STUDIU | Munca de acasă, risc major de securitate cibernetică

  • 05 Noiembrie 2020 13:33
STUDIU | Munca de acasă, risc major de securitate cibernetică

Cele mai multe firme românești (75%) nu au luat niciun fel de măsuri de securitate suplimentare, în contextul în care, pe fondul pandemiei, au adoptat munca de acasă, acest lucru reprezentând un risc major de securitate cibernetică, conform barometrului realizat de compania de consultanță Frames la comanda Infosec Center, preluat de Agerpres.

Experții afirmă că, fără măsuri de management al securității informațiilor, există riscul ca aceste companii să sufere pierderi majore, dacă informațiile de business sau datele cu caracter personal fac subiectul unor breșe de securitate.

,,Schimbările legate de munca de acasă s-au făcut de la o zi la alta și nu am avut timpul și resursele necesare să adaptăm corespunzător măsurile pentru securizarea activităților online. În plus, ar fi trebuit ca angajații să beneficieze de instruire pentru noua realitate digitală, însă nu avem buget'', potrivit unui răspuns primit de la unul dintre participanții la sondaj, care ar putea defini pe ansamblu opinia majoritară a celor 672 de participanți la barometrul realizat în perioada 25 octombrie - 1 noiembrie.

Barometrul a urmărit să afle percepția mediului de afaceri în privința managementului securității informațiilor și a pregătirii angajaților pentru noua realitate a muncii de acasă.

Potrivit datelor studiului realizat la nivel național, 67% dintre respondenți au declarat că pandemia de COVID-19 a determinat firmele pe care le conduc sau la care lucrează să adopte munca de acasă, o decizie pe care 87% o consideră drept o măsură pozitivă în contextul pericolului de infectare cu noul coronavirus.

"Munca de acasă a venit cu avantaje dar și cu dezavantaje pentru firmele românești, mai ales pentru cele în care, înainte de pandemie, utilizarea emailului, a sistemelor de videoconferință și altor platforme cloud reprezentau o necunoscută", arată studiul citat.

Cele mai multe provocări le-a reprezentat absența interacțiunii sociale (cu colegii), menționată de 58% dintre respondenți, absența unui mediu de lucru optim (spațiu insuficient, conectivitate internet de slabă calitate, alte probleme logistice), susținută de 41%, și volumul mai mare de muncă, amintit de 32% dintre aceștia. Pe lista provocărilor s-au mai aflat creșterea riscurilor de securitate cibernetică (24%) și problemele de management al angajaților (19%).

În ceea ce privește avantajele muncii de acasă, marea majoritate a respondenților a indicat eliminarea timpului pierdut pe drum spre/de la serviciu (73%). Optimizarea timpului de lucru/eliminarea rutinei (52%) și existența unui mediu de lucru fără restricții (43%) s-au clasat pe următoarele două locuri în topul avantajelor identificate de respondenți. Pentru o parte dintre ei (38%), un alt mare avantaj l-a reprezentat scăderea cheltuielilor personale generate de activitatea la birou (masă, transport, haine etc.)

Potrivit experților, dincolo de modul în care au reușit, logistic, să le asigure angajaților posibilitatea de a-și continua activitatea de acasă, marea problemă identificată de barometrul Frames & Infosec Center este că prea puține companii au conștientizat și au luat măsuri pentru a-și proteja activitatea digitală.

"Pandemia Covid-19 a fost un catalizator pentru transformarea locului de muncă. Din perspectiva securității cibernetice, văd o mulțime de provocări în privința operațiunilor care trec de la protejarea activelor aflate în cea mai mare parte în spatele unui firewall, la unele aflate într-un mediu IT predominant descentralizat, eterogen. Acomodarea într-un ritm extrem de alert la noua realitate nu se poate face fără apariția unor riscuri care trebuie evaluate, asumate și tratate corespunzător", afirmă Marius Hărătău, manager Infosec Center.

Întrebați cum s-a schimbat atitudinea companiei în privința securității cibernetice (al managementului securității informațiilor și protecției datelor cu caracter personal) în ultimul an, 52% dintre respondenți au declarat că a rămas neschimbată. Altfel spus nu au luat nicio măsură suplimentară pentru managementul securității informațiilor. 23% au indicat faptul că nu există o strategie pe acest domeniu. Doar 18% au declarat că politica firmei a devenit mai strictă și numai 7% au indicat răspunsul "foarte strictă''.

"Dacă în zona companiilor mari, a multinaționalelor, există politici de securitate bine definite, iar munca de acasă a impus noi restricții de securitate și investiții în sisteme de securitate, în zona IMM-urilor există încă o prea puțină preocupare pe acest segment'', a subiliniat Hărătău.

La rândul său, Adrian Negrescu, managerul Frames spune că mulți dintre angajați folosesc PC-uri/laptopuri personale în activitățile de la muncă sau, dacă au primit de la serviciu astfel de dispozitive, acestea sunt insuficient securizate, firmele evitând să aloce fonduri suplimentare pentru achiziția de sisteme de securitate cibernetică. "Așa se ajunge ca angajații să acceseze platformele companiei (pagini web, magazine online, baze de date etc.) în baza unor simple parole, ușor de spart, atât de pe PC/laptop cât și de pe telefon'', afirmă Negrescu.

În multe situații, angajații se conectează direct la rețeaua companiei printr-un protocol numit Windows Remote Management (WinRM). "Accesul în companie prin WinRM este deseori necesar, dar drepturile utilizatorilor trebuie limitate prin politici bine definite. Din păcate, 55% dintre toate sistemele scanate de către Bitdefender prezintă vulnerabilități ale WinRM ce ar putea fi exploatate de către atacatori pentru a compromite rețeaua'', arată datele colectate în primele șase luni din 2020 de la terminalele business protejate cu soluții de securitate Bitdefender.

De asemenea, potrivit datelor barometrului menționat, 56% dintre cei chestionați nu au urmat nicio formă de instruire în domeniul managementului securității informațiilor și al protecției datelor cu caracter personal. Numai 23% au fost instruiți în această privință la locul de muncă, 11% individual, în mediul online, iar 10% în mediul universitar sau la liceu.

Potrivit experților, pericolele pot veni inclusiv din zona unor servicii populare precum Google Drive și WhatsApp.

Un raport Kaspersky arăta, recent, că este important pentru organizații să înțeleagă amenințările relavante și modul în care acestea se pot infiltra la nivelul endpoint al companiei, de exemplu prin phishing în serviciile de cloud. Odată ce un serviciu web devine popular, se poate transforma într-o țintă mai interesantă în rândul atacatorilor cibernetici.

Potrivit datelor companiei, primele cinci aplicații în care s-au observat cel mai des încercări de phishing sunt Facebook (4,5 milioane de tentative de phishing), WhatsApp (3,7 milioane), Amazon (3,3 milioane), Apple (3,1 milioane) și Netflix (2,7 milioane). Ofertele Google grupate împreună, printre care YouTube, Gmail și Google Drive, au ocupat poziția a șasea, cu 1,5 milioane de încercări de phishing.

Studiul Frames & Infosec Center vine și cu câteva soluții concrete care pot reduce pericolele din zona muncii de acasă, iar în contextul în care evoluăm spre economia digitală, organizarea unor cursuri online de pregătire pentru angajați devine o măsură esențială pentru securitatea și evoluția business-ului. "Angajații trebuie să afle, printre altele, cum să recunoască site-urile web false sau cum să evite email-urile și mesajele de phishing. Deschiderea unor fișiere de la expeditori necunoscuți este, din păcate, cea mai frecventă formă de infectare a rețelelor, iar angajații trebuie să înțeleagă care este diferența dintre un email primit de la un client, de la o bancă și un atac de phising'', afirmă experții.

"De la gestionarea contului de email și a parolelor, la securitatea la nivel endpoint si navigarea pe web, toate acestea pot fi învățate ușor, prin intermediul unor sesiuni de traing online, mai ales acum, în contextul restricțiilor impuse de pandemie. Un alt element esențial este ca firmele să investească în produse pentru securitatea la nivel de endpoint, cu protecție împotriva amenințărilor web, la nivel de rețea și de email'', mai arată concluziile studiului Frames & Infosec Center.

Specialiștii mai recomandă folosirea laptopului de serviciu doar pentru activitățile profesionale și evitarea refolosirii parolelor vechi sau a celor unice pentru toate conturile. O altă măsură eficientă este să evităm conectarea cu laptopul sau telefonul de serviciu la rețele de internet publice (wifi) și să folosim datele mobile și un serviciu de tip VPN.

Educația în domeniul securității datelor va deveni, în viitor, o componentă esențială în CV-urile de angajare din multe companii, afirmă specialiștii. Asta mai ales că, potrivit rezultatelor barometrului, 79% dintre cei chestionați consideră că telemunca va avea un impact major în viitor în domeniul în care activează, iar 91% au declarat că activitățile remote reprezintă o soluție pentru dezvoltarea mai accelerată a economiei.

Barometrul efectuat de compania de consultanță Frames, la comanda Infosec Center, a fost realizat în perioada 25 octombrie - 1 noiembrie 2020, prin chestionare online, telefonic și email, pe un eșantion reprezentativ de 300 de firme din diverse domenii de activitate, de la comerț, la servicii financiare, agricultură, energie, confecții, IT etc. La barometru au răspuns, în total, 672 de persoane. Profilul respondenților a fost reprezentat de antreprenori, manageri de companii, middle si top management, cu studii superioare, 68% bărbați și 32% femei, cu o vârstă medie de 45 de ani.

Sursa:Agerpres

Tags

Alte Noutati

LIVE: Muzică
Meteo Chișinău
-0,6
Cer senin
Umiditate:78 %
Vint:0,51 m/s
Mon
1
Tue
0
Wed
1
Thu
3
Fri
3
Arhivă Radio Chișinău