Sfaturi de la psiholog pentru tinerii care merg la liceu sau facultate
-
23 Mai 2020 14:49
Frica de nota pe care o vor lua la examene, urmată de grija de a face alegerea corectă la liceu sau facultate sunt îngrijorările multor tineri care se află pe final de an școlar și urmează să treacă într-o nouă etapă din viața lor. În cadrul unei sesiuni live organizate de Ministerul Educației Culturii și Cercetării, în colaborare cu Fondul ONU pentru Populație, psihologul Sergiu Toma a venit cu recomandări pentru tineri, cum să se adapteze mai ușor la tranziții, inclusiv atunci când e vorba de admiterea la liceu sau la facultate, transmite IPN.
„Mintea noastră este învățată așa: orice lucru nou, necunoscut pentru tine, trebuie să te alarmeze într-un fel sau altul, adică el trebuie să pună niște întrebări în mintea ta în așa fel, încât să fii cât de mult posibil pregătit”, a explicat psihologul. Sergiu Toma a precizat că etapa de trecere de la o treaptă la alta este însoțită și de curaj, dar și de emoții de frică de ceea ce este necunoscut, neclar. Deseori, elevii se confruntă cu frica „ce vor zice ceilalți dacă...”. Alții merg la liceu sau la facultate pentru părinți, pentru cei dragi. În acest caz, pentru tineri nu este atât de importantă nota, cât reacția celor dragi, care le transmit diferite așteptări. Psihologul spune că în ceea ce privește admiterea la facultate, părinții pot doar să le sugereze copiilor o opțiune, nu să o impună.
Sergiu Toma a precizat că emoția de frică de ceea ce nu știi că te asteaptă este una adecvată și a sugerat elevilor, ca să le fie mai ușor să treacă peste aceste stări, să se intereseze cât de mult posibil despre ceea e urmează să se întâmple. Orice situație necunoscută este o oportunitate de a descoperi ceva nou.
Psihologul a menționat că a avea curaj nu înseamna neapărat absența fricii. În perioada de tranziție, elevii trebuie să încerce sa-și cunoască fricile, să intre în contact cu ele. „Fricile sunt îngrijorări, nu lucruri obiective”, a spus acesta.
Pentru a-și clarifica dorințele și ce trebuie să ia cu ei din etapa precedentă, elevilor le-a fost propusă tehnica „Pașaportul absolventului”. În patru pagini, elevul, absolventul, îndică pe prima pagină numele, etapa la care se află și o imagine, în ce-a de-a doua, scrie lista de lucruri pe care le-a obținut în etapa respectivă, în a treia, cu aspecte observate de ceilalți, completează persoanele din anturajul lui și în ce-a de-a patra pagină absolventul scrie planurile de viiitor. Potrivit psihologului, tehnica respectivă ajută ca absolventul să-și folosească trecutul pentru a-și putea programa viitorul apropiat.
Romana Vasilachi, elevă în ultimul an la liceu, și-a exprimat îngrijorarea în legătură cu faptul cum o să se integreză în colectivul nou când va fi admisă la facultate. Psihologul i-a sugerat ca, odată cu trecerea într-o etapă nouă, să nu o privească ca pe o despărțire de cea veche. Prieteniile nu trebuie întrerupte. „Prietenii noi se fac mai ușor când ești pasionat de ceva, pasiuni care trebuie să coincide cu pasiunile prietenilor noștri”, a mai spus Sergiu Toma.
O altă preocupare a elevei de liceu a fost cum să se adapteze tinerii care nu vor, dar sunt impuși să meargă la facultate. Aici, psihologul a recomandat ca elevul să discute cu cineva neinteresat, sa-i asculte argumentele, poziția. O altă sugestie a fost s meargă la părinți și să-i întrebe direct de ce insistă sa facă un lucru chiar dacă nu vrea.
Psihologul le recomandă absolvenților să fie cât se poate de încrezători în posibilitățile lor, să fie pregătiți la modul practic și să fie bine informați.