Statisticile de gen sunt necesare în presă, opinii
-
07 Noiembrie 2015 11:32
Datele statistice oferite de autorități ar trebui segregate în materialele de presă după gen, pentru a fi mai ușor înțelese de public, dar și să ofere o claritate mai mare la situația gender din țară.
Utilizarea corectă a acestor date și necesitatea reflectării lor în mass-media a fost discutată de către experți și jurnaliști la masa rotundă cu genericul „Statisticile de gen în presă” organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent și PNUD Moldova, transmite IPN.
Lucreția Ciurea, ofițer Monitorizare și evaluare din cadrul UN Women, a spus că rolul mass-media în eliminarea stereotipurilor față de femei și de bărbați este foarte mare. În acest context, jurnaliștii ar trebui, pornind de la statistici, să relateze despre exemplele frumoase în care femeile au reușit să se manifeste și să demonstreze astfel că abilitarea economică a femeilor contribuie la dezvoltarea unui stat. Experta menționează că de multe ori femeile nu reușesc din cauza fricii. Din acest considerent, statul trebuie să elaboreze politici care să ajute femeile să se dezvolte multilateral. Spre exemplu, partenerii de dezvoltare ai Republicii Moldova promovează diferite inițiative, una dintre ele prezentând bărbați care susțin femeile ce vor să se manifeste.
Aurelia Spătaru, managerul Proiectului Comun ONU „Consolidarea sistemului statistic național”, a sugerat jurnaliștilor ca atunci când relatează date statistice să nu se limiteze la un singur indicator, ci să-l lege și de alți indicatori. Spre exemplu, dacă se scrie despre numărul de copii instituționalizați, atunci să se ofere informații și după criteriul de gen, câte fete și câți băieți. Dacă se scrie despre migranți, la fel să se menționeze câți bărbați și câte femei.
Jessica Gardner, expert în statistica de gen din partea UNECE/Comisia Economică a ONU pentru Europa, a specificat că jurnaliștii ar trebui să abordeze în materialele lor și problemele în funcție de gen. Spre exemplu, dacă se face un material despre șomaj, atunci să se specifice cine sunt mai supuși acestui fenomen – femeile sau bărbații. Iar atunci când autoritățile anunță crearea noilor locui de muncă, atunci să se analizeze în ce domenii sunt mai multe locuri de muncă, cine sunt mai favorizați.