Strategiile Google și Facebook – descurajarea utilizatorilor de a-și modifica setările de confidențialitate
-
30 Iunie 2018 11:49
Giganții tehnologiei Google și Facebook par imposibil de ținut în frâu chiar și cu reglementări mai dure în privința datelor. Imediat după intrarea în vigoare a regulamentului GDPR, companiile și-au schimbat modelele de interfață și au îngreunat cât mai tare procedura prin care utilizatorii pot opta pentru protejarea datelor personale.
La suprafață, pare că respectă legile europene, dar, în realitate, nu și-au schimbat prea mult comportamentul. Dețin încă datele multor utilizatori. Cu acceptul lor, ar putea spune Google și Facebook.
Dar metodele folosite sunt gândite să ducă numai spre acest accept, notează Digi24.
Un raport întocmit de Consiliul Consumatorilor din Norvegia și prezentat de Bloomberg arată că Google și Facebook fac tot posibilul pentru ca utilizatorii să fie descurajați să-și schimbe setările de confidențialitate, astfel încât datele lor personale să fie protejate.
Se creează doar iluzia respectării Regulamentului GDPR. În realitate, utilizatorii sunt puși de multe ori în situația în trebuie fie să se aboneze la un serviciu pe care nu îl doresc, fie să-și dea acceptul pentru accesul companiei la anumite date. O a treia opțiune, cea benefică pentru utilizator, e de regulă ascunsă în interfață.
De pildă, în cazul Google, pentru a-și da acceptul pentru folosirea datelor, utilizatorul are la dispoziție un buton mare pe care scrie DA și altele mult mai mici și care conduc către alte setări. Pentru acces la date e nevoie de un singur click, pentru un refuz sunt necesare nu mai puțin de 13 operațiuni.
Sunt trucuri care induc în eroare utilizatorul, iar companiile mizează deseori pe faptul că aceștia nu au răbdare să parcurgă toate setările din interfață. Procedura este greoaie și necesită timp.
Un alt exemplu oferit de autorii raportului: dacă un utilizator dorește ștergerea istoricului privind locația, trebuie să treacă prin 40 de pagini. Google și Facebook au setări predefinite construite special pentru a extrage cât mai multe date de la utilizator. Acceptul clientului este obținut dintr-un singur click.
La intrarea în vigoare a Regulamentului European privind Protecția Datelor, utilizatorul este invitat să-și modifice singur setările în cazul în care dorește să nu-și divulge datele. Google și Facebook nu-și aleg întâmplător nici culorile folosite în astfel de notificări privind datele.
În cazul Facebook, textul „acceptă și continuă" este scris cu un font prietenos, pe un fundal albastru, pe când opțiunea de control asupra setărilor este gri și neatrăgătoare din punct de vedere vizual.
Consiliul norvegian a descoprit, pe de altă parte, că Microsoft a făcut o treabă mai bună în privința respectării regulamentului și le oferă utilizatorilor notificări mai clare și mai precise. Opțiunile de tipul „acceptă" sau „refuză" sunt împărțite în mod egal.
Dar modelul de business al celor de la Microsft nu se bazează pe colectarea de date, ca în cazul Google și Facebook.
După intrarea în vigoare a Regulamentului privind Protecția Datelor, companiile care nu gestionează legal datele clienților riscă amenzi de până la 20 de milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri.