOTR împreună cu forțele paramilitare transnistrene au desfășurat exerciții militare de amploare în regiunea transnistreană. Acestea fiind doar câteva exemple de acest gen, ce demonstrează o activitate ilegală, fără precedent și deschisă a militarilor ruși în acest teritoriu al R.Moldova. Este evident că aceste acțiuni sunt contrare angajamentelor asumate de Federația Rusă, dar și cu statutul său de mediator și stat-garant în cadrul procesului de reglementare a problemei transnistrene”, concluzionează autorii raportului.