Republica Moldova se confruntă cu drumuri proaste și lipsa de specialiști calificați în domeniul rutier / Opinii

  • 14 Aprilie 2022 14:01
Republica Moldova se confruntă cu drumuri proaste și lipsa de specialiști calificați în domeniul rutier / Opinii

Drumurile încă proaste din Republica Moldova provoacă pierderi materiale pentru șoferii care trebuie să plătească mai mult pentru benzină sau piese stricate. Din cauza drumurilor de calitate rea, șoferii și călătorii pierd tot mai mult timp așteptând în ambuteiaje. Republica Moldova nu are nici suficienți specialiști calificați în domeniul rutier. Opiniile au fost exprimate în cadrul unei dezbateri la IDIS „Viitorul”, transmite Radio Chișinău.

Drumurile din Republica Moldova au cunoscut o așa-zisă ”perioadă de aur” după anul 2009, când mai multe investiții străine au fost direcționate spre infrastructura națională. Deși drumurile s-au mai reparat, după 2015 lucrările, practic, au fost puse din nou pe pauză. În același timp, de pe urma drumurilor proaste au de suferit, în primul rând, cetățenii, iar pierderile s-ar cifra la miliarde anual, spune expertul IDIS, Veaceslav Ioniță.

„În prezent avem chiar mai multe drumuri proaste decât în 2015. Oamenii scot din buzunar anual 4,5 miliarde de lei și plătesc pentru benzină, motorină și piese stricate. În medie, anual, un șofer stă în mașină 80 de ore în plus și asta se întâmplă nu doar din cauza drumurilor proaste, dar și pentru că nu avem suficiente drumuri”.

Cele mai multe dintre drumurile din Republica Moldova trebuiau reparate demult, întrucât termenul de funcționalitate al acestora este depășit, consideră și președintele Asociației Drumarilor Antreprenori, Boris Gherasim.

„Drumurile noastre au la bază calcar și calcarul și chiar pietrișul după 30-40 de ani, din cauza condițiilor meteorologice, se transformă în moloz (…). Numai în Republica Moldova, din cauza drumurilor proaste, orice unitate de producție este mai scumpă de patru ori decât în țările cu drumuri dezvoltate. Cu astfel de drumuri proaste, noi nu o să fim competitivi la nici un fel de producție: nici în agricultură, nici în industrie, nici în construcții”.

În Republica Moldova nu avem un registru al drumurilor locale, în care să fie exprimată suprafața și lungimea exactă a acestora și nu avem un mecanism clar ca să știm cum sunt utilizați banii destinați infrastructurii rutiere. Este la fel de mare problema lipsei drumarilor buni, spune președintele Asociației Patronale a Drumarilor, Ștefan Caunov.

„Oamenii care vor să lucreze la drumuri au auzit că aici sunt bani sau au procurat niște mecanisme și se consideră specialiști la întreținerea drumurilor, iar din aceste motive oamenii din multe raioane se plâng de calitatea lucrărilor.  În primul rând, ca drumurile să fie întreținute bine, trebuie să existe specialiști și tehnica necesară”.

O expertiză anterioară a IDIS Viitorul arată că anual sunt alocate circa 2% din Produsul Intern Brut pentru întreținerea drumurilor și restabilirea celor care sunt într-o stare foarte proastă. Totodată, unii experți cred că cel puțin 1% din PIB ar trebui să fie alocat pentru dezvoltarea și construcția de drumuri noi.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Confluențe Românești cu Radio România Internațional
Meteo Chișinău
14,4
Cer acoperit de nori
Umiditate:70 %
Vint:5,66 m/s
Sat
13
Sun
15
Mon
15
Tue
15
Wed
16
Arhivă Radio Chișinău