Reevaluarea programei școlare ar face loc unor discipline opționale, mult mai interesante pentru elevi

  • 17 Ianuarie 2018 16:44
Reevaluarea programei școlare ar face loc unor discipline opționale, mult mai interesante pentru elevi

Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a anunțat la sfârșitul anului trecut o reevaluare a programei școlare și a propus reducerea numărului de ore și de discipline școlare obligatorii în învățământul liceal și oferirea posibilității de a studia mai multe discipline opționale. De asemenea, s-a propus excluderea notelor la disciplinele de educația muzicală, educația plastică și educația tehnologică și educație fizică în gimnaziu.

Unii dintre pedagogii și experții din societatea civilă cu care am discutat spun că asemenea schimbări erau puse în dezbatere de mult timp și sunt necesare, întrucât în rândul elevilor se atestă, în ultima perioadă, o lipsă de interes față de școală. Mai multe discipline opționale le-ar stârni copiilor curiozitatea de a studia ceea ce le place cu mai mult interes, este de părere directoarea Liceului teoretic din Măgdăcești, raionul Criuleni, Lidia Tentiuc.

„Vedem că copilul își dorește mai multe (n.r.: discipline) opționale. El își dorește acele discipline pe care le vede în viitoarea profesie. La ce își trebuie mie chimie, dacă eu vreau să mă fac jurnalist? Așa m-a întrebat un elev. S-ar putea de revăzut programa pentru profilul umanist, eu zic în special pentru liceu. Dar e clar că ar fi trebuit să se înceapă mult mai devreme”, spune ea. 

Doar majorarea numărului de discipline opționale nu este însă, o măsură suficientă, a remarcat directoarea Fundației pentru Dezvoltare, Gabriela Ojog.

„Odată cu oportunitatea de a alege mai multe obiecte opționale, nu poți să lași doar această oportunitate seacă, fără a fi acompaniată de niște servicii instituționalizate în fiecare instituție de orientare în carieră, cât de timpuriu posibil. În teorie, în alte țări se arată că a funcționat mult mai bine  pentru viitorul și orientarea profesională a copiilor. Ce o să arate în Republica Moldova, trebuie de văzut și asta depinde probabil de corect, de inspirat și de complex vor fi implementate aceste inițiative”, potrivit Gabrielei Ojog.

O altă propunere se referă la excluderea notelor la unele discipline, pentru că nu toți elevii au aptitudini artistice sau sportive, după cum au argumentat autoritățile. Profesorii care predau aceste discipline nu împărtășesc viziunea ministerului, după cum a mărturisit Daniela Holban, care predă educația plastică și tehnologică la Liceul ”Gaudeamus” din Chișinău:

„Nu ar fi binevenit, pentru că marea majoritate a elevilor primesc notele cele mai mari la educație plastică, la educație muzicală, educație fizică și ăsta e un motiv pentru ei de a-și ridica media. Și nu toți pot face matematică la fel, și nu toți pot face limba română pe note de 9 și 10.

- Credeți că ar putea să se schimbe atitudinea elevilor față de disciplină, odată cu excluderea notelor?

Eu consider că atitudinea elevilor față de disciplină depinde de profesor care predă”.

Ministerul Educației, Culturii și Cercetării mai propune excluderea temelor pentru acasă pentru elevii din învățământul primar, unde deja este implementat sistemul de evaluare a elevilor fără note.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Lumina cuvântului * Muzică
Meteo Chișinău
17,18
Câțiva nori
Umiditate:79 %
Vint:1,54 m/s
Mon
16
Tue
17
Wed
18
Thu
19
Fri
19
Arhivă Radio Chișinău