Situația Crimeei după anexare: ”Aduceți mulți bani cash”

  • 11 Martie 2015 09:32
Situația Crimeei după anexare: ”Aduceți mulți bani cash”

"Aduceți mulți bani cash, deoarece cardul nu mai funcționează". Atenționarea taximetristului Andrew Șabelnick, în vârstă de 37 de ani, reflectă cumva ceea ce s-a schimbat în Crimeea la un an după anexarea de către Rusia.

Este suficient să debarci pe aeroportul din capitala Simferopol pentru a avea imediat această percepție.
Peninsula este practic izolată de Europa - cu excepția Rusiei înseși, desigur.

Cabinele pentru imigrație sunt sigilate. Nu mai sunt curse internaționale - pentru a ajunge în Crimeea trebuie să pleci de pe teritoriul rusesc.

Gara este pustie după ce a fost întreruptă ruta până la Kiev, capitala Ucrainei, țară care controla peninsula până în luna martie a anului trecut.

Semnalul telefonului mobil al reporterului "FOLHA ONLINE" a fost blocat de operatorul britanic imediat la aterizarea avionului, ca o consecință a boicotului occidental față de anexare.

Încercarea de a cumpăra un sandvici sau a orice altceva cu cartea de credit este frustrantă.
Băutura și mâncarea se plătesc doar cu bani gheață, întrucât companii precum Visa și Mastercard nu operează din cauza sancțiunilor administrației Statelor Unite.

Hotelurile, supermarket-urile, barurile și restaurantele primesc doar "cash".

Turismul s-a înjumătățit în această perioadă, iar inflația a crescut considerabil.

În timpul crizei din luna martie a anului trecut, când Crimeea încă mai era teritoriu ucrainean, taximetristul Șabelnick făcea parte din majoritatea populației care se pronunța pentru unirea cu Rusia.

Și cum este viața acum, făcând parte din ea? "Avem multe probleme, însă nu este mai rău decât pe vremea Ucrainei, pentru că nu prea ne-au acordat atenție", rspunde taximetristul.

Locuitorii evidențiază aspecte pozitive, cum ar fi participarea statului la servicii anterior private.
"Trebuia să plătim pentru orice fel de serviciu medical. Acum este gratuit", spune Svetlana Ivanova, în vârstă de 60 de ani, care trăiește în capitală.

Poate că cel mai important simbol al acestei tranziții sunt numerele de la mașinile din Rusia și din Ucraina care circulă în același timp pe străzi.

Vehiculele pentru transportul public, cum ar fi autobuzele și microbuzele, au deja plăcuțe rusești, în timp ce majoritatea localnicilor o păstrează pe cea ucraineană.

Șoferii dispun de un rgaz de doi ani pentru schimbare, precum și pentru reglementarea conturilor bancare și a documentelor, printre altele.

Alt simbol al anexării este fast-food-ul McDonald's alături de gara de la Simferopol. Fațada sa este în continuare intactă, însă și-a închis porțile.

Ucraina, care controla teritoriul din 1954, a pierdut pentru totdeauna Crimeea în momentul în care trupele pro-Moscova au invadat zona, în februarie-martie 2014.

Un referendum local a aprobat, pe 16 martie, anexarea de către Rusia, cu 97% din voturi.

Cinci zile mai târziu, președintele Vladimir Putin a oficializat decizia. Guvernul ucrainean nu a schițat o reacție militară în stare să răstoarne situația.

În prezent, un an mai târziu, senzația în regiune este de securitate deplină - nu sunt semne de vreo amenințare a trupelor Kievului pentru a încerca să recupereze controlul.

Episodul din Crimeea a fost fitilul pentru inițierea de către separatiști a unui conflict în estul Ucrainei, revendincând și ei separarea.

Statele Unite și Uniunea Europeană nu recunosc anexarea peninsulei și au aplicat sancțiuni economice Rusiei și Crimeei.

Președintele Vladimir Putin a promis măsuri pentru atenuarea izolării, printre acestea investiții de 11 miliarde de dolari până în anul 2020.

El a anunțat construirea unui pod într-un răstimp de patru ani, care să facă legătura între cele două teritorii, pentru a pune capăt senzației potrivit căreia Crimeea a devenit un fel de "insulă" a Rusiei.
Lucrarea, estimată la 3 miliarde de dolari, a fost încredințată SGM Group, a lui Arkadi Rotenberg, prietenul din copilărie și partenerul de judo al președintelui.

Guvernul promite un sistem care să permită folosirea cărților de credit americane chiar în 2015.
Putin mizează pe popularitatea în rândul celor 2 milioane de locuitori ai Crimeei, cel puțin 60% fiind de origine rusă, pentru a stopa această erodare și presiunea externă.

Schimbarea monedei ucrainene (hrivna) cu cea rusească (rubla) nu a provocat atâtea probleme, deoarece economia ucraineană se confruntă cu turbulențe la fel de mari ca și vecinii sau chiar mai mari.
În dolari, media salarială din Crimeea în decembrie 2014 era de 354 de dolari, față de 164 de dolari pe vremea Ucrainei, cu un an înainte.

FOLHA ONLINE: LEANDRO COLON, trimis special în Crimeea

Traducerea: Iulia Baran

Tags

Alte Noutati

LIVE: Muzică
Meteo Chișinău
2,18
Ceață
Umiditate:99 %
Vint:2,57 m/s
Sat
6
Sun
4
Mon
3
Tue
3
Wed
2
Arhivă Radio Chișinău