Relansare lentă a transportului aerian în Europa
-
30 Iunie 2020 18:39
După lovitura dură dată companiilor aeriene de Covid-19, traficul aerian a fost reluat lent în Europa odată cu redeschiderea frontierelor, dar mii de locuri de muncă sunt în continuare în pericol, informează AFP.
Potrivit Asociației Internaționale de Transportat Aerian (IATA), din motive ce țin de restricțiile de circulație și de temerile călătorilor, traficul aerian va redemara mai întâi cu zborurile interne, apoi vor urma zborurile continentale iar abia în ultimul trimestru cu zborurile long-courrier. Cu toate acestea, traficul aerian nu va reveni la nivelul din 2019 decât în 2023.
De exemplu, țările europene trebuie să se pronunțe asupra unei propuneri vizând o listă de 15 state ale căror călători vor fi admiși în UE de la 1 iulie, listă care exclude SUA dar include China, cu anumite condiții.
Potrivit organizației Eurocontrol, în săptămâna 15-21 iunie în Europa au fost efectuate, în medie, 7.706 de zboruri pe zi (cu 77,9% mai puțin decât în aceeași perioadă a lui 2019), în principal de companiile Turkish Airlines, Lufthansa, Wizz Air, Wideroe, DHL și Air France. Cele mai aglomerate aeroporturi au fost Charles de Gaulle din Paris, urmat de aeroporturile din Frankfurt, Schiphol (Amsterdam), Heathrow (Londra) și Istanbul.
La nivel mondial, traficul aerian de pasageri a atins punctul de jos în luna aprilie, când a scăzut cu 94,3% (măsurat în kilometri per pasageri plătitori RPK) comparativ cu luna aprilie 2019.
Capitala Portugaliei (Lisabona) se situează pe primul loc când vine vorba de rezervările de bilete de avion în Europa în primele 15 zile din iunie, urmată de Paris, Amsterdam, Atena, Roma, Madrid, Frankfurt, Viena, Barcelona și Londra, potrivit datelor publicate luni de firma Forwardkeys. Comparativ, în urmă cu un an Londra era pe primul loc. Căderea de pe prima poziție reflectă efectul măsurilor de carantină introduse de autorități, subliniază Forwardkeys.
"Țările care au introdus măsuri de carantină au înregistrat scăderi de trafic similare până la o interzicere totală a zborurilor", a subliniat economistul șef al IATA, Brian Pearce.
IATA pledează pentru introducerea de către aeroporturi și companii aeriene a unor măsuri sanitare (purtarea măștii, luarea temperaturii, declarații de sănătate).
Ajutoarele guvernamentale "au salvat mii de locuri de muncă și au permis companiilor să mențină legăturile. Însă mă tem că ceea ce e mai rău abia urmează să vină", a comentat vicepreședintele IATA pentru Europa, Rafaël Schvartzman. În mod normal, "companiile mizează pe sezonul estival pentru a-și face rezerve financiare pentru lunile de iarnă, mai dificile. În vara acestui an nu vor fi făcute rezerve", a adăugat Schvartzman.
Potrivit IATA, companiile aeriene europene ar urma să înregistreze pierderi nete de 21,5 miliarde de dolari în 2020 (față de un profit net de 6,5 miliarde de dolari în 2019), ceea ce ar putea pune în pericol șase până la șapte milioane de locuri de muncă din industria aeronautică și sectoarele care au legătură cu aviația în Europa. AGERPRES