Schema prin care spirtul din R.Moldova ajungea materie primă pentru coniacul spaniol și cel francez (Mold-street)
-
19 August 2019 18:37
Autoritățile din Spania și Georgia investighează o schemă prin care spritul etilic produs din cereale la o fabrică din Chișinău ajunge printr-o rețea de firme, materie primă pentru contrafacerea brandy-ului spaniol și coniacului francez, scrie cotidianul spaniol El Mundo.
Călătoria unor cisterne cu spirt prin Europa a ridicat suspiciuni cu privire la o posibilă contrafacere a brandy-ului spaniol la nivel internațional. Totul a început în urmă cu câteva luni, cu o notificare a autorităților vamale georgiene, care au solicitat Spaniei și Franței ajutor în ancheta lor, scrie mold-street.
Departamentul vamal al Georgiei suspectează că activitățile companiei hispano-georgiene, Iberica Spirits, sunt în centrul fraudei.
Reglementările europene impun ca brandy să fie făcut numai din rachiu de vin, la care se poate adăuga, în orice caz, un procent de distilat de vin.
În cazul investigat, suspiciunea este că brandy se face din alcool extras din cereale, care este de 3-4 ori mai ieftin. După ce a discutat cu autoritățile georgiene, spaniole și a analizat diverse documente, El Mundo a reușit să reconstituie călătoria acelor camioane, ale căror călătorii suspecte datează din 2018.
Fiecare transport începe cu achiziționarea a 23.000 sau 24.000 litri de alcool din Moldova. Achiziția este făcută de Brina Project LLP din Marea Britanie de la Zernoff SRL, o companie situată în Chișinău.
Zernoff SRL (deținută de firma românească Viteza Optim SRL cu 78,2%, Denis Cibizov și Gheorghi Cozoveachin - câte 10,9%) este specializată în producția cunoscută și sub denumirea de ENA (alcool etilic neutru), fabricat din spirt de cereale.
Din Moldova, camionul duce cisterna la o companie de logistică cu sediul în Sofia, capitala Bulgariei. Compania de aici, numită M&M, nu are nicio legătură cu producția de alcool, deoarece este doar un furnizor de transport și depozite pentru mărfuri.
Documentația primei expedieri din Moldova specifică faptul că conținutul rezervorului este ENA, interzis pentru producția de brandy.
Cu toate acestea, la câteva zile după ce a fost depozitat în Bulgaria, același camion cu același spirt merge în Georgia, în orașul Kutaisi. Aici documentația s-a schimbat deja: acum se spune că același vehicul transportă alcool de vin.
Atât cantitățile de lichid din rezervor, cât și plăcuțele de înmatriculare ale camionului și remorca acestuia sunt aceleași care au pornit din Moldova. În acest caz, destinația din Georgia este Iberica Spirits, care este o filială a Altosa, o companie spaniolă cu sediul în Tomelloso (Ciudad Real).
Este aceeași companie britanică care a cumpărat ENA în Moldova, Brina Project LLP, care acum și-a vândut marfa către Iberica Spirits. După ce a petrecut câteva zile în Kutaisi, camionul pleacă spre Franța sau Spania, unde aceste cisterne au destinația finală.
Iar documentația s-a schimbat din nou: acum se spune că conținutul este coniac de trei sau cinci ani, deși în unele cazuri chiar a fost și spirt de vin cu care se va face brandy.
Destinatarii finali ai acestor expedieri sunt doi: în Franța, casa Staub, care este și o filială a Altosa și este situată în orașul Saint-Preuil din districtul Cognac; sau la Altosa în Spania.
Citiți în continuare investigația.