România și încă șapte țări din UE se opun renunțării din 2035 la mașini cu motoare pe benzină și motorină
-
14 Martie 2023 11:35
Miniștrii Transporturilor din Cehia, Germania, Italia, Polonia, Portugalia, România, Ungaria și Slovacia au discutat luni schimbările propuse la normele de poluare pentru autovehicule, cunoscute sub denumirea Euro 7, pe fondul unei dispute cu privire la strategia blocului comunitar de tranziție la vehiculele electrice, transmite digi24.ro.
Normele propuse Euro 7 vor înăspri limitele privind poluanții care afectează sănătatea, inclusiv oxizii de azot. UE susține că beneficiile asupra sănătății vor depăși cu mult costurile. Dar țările, inclusiv Cehia, se opun acestor reglementări, susținând că sunt o povară pentru industria auto.
Majoritatea au sectoare auto puternice, notează Agerpres. Un oficial UE a declarat că miniștrii au discutat despre termenele limită „nerealiste” ale reglementării.
„În privința normelor Euro 7, facem eforturi pentru ca să poată fi realizate acele condiții care sunt într-adevăr realiste”, a declarat luni ministrul ceh al Transporturilor, Martin Kupka, după reuniunea de la Strasbourg.
Țările UE au rezerve în privința perioadei scurte pentru adoptarea normelor, care ar urma să se aplice de la mijlocul lui 2025 pentru mașini. Statele au propus o perioadă de patru ani pentru intrarea în vigoare a normelor, alături de unele modificări tehnice, pentru ca industria auto să aibă mai mult timp să se pregătească și să îmbunătățească măsurile tehnologice, a informat Cehia.
„Dacă suntem într-adevăr serioși în legătură cu reducerea emisiilor în Europa, cred că trebuie să adoptăm măsuri tehnologice realiste”, a declarat Kupka.
De asemenea, statele au discutat despre termenul limită din 2035 pentru retragerea mașinilor care emit dioxid de carbon, reglementări care vor face imposibilă vânzarea de mașini noi cu motoare pe combustie după 2035. Principala politică a blocului comunitar destinată să accelereze tranziția Europei la vehiculele electrice a fost pusă deja pe pauză, după ce Germania și-a exprimat, în ultimul moment, opoziția față de această inițiativă.
UE susține că implementarea reglementării în 2035 este crucială, deoarece durata medie de viață a noilor mașini este de 15 ani, deci intrarea în vigoare mai târziu a interdicției ar face imposibil obiectivul UE de a ajunge la emisii nete zero până în 2050, în condițiile în care sectorul transporturilor este responsabil pentru aproximativ un sfert din emisiile din UE.
O parte din industria auto a UE face lobby pentru relaxarea reglementărilor.
Directorul general al Porsche, Oliver Blume, a declarat luni, că în opinia sa Berlinul „are o poziție adecvată”, încercând să se asigure că pot fi utilizați combustibilii sintetici la noile mașini cu motoare pe combustie după 2035.
În 2022, Comisia Europeană și-a prezentat propunerile cu privire la noile norme de poluare pentru autovehicule, cunoscute sub denumirea Euro 7, care ar urma să intre în vigoare începând din 2025.
Bruxelles ar dori în special ca testele referitoare la emisiile poluante ale vehiculelor să fie mai conforme cu condițiile reale de trafic și de asemenea să impună limite cu privire la emisiile de particule provocate de uzura frânelor și pneurilor, în ideea de a reduce cu 35% emisiile de oxizi de azot ale autoturismelor și utilitarelor ușoare comparativ cu normele precedente Euro 6.
„În forma actuală, normele de poluare Euro 7 pun în pericol industria auto din întreaga Europă. În același timp, ele reprezintă un risc pentru locurile de muncă”, a declarat luni ministrul ceh al Transporturilor, Martin Kupka. Propunerea Bruxelles-ului privind înăsprirea normelor de poluare ale automobilelor este respinsă în mod vehement de producătorii auto, care vor o normă minimală pentru acest tip de motoare cu combustie care ar urma să dispară de pe piață în 2035.
Potrivit producătorilor, normele Euro 7 propuse de Executivul comunitar ar duce la majorarea semnificativă a prețului autovehiculelor, cu riscul de a afecta și mai mult o piață auto europeană care se află deja într-o situație dificilă.