RISE | Agentul FSB de la Aeroportul Chișinău
-
11 Mai 2023 11:35
După o epopee de aproape 10 ani de aflare în concesiunea Avia Invest SRL, pe 28 martie 2023, Aeroportul Internațional Chișinău a revenit din nou în gestiunea statului. Dar aceasta nu este singura schimbare din ultima perioadă în dosarul concesionării aeroportului. Din februarie 2023, unul dintre beneficiarii acestei scheme – un fost angajat al Serviciului Federal rus de Securitate – a ajuns pe lista sancțiunilor UE, se arată într-o investigație realizată de RISE.
SENATORUL DE HERSON
În decembrie 2022, în Consiliul Federației Ruse apar șase noi senatori, numiți ca să reprezinte regiunile Ucrainei anexate ilegal de ruși, în urma agresiunii asupra țării vecine. Sunt câte doi de la regiunile Lugansk și Donețk și câte unul de la regiunile Herson și Zaporojie, teritoriul cărora parțial sau aproape complet este ocupat de armata rusă.
Unul dintre cei șase este Konstantin Basiuk (Basyuk), în vârstă de 56 de ani, absolvent al Școlii Superioare a KGB în 1987, fost colaborator al FSB și consilier al așa-zisului guvernator ad interim al regiunii Herson, Vladimir Saldo.
Pe lângă noua sa funcție, Basiuk a fost desemnat și membru al Comitetului pentru Apărare și Securitate a Consiliului Federației și s-a remarcat cu vizite pe teritoriul ocupat de Rusia, declarații belicoase la adresa Ucrainei și a statelor care susțin țara vecină, dar și cu un proiect de lege cu privire la pensiile persoanelor care au activat în armată, poliție și alte structuri, inclusiv în afara Rusiei.
La finele lunii februarie 2023, Basiuk a fost inclus în lista celor 87 de persoane din cel de-al zecelea pachet de sancțiuni adoptat de Uniunea Europeană în legătură cu războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. În replică, senatorul rus s-a declarat mândru de faptul că se alătură „clubului de elită al rușilor sancționați”.
PROPRIETAR DE AEROPORT
Noul senator rus este de aproape 10 ani și unul dintre beneficiarii Avia Invest, firma din Moldova care, în 2013, a luat în concesiune Aeroportul Internațional Chișinău. Dar dacă despre beneficiarii în acte ai asociatului majoritar al Avia Invest, Komaksavia Airport Invest LTD din Cipru – bulgarul Marin Mihov Tenev (inclus în schemă în 2016) și milionarul rus Andrey Goncharenko (apărut în documente în 2019 ), s-a scris mult, atunci Konstantin Basiuk, beneficiarul Societății pe acțiuni „Habarovsky Aeroport” (Aeroportul Habarovsk) – asociatul minoritar al Avia Invest, a fost pomenit doar în treacăt, iar numele lui practic a fost dat uitării. Însă rolul acestuia nu poate fi neglijat, inclusiv pentru că el a fost parte de la început în schema concesionării Aeroportului Chișinău și este singura persoană care a rămas în acte până în prezent.
Datele din registrele ruse arată că Basiuk este un prosper om de afaceri și deține cote, direct sau indirect, în capitalul a unui grup de peste zece companii din Rusia.
Cea mai cunoscută afacere este Habarovsky Aeroport, companie prin care, în august 2013, a participat la fondarea firmei Avia Invest SRL. Este adevărat că, dacă atunci el avea o cotă de 50%, acum acesta deține doar 5% din capitalul Avia Invest.
Basiuk deține în prezent direct doar patru acțiuni din capitalul companiei Habarovsky Aeroport, la restul de 99,99% fiind beneficiar prin Kvarts-Invest SA, o firmă din Moscova la care este asociat unic. În extrasele oficiale nu mai apare numele său și nici a altei persoane, iar locul unde trebuie să fie indicat numele proprietarului este gol. În rapoartele mai vechi ale Kvarts-Invest, de până la 2022, numele lui este prezent.
Continuarea aici.