Steaua singulară, cea mai îndepărtată observată de astronomi vreodată

• 03 Aprilie 2018 13:55
Steaua singulară, cea mai îndepărtată observată de astronomi vreodată

O stea albastră „supergigant”, aflată la o distanță de nouă miliarde de ani-lumină și a cărei imagine a fost captată cu ajutorul telescopului Hubble, a devenit cea mai îndepărtată stea singulară observată vreodată de astronomi, informează Press Association.

Deși nici cel mai puternic telescop nu ar putea distinge o stea aflată la o distanță mai mare de 100 de milioane de ani-lumină, îndepărtata stea a devenit vizibilă datorită unui aliniament cosmic foarte rar, care a mărit imaginea corpului ceresc de 2.000 de ori.

Steaua gigantică albastră, de tipul B, de sute sau chiar de mii de ori mai strălucitoare decât soarele, a fost descoperită în imaginile preluate de telescopul Hubble în intervalul aprilie 2016-2017 și a devenit vizibilă datorită efectului de „lentilă gravitațională”, care se produce atunci când clusterele de galaxii masive curbează traiectoria luminii emise de obiectele din spatele lor.

Fenomenul, anticipat de Albert Einstein, este rezultatul unei curburi a spațiu-timpului produsă de un obiect masiv care forțează razele de lumină să aibă o traiectorie curbată.

Galaxiile acționează asemenea unei lupe care poate face vizibile obiecte îndepărtate și neclare.

Poți observa galaxiile individuale, dar această stea este cel puțin de 100 de ori mai departe decât cea mai îndepărtată stea pe care o putem studia, cu excepția exploziilor supernovelor”, spune conducătoarea cercetării, Patrick Kelly, care a analizat imaginile telescopului când a fost la University of California din Berkeley.

Numele oficial al stelei este MACS J1149 Lensed Star 1 (LS1), însă astronomii au botezat-o „Icar”.

Descoperirea ei a fost publicată în revista Nature Astronomy.

„Este pentru prima oară când vedem o singură stea obișnuită, nu o supernova, nici o explozie de raze gamma, ci o stea singulară și stabilă, la o distanță de nouă miliarde de ani lumină”, a spus Alex Filippenko, de la University of California, co-autorul studiului, informează Agerpres.